Aboad Oy ja etätyö
Etätyön edut havaittiin Aboad Oy:ssä koronapandemian alussa. Kuva: Getty Images
3.8.2022 klo 15:02
Uutinen

Helsinkiläisyritys luopui toimitiloistaan keskellä koronapandemiaa – Vuokrarahat käytetään nyt kotitoimistojen tuunaamiseen

Aboad Oy:n toimitusjohtajan mukaan toimistolle tuleminen on perusteltava järkisyillä, koska työt hoituvat yhtä hyvin myös etänä.

Etätyö on tullut jäädäkseen monissa yrityksissä. Digimarkkinointiin keskittynyt Aboad Oy päätti luopua toimitiloistaan keskellä koronapandemiaa vuoden 2020 kesällä. Toimitusjohtajan Juha Pihkakosken mukaan paluuta vanhaan ei ole.

– Henkilökunta on kiitellyt sitä, että töiden tekemisen paikan voi itse määritellä. Jos muuttaa paikkakunnalta toiselle, ei tarvitse miettiä, miten työpaikan käy. Työntekijöiltä säästyy 30-60 minuuttia päivässä työmatkoista ja rahaa polttoainekuluista, Etätöissä tämän ajan työntekijä voi käyttää perheensä, harrastusten tai minkä tahansa muun asian kanssa.

Aboad oli aikaisemmin vuokralla Helsingin Ruoholahdessa. Pihkakosken mukaan tilat olivat hienot, mutta nyt niille ei ole enää tarvetta.

Aboad Oy:n ydintiimissä on työsuhteessa 3-4 työntekijää. Yritys käyttää paljon yrittäjiä ja freelancereita.

– Meille on tyypillistä, että pystymme toimimaan työntekijöiden ja freelancereiden kanssa, ovat he missä tahansa. Tällä mallilla pystymme hyödyntämään asiantuntijoidemme osaamista ympäri maailmaa. Perinteisesti ajatellaan, että jos on tiimin jäsen jossakin yrityksessä, ihmisten täytyy olla työsuhteessa. Me ajattelemme, että yhteistyön muodolla ei ole merkitystä.

Vuokrarahat ohjattiin työntekijöiden käyttöön

Toimistottomassa mallissa asiakkaita tavataan kuten tiimin jäseniä, mutta kohtaamiset ovat enemmänkin sosiaalisia. Pihkakosken mukaan ketteryys ja mahdollisuus reagoida joustavasti ovat lisääntyneet.

– On hyvä ymmärtää, että työpaikalle mennään tänä päivänä enemmän sosiaalisen kanssakäymisen vuoksi kuin siksi, että työt saataisiin tehtyä. Moni työntekijä ajattelee, että on järjenvastaista mennä toimistolle vain tekemään samaa työtä, jonka voi tehdä missä tahansa. Tällainen epäreilu kohtelu ja vapauden tunteen puute on nimetty myös loppuun palamisen aiheuttajiksi, Pihkakoski sanoo.

Juha Pihkakoski.

Vuokrakuluista säästyneet rahat yritys on ohjannut takaisin työntekijöille. Tiimin jäsenillä on joka kuukausi käytettävissään entisen toimiston vuokra, joka ohjataan yhteiseen kassaan. Rahaa voi käyttää esimerkiksi kotitoimiston parantamiseen tai coworking-tilan vuokraan. Työntekijät saavat toimistokahvit yrityksen piikkiin.

Etätyöllä helpotusta osaajapulaan?

Pihkakoski pitää tärkeänä, ettei yrityksissä vaadita paikallaoloa vain siksi, että ollaan toimistolla.

– Monessa yrityksessä on alettu miettiä, että toimistolla olemisen pitää olla järkisyin perusteltua. Muutos menee siihen suuntaan, että mietitään, mikä on tarkoituksenmukaista. Maailmalta on kantautunut esimerkkejä, että työntekijöiltä on tullut vastareaktio, jos toimistolle käsketään ilman syytä, Pihkakoski jatkaa.

Hän uskoo, että yhä useampi yritys miettii parhaillaan toimitilakysymystä.

– Näen, että toimitiloja tullaan käyttämään nykyistä vähemmän bisneskäyttöön. Todennäköisesti yritykset siirtyvät pienempiin monimuotoisempiin tiloihin.

Pihkakoski uskoo, että etätyö voi helpottaa osaltaan monia tietotyöaloja haittaavaan osaajapulaan.

– Tällä hetkellä on paljon osaavaa porukkaa, jotka eivät halua konttorille. Etätyömallilla voidaan tarjota osaajille mielenkiintoisia mahdollisuuksia. Siinä kohtaa, kun “talent poolin” voi laajentaa kaupungista tai alueesta koko maailmaan, muuttuvat mahdollisuudet merkittävästi.

Pauli Reinikainen