YRITTÄJÄ, tule mukaan omiesi pariin! Liity Yrittäjiin.

JÄSEN, oletko jo ladannut Yrittäjät-sovelluksen puhelimeesi? Lataa sovellus Androidille tai Applelle.

KUVAT: Sari Lahdenperä, Pasi Nurmelan kotialbumi, Lapin materiaalipankki | Terhi Tuovinen
15.12.2025 klo 15:24
Uutinen

“Pitää olla valmis oppimaan ja sopeutumaan” – Näin onnistut kansainvälisessä kasvussa

Tämä teksti on konekäännetty.

Monen yrityksen tavoitteena on laajentaa toimintaansa ja kasvaa – joskus jopa ulkomaille asti. Mutta miten kansainvälistyminen onnistuu pohjoisesta käsin? Haastattelimme turvallisuusteknologia-alan yrittäjää ja siivousalan yrittäjää, jotka jakoivat kokemuksiaan vientimarkkinoilta.

Rovaniemeltä ponnistavat turvateknologia-alan yritykset Seniortek ja Minesec ovat tottuneet ratkomaan vaativia turvallisuushaasteita. Yrittäjä Pasi Nurmela kertoo, että kansainvälistyminen ei ole pelkkää teknologian vientiä maailmalle – se on paikallisen kulttuurin ymmärtämistä ja luottamusta.

Seniortek kehittää ratkaisuja, jotka helpottavat hoivatyötä ja parantavat arkea palveluasumisessa ja oppimisympäristöissä. Minesec puolestaan rakentaa korkean teknologian turvajärjestelmiä vaativiin toimintaympäristöihin. Molempien lähtökohta on sama: teknologia palvelee ihmistä.

“Digitalisaatio ei saa olla itseisarvo. Sen pitää oikeasti helpottaa arkea ja tehdä prosesseista sujuvampia. Kun hälytys ohjautuu oikealle henkilölle ja tieto kulkee nopeasti, säästetään aikaa ja vältetään turhia puheluita”, Nurmela kuvaa.

Kutsukilpailu Kiinassa toi ymmärrystä kansainvälisistä markkinoista

Ennen pandemiaa Seniortekillä oli mahdollisuus laajentua Kiinaan. Yritys osallistui Qiantang Star -kutsukilpailuun vuonna 2019, jossa sijoittui kolmanneksi, alun perin 560 kilpailijan joukosta. Nurmela sai kutsun kilpailuun, koska Euroopasta ei löytynyt toista samankaltaisia ihmiseen perustuvaa hälytysjärjestelmää. Kilpailun myötä ovet Kiinaan olivat auki, mutta pandemia sotki laajentumissuunnitelmat. 

Kiinassa vierailu, kulttuuriin ja paikallisiin tutustuminen osoittivat, ettei teknologiaratkaisu toimisi sellaisenaan Kiinassa, kuten se toimii Suomessa. Kokemus oli arvokas. 

“Ymmärsimme, ettei toiseen maahan voi viedä pelkkää teknologiaa, jos se ei sovi paikallisiin prosesseihin. Kiinaan esimerkiksi pitäisi viedä koko toimintamalli eli käytännössä suomalainen 300 paikkainen palvelutalo, jotta teknologiaratkaisustamme olisi siellä hyötyä. Se oli oppimismatka.”

Seniortek osallistui Kiinassa järjestettävään Qiantang Star -kutsukilpailuun vuonna 2019, jossa sijoittui kolmanneksi.

Luottamus syntyy läsnäolosta – “Softatasolla vienti tarkoittaa 100 000 km/kauppa”

Kansainvälistyminen vaatii enemmän kuin hyviä tuotteita. Se vaatii luottamuksen rakentamista ja itsensä likoon laittamista. Nurmela muistuttaa, että luottamus syntyy kohtaamisista paikan päällä.

“Emme myy pelkästään laitteita, vaan ratkaisuja. Meidän on tunnettava asiakkaamme, ja asiakkaan pitää todella ymmärtää ratkaisumme,” hän kertoo.

“On tärkeää miettiä tarkkaan, mitä tässä oikein viedään maailmalle. Softatasolla vienti tarkoittaa 100 000 km/kauppa, joten jos yrittää väkisin viedä tuotetta kansainvälisille markkinoille, on sinne turha lähteä. Kun ratkaisut ovat kunnossa ja tunnet asiakkaasi, on naama lyötävä likoon ja mentävä paikan päälle,” Nurmela kertoo . 

