YRITTÄJÄ, tule mukaan omiesi pariin! Liity Yrittäjiin.

JÄSEN, oletko jo ladannut Yrittäjät-sovelluksen puhelimeesi? Lataa sovellus Androidille tai Applelle.

Leipomoalan yksinyrittäjä huomasi uuden kakkuinnostuksen alkaneen
Tuua Jäppinen ei enää itse innostu leipomisesta.

Kakkukiima palasi – Suosioon noussut leipomoyrittäjä kieltäytyy yhdestä nykytrendistä: ”Väitän, että suurimmalla osalla ei ole halua maksaa sitä hintaa” 

Tämä teksti on konekäännetty.

Lahtelainen yksinyrittäjä on kasvattanut leipomoyritystään vuokratyövoimalla.

Kakut ovat taas in. Lahtelainen elinkeinonharjoittaja Tuua Jäppinen on huomannut, että vaikeasta taloustilanteesta huolimatta kotitaloudet haluavat käyttää rahaa juhliin ja niiden tarjoiluihin.

Jäppinen on koulutukseltaan puutarhuri, mutta nykyisin hän tekee työtä intohimonsa parissa. Oman yrityksensä, Muta&Kakun, hän perusti kahdeksan vuotta sitten. Vuosi perustamisen jälkeen hän osti paikallisen perheyrityksen Jauhopeukalot Oy:n liiketoiminnan. Lokakuussa Jäppinen valittiin vuoden yksinyrittäjäksi Lahdessa.

Lapsuudenkodissa leivottiin paljon, sillä Jäppisen isä oli leipuri. Nyt jo edesmennyt isä ehti nähdä tyttärensä yritystoiminnan ja oli siitä kovin mielissään.

– Aloitin leipomisen omien lasteni syntymäpäiväkakuilla. Hiljalleen kaverinikin alkoivat kysellä kakkuja omiin juhliinsa.

Yksi Jäppisen alkuaikojen suosituimmista kakuista oli nimeltään ”runsauden tötterö”. Se oli jäätelötötteröä muistuttava kakku, josta ”kaatui” ulos kaikenlaisia herkkuja.

Kun Jäppinen julkaisi kakuistaan kuvia sosiaalisessa mediassa, ne keräsivät nopeasti yleisöä ja potentiaalisia asiakkaita.

Lahtelaisyrittäjä on kasvattanut yritystään vuokratyöntekijöillä. Tällä hetkellä heitä on töissä neljä.

Kasvupyrähdys kahden vuoden aikana

Jäppisen yritys on lähtenyt kasvuun aikana, jolloin konkurssiluvut ovat ennätystasolla ja moni yrittäjä kamppailee toimeentulon rajamailla.

– Pyrähdys on tullut kahden viime vuoden aikana. Ehkä kotitaloudet karsivat esimerkiksi ulkomaan matkoista, mutta haluavat pitää juhlista kiinni. Esimerkiksi pyöreitä vuosia ja lasten syntymäpäiviä juhlitaan isommin kuin ennen koronaa. Myös yritysten tilaukset ovat kasvussa, yrittäjä kertoo.

Kysynnän kasvu on saanut yrittäjän pohtimaan vakavasti muuttoa isompiin tiloihin. Tällä hetkellä Jäppisellä on noin 200 neliön tilat Lahden Launeella.

– Nyt olisi oikea aika ottaa isompi steppi. Tilat alkavat käydä pieniksi. Kylmätilat tulevat ensimmäisenä vastaan.

Yrittäjä myöntää, että yrityksen kasvattaminen on herättänyt myös epävarmuuden ja pelon tunteita. Lahdessa useampi leipomo on joutunut viime vuosina lopettamaan toimintansa.

– Mietin, uskallanko kasvaa. Tiedän, että nykyinen tilauskanta riittää pitämään yrityksen pyörimässä. Pelkään, että jos kasvatan yritystä, käykö sille samalla tavalla kuin joillekin muille leipomoille.

Vuokratyövoima oli oikea päätös

Lahtelaisyrittäjä on kasvattanut yritystään vuokratyöntekijöillä. Tällä hetkellä heitä on töissä neljä.

– Päätös on ollut ehdottomasti oikea. Kulut ovat ennakoitavissa ja tarvittaessa minulla on mahdollisuus saada lisää työvoimaa vuokrafirmasta.

Ammattitaitoiset leipurit Jäppinen löysi yritykseen tulleiden työhakemusten perusteella. Tämän jälkeen henkilöt siirrettiin vuokratyöyrityksen listoille ja sitä kautta he työllistyivät leipomoon.

– Maksan mielelläni hieman ekstraa siitä, että asiat toimivat mutkattomasti. Yrittäjänä minä sanelen työn ehdot ja tuntipalkan ja sopimus tehdään niillä perusteilla, yrittäjä kertoo.

Asiakkaat ovat innostuneet uudelleen 90-luvulta tutuista herkuista kuten täytetyistä croissanteista ja voileipäkakuista.

Koristeelliset kakut jäävät tekemättä

Jäppisen leipomon yksittäinen suosituin tuote on perinteinen marjakermakakku, jonka tenho ei näytä laantuvan. Asiakkaat ovat innostuneet uudelleen 90-luvulta tutuista herkuista kuten täytetyistä croissanteista ja voileipäkakuista.

Viime aikoina suosioon ovat nousseet myös kuppikakut eli muffinssit.

– Jossain kohtaa niiden kysyntä loppui melkein kokonaan ja nyt niitä kysytään hirveästi, yrittäjä kertoo.

Kaikkiin alan ilmiöihin lahtelaisyrittäjä ei ole halunnut lähteä mukaan. Leipomossa ei esimerkiksi tehdä amerikkalaistyylisiä, kustomoituja ja koristeellisia kakkuja.

– Ne eivät ole meidän juttumme, vaikka tällaisia kakkuja kysytäänkin paljon. Kyseiset kakut ovat todella työläitä ja vievät paljon aikaa. Väitän, että suurimmalla osalla asiakkaista ei ole lopulta halua maksaa sitä hintaa, mitä niistä joudutaan pyytämään.

Runsaasti koristellut ja monenlaisia krumeluureja tarjoava kakku voi maksaa satoja euroja siinä missä perinteinen kreemikakku 30 henkilölle maksaa reilut 100 euroa.

”En kaipaa leipomista”

Yrittäjä itse ei enää vietä aikaa leipomusten parissa muualla kuin asiakaspalvelutiskin puolella. Valinta on ollut mieleinen.

– En ole kaivannut leipomista. Asiakaspalvelu on minun juttuni. Leivonta-ala ajoi minut tähän pisteeseen eli teen työtä, jota rakastan. Joskus täytyy toki paikata työntekijöitä myös leipomon puolella.

Taikinaan kiireinen yrittäjä ei tartu enää edes kotioloissa.

– Voi sanoa, että olen saanut siitä tarpeekseni. Lapsille olen hankkinut leivontatarvikkeita, koska he ovat niistä kiinnostuneita. Minulle leipomisen jättäminen on tarkoittanut sitä, etten tuo työasioita kotiin. Jos haluan leivonnaisia, saan ne töistä.

Vinkkaa meille juttuaihe!

Kerro siis meille, mitä yrittäjän elämässä tapahtuu.
Toimitus saa olla minuun yhteydessä mahdollista haastattelua varten
Pauli Reinikainen