Hiking travel hit
Kuva: Hiking Travel Hit
30.8.2023 klo 07:30
Uutinen

Innovaatioseteli sopii parhaiten pienimuotoisille ja tarkasti rajatuille hankkeille

Pirkanmaalainen luontomatkailuyritys Hiking Travel Hit käytti Business Finlandilta saamansa innovaatiosetelin automaattivaraston kehittämiseen. Yrittäjä Pekka Tyllillä neuvoo muita seteliä hakevia valitsemaan mahdollisimman pienimutoisen käyttökohteen, jotta seteli riittää hankkeen toteuttamiseen.

Innovaatioseteli vei askeleen eteenpäin

Pekka ja Liisa Tyllilän perustama perheyritys Hiking Travel Hit tarjoaa luontomatkailupalveluja ohjatuista retkistä kursseihin ja välinevuokraukseen. Yrittäjät päättivät hakea innovaatioseteliä pitkään mietinnässä olleen automaattivaraston kehittämiseen.

– Innovaatioseteli antoi meille 5000 euroa, jonka avulla pääsimme askeleen eteenpäin. Matkailuala on niin tuulinen, että yleensä pyrimme rahoittamaan kaiken tulorahoituksella varsinkin, jos hankkeeseen liittyy vähääkään epävarmuutta, Pekka sanoo.

Hiking Travel Hitin luontomatkailupalveluja käyttävät suomalaisten lisäksi myös eri puolilta maailmaa saapuvat turistit. Suuri osa ulkomaalaisista asiakkaista on vaihto-opiskelijoita ja heidän läheisiään.

– Tampereen vahvat korkeakoulut tuovat tänne suuren määrän eurooppalaisia vaihto-opiskelijoita. Osa heistä kertoo valinneensa Tampereen siksi, että täällä on luonto lähellä. He tuovat mukanaan tuttuja, jotka tulevat heitä katsomaan. Tätä kautta viesti Tampereesta ja sen luonnonläheisyydestä leviää myös heidän kotimaassaan, Pekka kertoo.

Konsultti mukana palvelumuotoilussa

Innovaatiosetelin hakemiseen käytettiin ulkopuolista apua, ja kumppaniksi valikoitui Luotain Consulting.

– Saimme hyvän tuen ja ohjeet hakemuksen täyttämiseen. Lisäksi hankkeen aikana käytiin kädestä pitäen läpi, miten automaattivaraston kehittäminen tukisi yrityksen liiketoimintaa parhaalla mahdollisella tavalla, Pekka toteaa.

Luotain Consultingin valmennukseen osallistuivat yrittäjien Pekka ja Liisa Tyllillän lapset Tuire Tyllilä ja Tapio Tyllilä, jotka ovat perheyrityksessä työntekijöinä. 

– Tiesimme, ettei automaattivarasto ole kaikkein yksinkertaisin hanke innovaatiosetelillä toteutettavaksi. Vaikka hanke on vielä kesken, saimme setelin ansiosta kehitettyä sitä pitkälle teorian tasolla, Pekka toteaa.

Hankkeen loppuun vieminen hidastui teknisten haasteiden vuoksi, kun varastoa varten kehitetty komponentti paloi, eikä sen toimittajalla ole ollut vielä aikaa valmistaa uutta.

– Tässä on ollut monenlaista. Jos alkaisi jälkiviisaaksi, hankkeen olisi voinut toteuttaa yksinkertaisemmallakin tavalla. Tässä on tavoiteltu vähän enemmän ja seurauksena on se, ettei hanke mennyt setelin avulla maaliin asti, kun kaikki ei sujunutkaan suunnitelmien mukaan, Pekka sanoo.

Tulevaisuuden tavoitteena kasvu

Automaattivarasto on vain yksi Hiking Travel Hitin kehityshankkeista.

– Olemme kasvustrategiayritys ja ruokahalumme bisneksessä on monipuolinen. Esimerkiksi Näsijärven jäälle tehdyllä luisteluratainfralla loimme talvisesongin, jotta meillä olisi asiakkaita myös tammikuusta maaliskuuhun, Pekka kertoo. Aikaisemmin talvisesongin toiminta nojasi yritysten tilanteeseen tyhy-toiminnan sekä sidosryhmille järjestettyjen aktiviteettien kautta. 

Kasvulla ja liiketoiminnan kehittämisellä tavoitellaan tasaista ympärivuotista tulovirtaa.

– Tämän hetken tilanteessa, jossa hiljaisena aikana tulovirta on pahimmassa tapauksessa vain murto-osan siitä, mitä se on hyvänä aikana, pysyvä työllistäminen on mahdotonta. Osaavan ja sitoutuneen henkilökunnan palkkaaminen edellyttäisi, että pystyisi maksamaan tasaista palkkaa 12 kuukautta vuodessa. Teemme jatkuvasti kehitystyötä, jotta tämä olisi tulevaisuudessa mahdollista, Pekka sanoo. 

Teksti: Elli-Noora Nieminen

Artikkeli on julkaistu ensimmäisen kerran Pirkanmaan Yrittäjä -lehdessä 19.8.2023