“Tulkki on tärkeä, koska silloin pääsee oikeasti keskustelemaan. On asiakkaiden kunnioittamista, kun keskustellaan heidän omalla kielellään. Se luo luottamusta ja vähentää väärinymmärryksiä. Lisäksi pitää olla valmis oppimaan ja sopeutumaan,” Nurmela pohtii.

Yrityksen laajentumista auttaa se, että yritys toimii vakaalla pohjalla. Se auttaa selvitytymään haastavammista ajoista, ja luo pohjaa kasvulle. Seniortekillä ja Minesecillä on asiakassuhteita, jotka ovat kestäneet yli 20 vuotta.

“Haluatko kertaluontoisen kaupan vai pitkäaikaisia asiakkaita? Meille jatkuvuus on ollut pelastus – koronavuonna tilauskanta oli 300 000, nyt 450 000. Se antaa mahdollisuuden kehittää toimintaa ja kasvaa.”

Varmista tilitoimiston osaaminen ajoissa

Sari Lahdenperä pyörittää Tomerin oy:tä, joka tarjoaa siivous- ja kotiapupalveluita. Yrityksen päätoimipaikat ovat Rovaniemellä ja Torniossa, mutta toiminta ulottuu koko Pohjois-Suomeen ja Pohjois-Ruotsiin.

“Laajentuminen rajalle oli luonnollista jo alkuvaiheessa, sillä kysyntää Haaparannalla oli. Yrittäjänä minulla on aina ollut kova kynnys sanoa, että jokin asia ei onnistuisi. Pyrimme aina miettimään asiakkaan kanssa parhaan kokonaisuuden”, Lahdenperä kertoo.

Korona-aika toi haasteita rajan yli tehtävään työhön. “Koronatestaukset rajalla olivat säännöllisiä ja rajalla joutui usein odottamaan. Onneksi asiakkaamme olivat erittäin ymmärtäväisiä.”

Lahdenperä kannustaa muita yrittäjiä hakemaan tukea ja neuvoja. “Älä jää ideasi kanssa yksin! Toiset yrittäjät sparraavat mielellään. Kun toiminta laajenee kansvainväliseksi, varmista tilitoimiston osaaminen etukäteen ja mieti, tarvitsetko kiinteää toimipistettä vai voitko viedä palvelut suoraan asiakaskohteisiin. Kielimuuria ei kannata pelätä – asiat järjestyvät.”

Kansainvälistyminen vaati muutoksia esimerkiksi Tomerinin hallinnossa. “Tilitoimiston vaihtaminen oli välttämätöntä, jotta rut-avdrag-ilmoitukset (kotitalousvähennys) hoituvat oikein. Yrityksen kasvu toi muutoksia toimintamalleihin, mutta olemme onnellisia, että voimme työllistää ihmisiä molemmin puolin rajaa.”

Lahdenperä korostaa myös verkoston merkitystä. “Liityin Lapin Yrittäjiin heti uran alussa, enkä ole päivääkään katunut. Yhteisössä on huikeaa osaamista ja yhteenkuuluvuuden tunnetta. Kun työntekijät voivat hyvin, yritys voi hyvin. Älä jää yksin – sinulla on merkitystä.”

Molempien yrittäjien viesti on selvä: kansainvälistyminen vaatii rohkeutta, sopeutumiskykyä ja verkostoja. “Pitää olla valmis oppimaan ja laittamaan omat kasvot likoon”, Nurmela kiteyttää. Lahdenperä lisää: “Yksin ei tarvitse pärjätä – yhdessä pääsee pidemmälle.”

Kun yritys laajenee maailmalle, logistiikan merkitys korostuu. Toimitusketjut on oltava kunnossa, jotta tuotteet ja palvelut liikkuvat luotettavasti. KUVA: Lapin Materiaalipankki | Terhi Tuovinen

Kansainvälistymisen haasteet ja ratkaisut – Lue asiantuntijan vinkit

Kansainvälistyminen vaatii suunnitelmallisuutta, resursseja ja oikeat kumppanit. Team Finland tarjoaa yrityksille tukea markkinatiedosta rahoitukseen ja kontakteihin. Lapin Team Finland -koordinaattori Lea Marski kertoo, miten lappilaiset yritykset voivat onnistua maailmalla.

Mitkä ovat lappilaisten yritysten tyypillisimmät haasteet ja riskit kansainvälistymisessä?

