12.2.2017 klo 22:02
Uutinen

Kaino – luovuutta ja liiketoimintaa!

Vahva visio, usko omaan tuotantoon ja tiukat laatukriteerit ovat satakuntalaisen neuleyritys Kainon selkäranka. Tuotteet on otettu hyvin vastaan kotimarkkinoilla, ja Euroopan ovi on raollaan.

Sydänkäpy-mekkoa voi käyttää niin kesällä kuin talvellekin, kertoo Kaino-tuotemerkin luoja ja yritystä pyörittävä Niina Sinisalo. Kuva: Veera Korhonen

Yrittäjä, pääkainotar Niina Sinisalo perusti yrityksen vuonna 2010. Kainon slogan on sielultaan ja silmukoiltaan suomalainen. Periaate on kantanut hedelmää. Kaikki tuotteet suunnitellaan ja tehdään itse koti-Satakunnassa, Köyliössä.

Niina osti Köyliön Neuleen tuotantotilan ja -koneet. Kiinteistön jokainen neliö on otettu tehokkaaseen käyttöön ja tuotannon pyöriessä äärimmillään seinät tulevat vastaan.

– Lisätilaa tarvitaan. Meillä poikkeaa paljon asiakkaita, ja haluaisin tuotannon yhteyteen myös nykyistä isomman myyntitilan. Olemme silmät avoinna uusien liiketilojen suhteen, mutta varmaa on että Pyhäjärviseudulla pysytään.

Väriloistoa. Kuva: Veera Korhonen

Suomalaiselle naiselle mitoitettu

Kainon suunnittelu lähtee suomalaisista lähtökohdista. Samoin kaavoitus.

– Lähtökohtamme on tuottaa kestäviä vaatteita kaikenikäisille ja -kokoisille. Suomalaisen naisen mitoituksella tehdyt kaavat takaavat sopivuuden ja istuvuuden. Tavoitteemme on saada muodokaskin nainen näyttämään hyvältä ja viihtymään vaatteessaan. Eräs tuote viime syksyn mallistosta istui moneen vartalomalliin täydellisesti olematta säkkimäinen. Tämä kaava on suorastaan nerokas, iloitsee Niina.

Paras kiitos onkin, kun vartalomallinsa kanssa ennen tuskailleet, tyytyväiset käyttäjät kirjoittavat kiitoskommentteja valmistajalle.

Linda Viipuri työskentelee Kainossa ompelijana, mutta työnkuvaan kuuluu myös mallin työtä ja uusien mallien koodausta. Kuva: Veera Korhonen

Brändi valmiiksi ennen aloittamista

Kainon markkinoinnista ja brändistä vastaa Niinan ohella sisar Annukka Lehmus.

– Visuaalinen ilme ja markkinointi ovat tärkeitä. Johdonmukainen brändin rakennus ja selkeä linja vauhdittavat tunnettuutta, Niina kertoo.

Muutamat onnenpotkut ovat tuoneet lisävauhtia markkinointiin.

– Norwegian Air Shuttle -lentoyhtiö otti tuotteemme Omaan Christmas Gift Guide -julkaisuunsa. Se oli huippujuttu, joka näkyi heti verkkokaupassamme.

Myös julkisuuden henkilöiden tuotebongaukset tekevät hyvää. Kainoissa kulkevat muun muassa näyttelijä Minttu Mustakallio ja kirjailija, murrerunoilija Heli Laaksonen.

100% merinovillasta valmistettuja Orava-paitoja on miehille ja naisille. Kuva: Veera Korhonen

Verkkokauppa ovi Eurooppaan

Verkkokauppa sai marraskuussa kielipäivityksen, ja kauppa EU-alueelle on kasvussa.

Asiakaskuntaa ovat designtietoiset naiset, joilla on vahvat eettiset ja ekologiset valintakriteerit. Moni löytää Kainosta arvopohjaansa tukevan vaatteen.

– Kotimaisuus on meille ykkösasia. Kaikki tehdään meillä itse, kestävyys on tärkeä arvo.

Käytämme neuleissamme ainoastaan puhtaita luonnonmateriaaleja, merinovillaa ja luomukampapuuvillaa, Niina listaa.

Kainon merinovillaa ei ole kyllästetty tuholaistorjunta-aineilla eikä pintakäsittelyaineilla. Myös eläinten asiallinen kohtelu on tärkeä materiaalivalintakriteeri.

Anna-Kaisa Meriläinen, Vesa Lehto, Niina Sinisalo, Riitta Konttila, Linda Viipuri ja Tiina Metsäpuro muodostavat tehokkaan tiimin. Kuva: Veera Korhonen

Pääsuunnittelija kertoo saavansa ideoita mistä vain.

– Onneksi kamera kulkee koko ajan mukana. Kuvio saattaa löytyä katukivetyksestä tai lenkkipolun varrelta, Niina kertoo.

Yksi syksy/talvimalliston suosituimmista kuvioista on Sydänkäpy.

– Se syntyi kesän ainoana helteisenä viikkona, kun makailin viltillä. Pyörittelin käpyä kädessäni ja näin siinä potentiaalia uudeksi kuosiksi. Syntyi syksyn hitti, Sydänkäpy.

Neuletuotannon lainanalaisuudet pitää ottaa huomioon heti suunnittelun aluksi. Kuviot suunnitellaan millimetripaperille, yksi ruutu on yksi silmukka.

– Käpy taipui tähän hienosti.

Juhlavuoden mallit viittä vaille valmiit

Kainon tuoteperhe on suunniteltu yhdisteltäväksi toisiinsa.

– Tuotteisiin halutaan ajattomuutta unohtamatta tämän päivän trendejä. Kun suunnittelussa ammennetaan omasta sielunmaisemasta, on aistittavissa myös nostalgista fiilistä. Myös värimaailmaa mietitään tarkkaan.

Suomi 100 -juhlavuosi näkyy sekin voimakkaasti tuotannossa.

– Mallisto hakee vielä viimeistä silaustaan, julkistuksen aika on pian. Sen voin luvata, että kuoseissa elää luonto ja suomalaisuus.

Kainon tiloissa Köyliössä työskentelee kuusi henkeä, ja jokaisella on oma ydinosaamisalueensa.

– Yksi yrityksen vahvuus on, että kaikki joustavat. Jokainen hallitsee monta asiaa ja tarttuu tarvittaessa toimeen.