YRITTÄJÄ, tule mukaan omiesi pariin! Liity Yrittäjiin.

JÄSEN, oletko jo ladannut Yrittäjät-sovelluksen puhelimeesi? Lataa sovellus Androidille tai Applelle.

Kuvituskuva Helsingistä.
5.12.2025 klo 12:48
Uutinen

Helsingin Yrittäjien toimitusjohtaja Tiina Oksala Helsingin Uutisissa: ”Satamatoimintojen uudistus lisää Helsingin elinvoimaa”

Tämä teksti on konekäännetty.

"Satamatoimintojen uudelleenjärjestelyt ovat panostus Helsingin kehittymiseen, työllisyyteen ja yritysten elinvoimaan", toteaa Helsingin Yrittäjien toimitusjohtaja Tiina Oksala Helsingin Uutisissa julkaistussa mielipidekirjoituksessa. Lue alta järjestön kannasta Helsingin satama-alueiden kehittämiseen.

”Helsingin kaupunginhallitus esittää 10.12. kokoontuvalle kaupunginvaltuustolle Länsisataman satamatunnelin asemakaavan hyväksymistä.

Kaupunginvaltuusto teki vuonna 2021 periaatepäätöksen satamatoimintojen uudelleenjärjestelyistä perusteellisten selvitysten jälkeen. Suunnitelmien mukaan Tallinnan matkustaja-autolauttaliikenne keskitetään Länsisatamaan ja näin mahdollistetaan Eteläsataman alueen kehittäminen tulevina vuosina. Keskeinen osa uudistusta on satamatunnelin rakentaminen Länsisatamaan, jossa liikenne kasvaa merkittävästi tulevaisuudessa. Satamatunnelin asemakaavan valmistelua on edeltänyt laaja selvitys- ja suunnittelutyö, jossa on huomioitu Lapinlahden puiston ympäristöön ja luontoon liittyvät vaikutusten lievennyskeinot.

Helsingin Satama on Suomen ulkomaankaupan keskus, sillä kansainvälisen kaupan tavaravirrat kulkevat lähes kokonaan meritse. Helsinki-Tallinna-välinen keskustasta keskustaan kulkeva liikenne tekee satamasta myös Euroopan vilkkaimman matkustajasataman.

Länsisataman kautta kulkee nykyisin keskimäärin tuhat rekkaa päivittäin ja noin 5,5 miljoonaa matkustajaa vuodessa. Satamatoimintojen uudelleenjärjestelyjen aikanaan valmistuessa, ennakoidaan raskaan liikenteen ajoneuvojen määrän lisääntyvän 50 prosenttia ja henkilöautojen sekä matkustajien määrän yli kaksinkertaistuvan. Kaavaratkaisussa sataman raskas liikenne ja osa henkilöautoliikenteestä siirretään tunneliin, millä varmistetaan paisuvan satamaliikenteen sujuvuus ja ennakoitavuus sekä katuverkon välityskyky.

Tehokkaasti toimiva tavaraliikenne vähentää kuljetuskustannuksia ja vahvistaa Helsingin asemaa kansainvälisenä logistiikkakeskuksena. Myös laivamatkustajille on tärkeää, että liikenneyhteydet muualle kaupunkiin ovat nopeat ja toimivat. Laivamatkailijoiden vierailuista hyötyvät etenkin keskustan kivijalkakaupat ja muut palvelut sekä matkailuala.

Satamatoimintojen muutokset liittyvät keskeisesti Helsingin ydinkeskustan uudistamissuunnitelmiin aikatauluineen. Kaivokadun aikanaan sulkeutuessa kokonaan autoliikenteeltä, kasvaa liikenne erityisesti Pohjoisrannassa ja Esplanadeilla. Satamatoimintojen uudelleenjärjestelyt vähentävät vaikutuslaskelmien mukaan satamaan liittyvää liikennettä ydinkeskustassa jopa 75 prosenttia nykyisestä, millä on olennaista vaikutusta alueella liikkumisen sujuvuuteen ja katujen ruuhkautumiseen.

Eteläsatamasta suunnitellaan kaupungille uutta vetovoimatekijää alueen vapautuessa satamaliikenteeltä kaupunkilaisten käyttöön. Aluetta kehitetään osana käveltävää keskustaa, jonne sijoittuu uusi arkkitehtuuri- ja designmuseo sekä Saaret-kokonaisuus hotelli-, toimisto- ja liiketiloineen. Makasiinirannasta tavoitellaan viihtyisää julkista tilaa, joka houkuttelee uusine palveluineen kaupunkilaisia sekä matkailijoita ja vahvistaa Helsingin keskustan vetovoimaa.

Satamatoimintojen uudelleenjärjestelyt ovat panostus Helsingin kehittymiseen, työllisyyteen ja yritysten elinvoimaan.”

Tiina Oksala
Toimitusjohtaja, Helsingin Yrittäjät

Mielipidekirjoitus on julkaistu alun perin Helsingin Uutisissa. Lue kirjoitus median omilta verkkosivuilta.

KUVA Adobe Stock

Kysy tai etsi hakusanoilla tekoälyavustetulta hakukoneeltamme.