Useimmat lappilaiset yritykset ovat mikro- tai pk-yrityksiä, joilla haasteena on usein rajalliset resurssit kehittämiseen ja kansainvälistymiseen. Uuden markkinan avaaminen vaatii aikaa, rahaa ja osaamista, ja kilpailu kansainvälisillä markkinoilla on kovaa. Siksi kohdemarkkina kannattaa tutkia huolellisesti, eli ymmärtää asiakastarpeet, arvioida kilpailutilanne ja jakelukanavat sekä selvittää vientiin liittyvät luvat, säännökset ja riskit. On myös tärkeää miettiä se oma kilpailuetu: miksi asiakas valitsisi juuri sinun tuotteesi tai palvelun. Luotettavien kumppaneiden löytäminen on yksi riskeistä ja siksi taustatyö ja verkostot ovat kullanarvoisia. Suunnitelmallisuus antaa hyvän perustan kansainvälistymiselle. 

Kun yritys tuntee markkinat, varaa riittävät resurssit, rakentaa luotettavat kumppanuudet ja erottuu kilpailijoista, kansainvälistymisen riskit pienenevät ja menestyksen edellytykset vahvistuvat.

Onko Lapin vahvuuksille (esim. matkailu, luontoon liittyvät tuotteet, arktinen osaaminen) erityisiä kysyntäalueita maailmalla?

Lapin vahvoilla vientialoilla, kuten monipuolisella teollisuudella ja matkailulla, on hyviä kasvumahdollisuuksia maailmalla.  Lisäksi esimerkiksi arktista osaamista voitaisiin hyödyntää ja tuotteistaa nykyistä paremmin vientiin. Usein emme itse tunnista tätä erityisosaamista, koska se on meille niin tavallista ja sisäänrakennettua. Mutta esimerkiksi puolustussektorilla tämä osaaminen herättää erityistä kiinnostusta. 

Miten yrittäjiä tuetaan kohdemarkkinoille pääsyssä?

Kansainvälistymistä pohtivalle yritykselle on tarjolla erilaisia julkisia palveluja. Kannattaa hyödyntää julkisten toimijoiden yhteisen Team Finland -verkostomme apu! Tarjoamme markkinatietoa, rahoitusta, asiantuntijapalveluja ja kontakteja. ELY-keskus (1.1.2026 alkaen elinvoimakeskus) voi myöntää avustusta esimerkiksi uuden markkinan selvittämiseen tai kuljetustukea Lapissa valmistettujen tuotteiden kuljetuskustannuksiin. Finnvera puolestaan tarjoaa erilaisia rahoitusratkaisuja vientikauppaan ja riskeiltä suojautumiseen. Maailmanlaajuiselta verkostoltamme saa myös apua kumppanihakuun ja järjestämme erilaisia infoja, joissa jaetaan tietoa esimerkiksi kohdemarkkinoista tai rahoitusvaihtoehdoista. Pyrimme aina etsimään yritykselle sen kehittämistarpeisiin sopivimmat julkiset palvelut. Kannattaa ottaa meihin yhteyttä matalalla kynnyksellä, niin autamme kansainvälistymisessä eteenpäin.

Palvelut ja tuet kansainvälistymiseen

Team Finland

Team Finland on julkisten toimijoiden verkosto, joka edistää suomalaisten yritysten kasvua, kansainvälistymistä ja vientiä. Verkosto tarjoaa yrityksille mahdollisimman sujuvan palvelupolun neuvonnasta rahoitukseen. Sen kautta yritys saa käyttöönsä muun muassa ELY-keskuksen (ensi vuoden alusta lähtien elinvoimakeskuksen), Finnveran, Business Finlandin ja ulkoministeriön palvelut. Lisäksi verkostoon kuuluu laajasti kumppaneita, jotka tuottavat palveluita yritysten viennin ja kansainvälistymisen edistämiseksi. Tutustu Team Finland-verkoston palveluihin osoitteessa www.team-finland.fi.

Haluatko kasvaa tai kansainvälistyä? Et ole yksin.

Yrittäjäjärjestö tarjoaa tukea ja tietoa yrityksille, jotka tähtäävät uusille markkinoille. Saat apua mm. sopimus- ja lakiasioissa, rahoituksen ja viennin suunnittelussa sekä verkostoissa, jotka avaavat ovia maailmalle.

Lue lisää ja löydä palvelut osoitteessa www.yrittajat.fi/lappi.

Kysy tai etsi hakusanoilla tekoälyavustetulta hakukoneeltamme.