Pirkanmaan yrityskummit, tukipalvelu
Pirkanmaan Yrityskummien Tapani Kaskela (vas.), Jorma Kuoppala ja Riitta Repola nostavat esiin Tukipalvelun auttamismahdollisuudet ja yrittäjän ajoissa reagoinnin merkityksen. Kuva: Lelle Niemelä
28.5.2023 klo 07:30
Uutinen

Häpeä kannattaa voittaa – yrittäjien tukipalveluun hakeudutaan liian myöhään

Pirkanmaan Yrittäjien ja Pirkanmaan Yrityskummien yhdessä toteuttama Yrittäjien Tukipalvelu auttaa tavalla tai toisella varmasti. Mahdollisuudet löytää hyviä ratkaisuja on olemassa, jos yrittäjä hakee apua ajoissa. Yrityskummien tukipalvelukonkarit, Riitta Repola ja Jorma Kuoppala sekä toiminnanjohtaja Tapani Kaskela korostavat yhteen ääneen että ”yhteyttä pitää rohkeasti ottaa heti, kun merkkejä vaikeuksista ilmenee”.

– Kyllä se on häpeä, joka estää yhteydenotot. Jokainen meistä häpeää, jos on epäonnistunut. Puolisollekaan ei ole saatettu kertoa totuutta. Tämä on ymmärrettävää, mutta sen yli pitää päästä, koska tukipalvelun tarkoituksena on vain auttaa ja toiminta perustuu luottamukseen, sanoo Riitta Repola.

– Keskustelun avulla tehtävämme on selvittää yrityksen tilanne, ja se on monesti hyvin herkkä hetki, jatkaa Jorma Kuoppala.

– Tukipalveluun tuleva yrittäjä on kuin suomalainen mies. Kipua kärsitään pitkään ja lääkäri on vasta viimeinen vaihtoehto, miettii Tapani Kaskela.

Tukipalvelun yrityskummit muistuttavat, että yrityksen pyörittäminen on kokonaan muuta kuin vain työpäivän jatkamista iltaan ja yöhön. Myös starttiraha ja Finnveran lainakin ovat saattaneet sokaista alkavaa yrittäjää.

– Tämä on julmasti sanottu, mutta kaikista ei ole yrittäjiksi. Varsinkin aloittavat yrittäjät luulevat, että kun he tekevät pitkää päivää, se on automaattisesti kannattavaa. Ei se niin mene. Pitää osata myös tuote ja palvelu hinnoitella oikein. Kun liikevaihto kohtaa kustannukset, yritykselle on aina jäätävä voitto, josta yrittäjä saa palkkansa, ja josta on jäätävä rahaa myös kehittämiseen ja investointeihin, sanoo Repola.

Sekä Riitta Repola että Jorma Kuoppala korostavat, että yritystoiminnan pitää olla aina kannattavaa. 

Kaikki näyttää pimenevän

Kun yritys ajautuu vaikeuksiin, laskuja jää maksamatta, mistä tietysti seuraa karhukirjeitä. Vippejä otetaan perheeltä, sukulaisilta tai pahimmassa tapauksessa pikavippiyrityksiltä. Pahimmassa tapauksessa arvonlisäverot jäävät maksamatta ja lainat lyhentämättä. Uutta lainaakaan ei enää saa. Kun yrittäjän aika menee arjen pyörittämisessä, tulevaisuuden miettiminen jää. Yrittäjän yöt lyhenevät ja päivät sumenevat. Kun yrityksen tuotannon mahdollistavat tavarantoimittajat eivät saa saataviaan, hiipuu yrityksen toimintakin.

– Kun tilitoimiston kirjanpitäjä näkee, että tulee karhuja tai jopa perintäkirjeitä, niin yrittäjä pitäisi istuttaa pöydän toiselle puolelle juttelemaan. Nykyään näin ei aina tehdä, koska asioita hoidetaan liian paljon sähköisesti. Mitä isompi tilitoimisto, sitä vähäisempiä ovat henkilökohtaiset yhteyden otot. Meidän toimistollemme jokainen asiakas oli tärkein asiakas, sanoo vuosikymmenet tilitoimistoyrittäjänä Valkeakoskella toiminut Repola.

Riitta Repolan mielestä kirjanpitäjän on oltava yrittäjälle luottohenkilö, jolle voi puhua luottamuksellisesti kaikki yrityksensä pyörittämiseen vaikuttavat asiat.

– Tuntuu pahalta kohdata yrittäjiä, joka sanovat, että asiani ovat siellä ja siellä toimistossa ja en tiedä, kuka kirjanpitäjäni on.

