YRITTÄJÄ, tule mukaan omiesi pariin! Liity Yrittäjiin.
Jari Haapaniemi jatkaa Pirkanmaan Yrittäjien puheenjohtajana – hallitukseen kolme uutta kasvoa
Pirkanmaan Yrittäjien syyskokouksessa valittiin Jari Haapaniemi jatkokaudelle puheenjohtajaksi ja hallitukseen kolme täysin uutta jäsentä. Kokouksessa hyväksyttiin aluejärjestön toimintasuunnitelma ja talousarvio vuodelle 2026.
Pirkanmaan Yrittäjiä kaksi vuotta luotsannut Jari Haapaniemi valittiin ainoana ehdokkaana puheenjohtajaksi toimikaudelle 2026–2027. Aluejärjestön varapuheenjohtajina toimivat Jussi Haavisto ja Laura Helasjoki-Ristimäki.
Pirkanmaan Yrittäjien hallitukseen haki 18 jäsenyrittäjää. Syyskokouksessa hallituksen lukumääräksi vahvistettiin 11 jäsentä, jota täydentää kolmihenkinen puheenjohtajisto.
Pirkanmaan Yrittäjien hallituksen uudet ja jatkokaudelle valitut jäsenet:
- Juha Hiltunen (uusi), Admor Composites Oy (Valkeakosken Käsi- ja Pienteollisuus)
- Jenni Koivula, Mevent Oy (Tammelanpuiston Yrittäjät)
- Tiikku Kuuru, Tanssi- ja liikuntakeskus Fiiliksellä (Tammelanpuiston Yrittäjät)
- Mirka Lahti, Käännöstoimisto Magus (Etelä-Tampereen Yrittäjät)
- Risto Leppänen (uusi), Sol Energy Service Oy (Lempäälän Yrittäjät)
- Hanne Nurmi (uusi), Arctic Safety Oy (Nokian Yrittäjät)
Hallituksessa jatkavat myös Pia Hirvonen, Päivi Koskinen, Heli Kurjanen, Jani Saikkonen ja Janika Tommila.
Pirkanmaan Yrittäjät suuntaa vuoteen 2026 yhteisöllisyys ja vaikuttaminen keskiössä
Syyskokous vahvisti toimintasuunnitelman ja talousarvion vuodelle 2026. Pirkanmaan Yrittäjien tavoitteena on vahvistaa yrittäjyyden edellytyksiä, kehittää jäsenpalveluita ja lisätä yhteisöllisyyttä koko maakunnassa. Ensi vuonna panostetaan neuvontapalveluihin, koulutuksiin, tapahtumiin ja verkostojen vahvistamiseen. Edunvalvonta ja vaikuttaminen kunnissa ja hyvinvointialueella sekä omistajanvaihdoksiin liittyvä tuki ovat keskeisiä painopisteitä. Monipuolinen verkostotoiminta – yksinyrittäjät, nuoret, maahan muuttaneet ja seniorit – tarjoaa vertaistukea ja yhteisöllisyyttä.
Vuoden 2026 haasteiksi ja mahdollisuuksiksi nostetaan talouden suhdanteet, vihreä siirtymä, osaajapula, omistajanvaihdokset sekä digitaalisuuden ja kuluttajatarpeiden muutokset. Pirkanmaan Yrittäjät haluaa olla mukana tukemassa yrittäjiä muutoksissa ja kehittämässä alueen elinvoimaa.
Taloudellisia panostuksia tapahtumiin ja paikallisyhdistysten toimintaan
Jäsenmaksut säilyvät Suomen Yrittäjien valtuuston päätöksellä vuoden 2025 tasolla ja jäsenmäärän odotetaan kasvavan prosentin verran. Talousarviossa panostetaan erityisesti isoihin tapahtumiin, kuten Yrittäjien perhepäivään Särkänniemessä, Yrittäjä-golfiin ja maakunnalliseen Vuoden Yrittäjä -juhlaan. Vuonna 2026 pilotoidaan toimintapalkkiomalli, joka kannustaa paikallisyhdistyksiä aktiivisuuteen. Luottamushenkilöiden osaamista vahvistetaan koulutuksilla ja verkostoitumistilaisuuksilla.
Markkinointi ja viestintä ovat keskeisessä roolissa ensi vuoden toiminnassa. Viestintästrategia painottaa monikanavaisuutta ja digitaalisuutta – yrittäjätarinat, brändivideot ja yhteistyö medioiden kanssa tuovat esiin yrittäjyyden merkitystä. Vaikuttamistyötä tehdään laajasti tapahtumien, tapaamisten ja tutkimustoiminnan kautta. Yrittäjyyskasvatusta ja oppilaitosyhteistyötä jatketaan aktiivisesti.
Strategian ytimeen on nostettava asiakas! Elämme asiakkaan aikakaudella, muistutti Leevi Parsama Pirkanmaan Yrittäjien Syysseminaarissa
Ennen syyskokousta Pirkanmaan Yrittäjien syysseminaarin puhujana esiintyi Leevi ”Digikaupan kummisetä” Parsama, joka on työskennellyt digitaalisen kaupan parissa jo 15 vuotta. Parsama muistutti, että menestyksen avain on asiakasymmärrys: strategian ytimeen on nostettava asiakas, sillä elämme asiakkaan aikakaudella.
Parsaman mukaan digitaalinen kauppa ei tarkoita pelkkää verkkokauppaa, vaan laajempaa läsnäoloa ja kykyä palvella asiakasta eri kanavissa. Hän painotti, että kaikki brändit ovat nykyään kauppoja ja jokaisen yrityksen on digitalisoiduttava, vaikka varsinaista verkkokauppaa ei olisikaan suunnitteilla.
Syyskokouksen tapahtumakutsussa jäsenyrittäjiä oli haastettu saapumaan paikalle oppimaan digitaalisesta kaupankäynnistä rohkaisevalla ajatuksella: ”Tämähän on mahdollista meillekin!” Parsama korostikin lavalla, että kansainvälinen kaupankäynti on digin avulla täysin mahdollista myös pienyrittäjille. Digikaupassa yrittäjä on yhtä lähellä potentiaalista asiakastaan kuin tämän mobiililaite.
Digitaalisen kaupankäynnin ytimessä on asiakaskokemus ja tunne. Asiakkaan sormi valitsee ruudulta sen, joka palvelee parhaiten ja yksilöllisimmin. Parsaman mukaan markkina jakautuu kahtia: puolet myynnistä tehdään hintaperusteisesti, toinen puoli taas merkityksellisyyden, arvojen ja tunteen pohjalta.
Yrityksen tärkein pääoma on tieto ja ymmärrys asiakkaista. Tämä osaaminen on vietävä strategian ytimeen, jotta yritys menestyy digitaalisessa kaupassa ja vastaa asiakkaiden odotuksiin entistä paremmin.
Esityksensä lopuksi Parsama vinkkasi Digital Commerce Finland -yhteisöstä, joka tarjoaa yli 4 500 jäsenelle maksuttomia koulutuksia ja vertaistukea digitaalisen kaupan kehittämiseen.
Syysseminaarin kumppanina oli Alexandria. Seminaarin kumppanina toiminut Alexandria tarjosi vinkkejä verotehokkaisiin sijoitusmuotoihin ajassa, jossa yrittäjien usko eläkejärjestelmiin horjuu.
Syysseminaarin tunnelmiin pääsee palaamaan täältä.
Satu Hildén
satu.hilden@yrittajat.fi