Kuva: Getty Images
20.10.2021 klo 09:12
Uutinen

Horjuuko jaksaminen? Yrittäjän Kriisikeskus käynnistää vertaistukiryhmän – Näin haet mukaan

Keskusteluun pohjautuva apu on tarkoitettu myös yrittäjien lähipiirille.

Keskusteluun pohjautuva apu on tarkoitettu myös yrittäjien lähipiirille.

Koronapandemia on poikinut kasvavan tarpeen yrittäjien keskusteluapuun. Viime kesänä julkaistun Yrittäjägallupin mukaan moni yrittäjä kärsii jaksamisen ongelmista. Kyselyn mukaan lähes neljännes vastaajista koki olevansa ylirasittunut tai lähellä loppuun palamista. Uupuneimpia olivat pienet työnantajayrittäjät.

Yksi apua tarjoavista on Yrittäjän Kriisikeskus, joka tarjoaa valtakunnallisesti yrittäjille suunnattua maksutonta ammatillista keskustelutukea. Kriisikeskus ja MIELI ry:n SOS-kriisikeskus järjestävät ensi vuoden alussa valtakunnallisen vertaistukiryhmän yksin- ja pienyrittäjille.

Ryhmä kokoontuu tiistaisin 4.1.– 8.2. välisenä aikana. Ryhmä toteutetaan Teams-videoyhteydellä. Jokaisessa virtuaalitapaamisessa on mukana kaksi ohjaajaa. Maksuttomaan ryhmään otetaan kahdeksan henkilöä. Ryhmässä käsitellään muun muassa stressiä, hyvinvoinnin vahvistamista, yrittäjäidentiteetin merkitystä ja rohkeutta avun etsimiseen. Ryhmään voi hakea sähköisellä hakemuksella 28.11.2021 mennessä täällä.

Lähetettä ei tarvita

Yrittäjän Kriisikeskus on kolmevuotinen STEAn rahoittama hanke, jota hallinnoi MIELI Tukitalo Mielenterveys ry.

– Palvelu on tarkoitettu myös yrittäjien lähipiirille. Yrittäjyys ja yrittäminen vaikuttavat usein kokonaisvaltaisesti ihmisen elämään. Pyrimme huomiomaan tämän kokonaisvaltaisuuden ihmisen elämässä. Vaikka keinot hyvinvoinnin parantamiseen ovat samoja niiden toteuttaminen yrittäjän arjessa on usein erilaista kuin palkansaajilla. Esimerkkisi vapaan tai oman ajan ottaminen ei ole yrittäjän arjessa aina helposti toteutettavissa, kriisikeskuksen hankepäällikkö Tuomo Kallio kertoo.

Kriisikeskus ei tarjoa terapiapalveluita vaan kyse on keskusteluihin perustuvasta tuesta, josta ei jää kirjauksia tai merkintöjä rekistereihin.

– Asiakas kertoo tilanteensa ja sen mukaan edetään. Ihminen prosessoi asioita usein puhumalla. Lähetettä ei tarvita, ja lähtökohtana on asiakkaan kokema tuen tarve.

Kriisin voi Kallion mukaan aiheuttaa esimerkiksi yrityksen huono taloustilanne, yrittäjän avioero tai läheisen kuolema. Yhtä hyvin kriisitilanteen voi aiheuttaa positiivinen elämänmuutos kuten liiallinen työmäärä yrityksen hyvän tilanteen takia, muutto tai lapsen syntymä. Kriisi on lopulta yleissana kaikille muutostilanteille, joita kohtaamme elämässä.

– Moni hakee tukea ja keskustelee automaattisesti ystävien ja perheen kanssa. Joskus eteen tulee tilanteita, että asioiden järkeistämiseen on hyvä hakea tarvitaan ulkopuolista apua.

Lisätietoja Kriisikeskuksen toiminnasta saa täältä.

Kuva: Getty Images

Pauli Reinikainen