Aina ei vain kulje 

Yritykset ajautuvat vaikeuksiin monesta syystä. Tuote tai palvelu ei mene kaupaksi. Sitä ei tarvita tai kilpailija tekee halvemmalla. Vanhoihin konsteihin on ehkä luotettu liian pitkään. Myös yleinen taloustilanne hiljentää varsinkin palveluyrityksien arkea. Vuoden 2020 alkukeväästä iskeneen koronan mukanaan tuomista ongelmista eivät kaikki yritykset selvinneet ja osa kitkuttelee vieläkin. Alkavan yrittäjän starttirahan saamisen ehdoista on poistettu Ensimetrin lausunto, joten enää ei kukaan kysy, onko yrittäjyys rahan hakijan juttu ollenkaan.

– Koronahan sotki maailmaa vielä niin, että vaikka starttiraha oli saatu, toimintaa ei saatu käyntiin ja yrityksistä tuli suoraan tukipalvelun asiakkaita. Ja starttirahankin saa nykyisin ehkä helposti, sanoo Kaskela.

Sekä Riitta Repola että Jorma Kuoppala sanovat, että kun yrityksellä menee huonosti, näkyy se heti myös yrityksen lähipiirissä. Vaikeuksissa olevan yrittäjän tueksi tarvitaan vahvoja läheisiä, joka osaavat oikealla tavalla tukea.

– Kun yrityskummi tekee yrityskäynnin, mennään hyvin usein jo henkiselle puolelle. Luottamuksellisessa keskustelussa paljastuu, että voimavarat on käytetty. Kummin tehtävä on kuunnella, sanoo Jorma Kuoppala.

Jo puhuminen auttaa

Yrittäjien Tukipalvelu on perustettu auttamaan. Yrityskummit Riitta Repola ja Jorma Kuoppala tähdentävät, että jo ensimmäiset luottamukselliset keskustelut auttavat. Kummien tavoitteena on löytää ratkaisuja ei etsiä syyllisiä. Tukipalvelun yrityskummit ovat liike-elämässä kannuksensa hankkineita konkareita, jotka haluavat toimia Pirkanmaan Yrityskummien moton mukaisesti: kokemus auttaa.

– Emme säti, moiti emmekä hauku. Sellainen ei vie mihinkään ratkaisuun, sanoo Repola.

– Ongelmia ei koskaan kannata paeta. Jos kassaongelmia on jo tai kohta, niin ensimmäiseksi kannattaa yrittäjän itse olla yhteydessä esimerkiksi rahoittajapankkiin. Näin pitäisi yrityksen kirjanpitäjänkin ohjeistaa yrittäjää. Silloin useimmiten pystyy vielä neuvottelemaan eikä kuuntelemaan pelkkää tylyä puhetta, sanoo Kuoppala.

Toiminnanjohtaja Tapani Kaskelan viesti kaikille tukipalveluasiakkaille on, että sopiminen kannattaa aina.

– Kyllähän kaikki haluavat, että pyörät pyörivät. Yrityksiä ei ajeta ehdoin tahdoin vaikeuksiin, joten kaikesta voi sopia. Vuokranantajan, verottajan, pankin ja tavarantoimittajan kanssa voi sopia, sanoo Kaskela.

Yhteydenotto Tukipalvelun puhelinnumeroon käynnistää luottamuksellisen prosessiin, jonka tavoitteena on yrittäjän asioiden selvittäminen.

– Tarvitsemme vain puhelinsoiton. Käyn jokaisen asiakkaan kanssa puhelinkeskustelun, jonka tavoitteena on selvittää akuutti tilanne. Ohjaan asiakkaan tilanteen mukaan eteenpäin ja tarvittaessa kootaan yrityskummien tukipalveluklinikka, jossa yrittäjä kohtaa kummit. Voin ohjata kummin myös suoraan yrittäjän tueksi, kertoo Tapani Kaskela.

Pirkanmaan Yrittäjien ja Pirkanmaan Yrityskummien yhdessä toteuttama tukipalvelutoiminta alkoi hankeprojektina 2016 ja on tänään yrittäjille tarjottua perustoimintaa.

Laaja verkosto valmiina palvelemaan 

  • Puhelinnumero 03 251 6513
– vastataan heti arkipäivisin klo 9-16
  • Tukea arjen haasteisiin tarvittaessa hyvin nopeasti.
  • Tukipalvelussa 1/3 tapauksista pystytään selvittämään 
ja toimintaa jatkamaan, 2/3 tapauksen toiminta loppuu, lopetetaan tavalla tai toisella, ja usein yrittäjä hakeutuu palkkatöihin
  • Tukipalvelun yhteistyöverkostoon kuuluvat myös mm. ELY-Keskus, Ensimetri, Finnvera, Kela, Nordea, Osuuspankit, Pirkanmaan syöpäyhdistys, Tampereen seurakunnat, Mieli ry, TE-toimisto, Verohallinto, Velkaneuvonta ja Tampereen A-kilta. 

Yrittäjä, toimi heti kun

  • tilauksia ei tule toivotulla tavalla
  • karhu- tai perintäkirjeitä alkaa tulla
  • tuotanto takkuaa
  • yöunet eivät ole enää rauhallisia
  • vanhat ongelmat estävät uuden ajattelun

Teksti: Juha Kosonen