YRITTÄJÄ, tule mukaan omiesi pariin! Liity Yrittäjiin.

JÄSEN, oletko jo ladannut Yrittäjät-sovelluksen puhelimeesi? Lataa sovellus Androidille tai Applelle.

25.9.2025 klo 06:00
Uutinen

Miksi yritykset menestyvät Lapissa paremmin kuin muualla? – “Lapissa on todella hyviä työntekijöitä, jotka kykenevät ottamaan vastuuta”

Tämä teksti on konekäännetty.

Lappilaiset yritykset kasvoivat viime vuonna reilusti eniten Suomessa, kertoo Kauppalehden talousvertailu. Lapin Yrittäjien tuoreessa kyselyssä kartoitettiin lisää alueen yrittäjien tilannetta.

Houkutteleva paikka yrittää

Lappi tarjoaa ainutlaatuisen toimintaympäristön, jonka vuoksi omaa yritystoimintaa ei voisi edes harjoittaa muualla, kertovat yrittäjät Lapin Yrittäjien kyselyssä.
– Täällä on tilaa keksiä ja kokeilla monenlaista, ja erilaisia toimintoja voi yhdistellä. Luonto ja ympäristö ovat valmiina, joten yrittäjäksi ryhtyessä täytyy vain tietää, mitä tehdä niiden kanssa, toteaa sveitsiläinen matkailuyrittäjä Anja Degiampietro.
– Lappi on itsessään selkeä brändi, ja tämä paikka tunnetaan maailmalla. Se helpottaa työtä, hän lisää. Jäsenkyselyyn vastanneista lähes 60 prosenttia pitää Lappia houkuttelevana paikkana yrittäjyydelle. Erityisesti korostuu yrittäjien välinen yhteishenki, jonka kaksi kolmesta vastaajasta koki hyväksi.
– Kokemusteni mukaan täällä toista ei nähdä kilpailijana, vaan halutaan tehdä yhteistyötä. Se tuo paljon lisää mahdollisuuksia, Degiampietro iloitsee.
–Yrityksen perustaminen Suomessa on ollut helppoa Sveitsiin verrattuna. Siellä tarvitaan enemmän rahaa ja työtunteja, hän lisää.

Anja Degiampietron yritys tarjoaa Ylläksellä elämyspalveluita, kuten rauhallisia lettuillallisia nuotion ääressä.

Tekemisen meininki ja hyvät työntekijät

Huonekaluliike Veken valikoima- ja ostojohtaja Markus Ranua tunnistaa sen, että Lapissa on hyvä yrittää.
– Kyllä täällä on tekemisen meininki. Lapissa on todella hyviä työntekijöitä, jotka kykenevät ottamaan vastuuta. Tuntuu, että täällä on erityisen helppoa luoda hyvä ja sujuva yhteishenki työntekijöiden ja johdon välille, hän kiittelee.
– Toimintaympäristön osalta on paljon positiivista pöhinää, vaikka sijainti ei olekaan niin keskeinen. Matkailu ja teollisuus heijastuvat moneen asiaan; kun alueella on vireä ja kasvava elinkeino, edistää se kaikkia toimialoja. Toivottavasti näin on jatkossakin, vaikka nyt matkailuun voimakkaasti liittyvän lyhytvuokrauksen suhteen on tullut vähän epävarmuutta eikä oikein tiedetä, mihin suuntaan se kallistuu, hän pohtii.
– Ranualla on myös yritysmyönteinen ja aktiivinen ilmapiiri, mikä osaltaan on tärkeää, hän lisää. Yritys kasvoi viime vuonna noin 30 prosenttia, ja myös tälle vuodelle on Ranuan mukaan tulossa kasvua.
– Näkymät ovat hyvät. Pari heikompaa vuotta oli välissä, kun maailmantilanne osui kuluttajien ostoluottamukseen. Yleisesti huonekalualalla on mennyt heikosti viime aikoina, mutta me olemme menneet vastavirtaan, jatkaa Markus Ranua, joka on ollut mukana yrityksessä parikymmentä vuotta. Näiden vuosien aikana ranualaislähtöinen, alun perin perheyritys on kasvanut reilusti.

Kauppalehti analysoi yli 37 000 yrityksen tilinpäätökset vuodelta 2024. Mukana olivat yhtiöt, joiden liikevaihto ylitti 500 000 euroa. Lappilaisten yritysten liikevaihto kasvoi lehden mukaan viime vuonna 5 %. Lappi oli maakuntavertailun ykkönen myös sijoitetun pääoman tuotossa.

Vekellä aiotaan kasvaa ja kehittää toimintoja niin Ranualla kuin muualla Lapissa. Yrityksellä on mäntyhuonekalujen valmistustoimintaa Ranualla tytäryhtiön tehtaalla, jota aiotaan kehittää ja jatkaa, sanoo Veken valikoima- ja ostojohtaja Markus Ranua.

Kehitystä on tapahtunut paljon

Myös rovaniemeläinen matkailuyrittäjä Urpo Haapalainen on positiivisin mielin uuden, juuri hankitun pienen majoituskohteensa tulevasta kaudesta.
– Odotan vilkkaanpuoleista talvea. Näkisin että yleisesti Lapissa on tällä hetkellä aika monessa paikassa ihan hyvä tilanne. Kävijämäärien lisääntyminen on mahdollistanut investointeja ja palveluiden kehittämisen. Paikoista on tullut asiakaslähtöisempiä kuin ennen, hän sanoo.
– Organisaatioita on tullut lisää kaiken kaikkiaan matkailuun Lapissa ja siinäkin on monenlaista kehitystä tapahtunut yhteydenotoissa ja kontakteissa, hän jatkaa. Haapalainen on aiemmin ollut yrittäjänä Pyhän Asteli -majoitusresortissa Pyhätunturilla sekä Hotelli Ivalossa.
– Kun myin edellisen paikan, päätin ostaa Rovaniemeltä pienemmän, noin kymmenen petipaikan kohteen. Nyt aloitamme toimintaa, myynti avattiin eilen Bookingin kautta. Heti ensimmäinen varaus tuli joululle, Haapalainen sanoo.

Useammassa eri kunnassa matkailuyrittäjänä toimineen Urpo Haapalaisen mukaan Lapissa on aina ollut hyvä henki yrittää yhdessä. Yhteistyökanavat ovat kehittyneet vuosien varrella.

Yrittämisen suurimmiksi haasteiksi jäsenkyselyssä nousivat osaavan työvoiman saatavuus, pitkät välimatkat ja sesonkiluonteisuus. Lisäksi esiin nousi huoli muun muassa matkailuriippuvuudesta ja hyvinvointialueen päätöksistä.
– Sesonkiluonteisuus on haaste, samoin pitkät välimatkat; logistiikka on joskus vaikeaa, luettelee Degiampietro.
– Vähän nyt jarruttaa kansainvälinen tilanne. Ihmisillä on miettivämpi ote asioihin myös matkailussa kuin ennen. Huomaan sen itsekin siinä, ettei ole samanlaista hinkua matkustaa Eurooppaan lämpimään, ajattelee myös Urpo Haapalainen. Lapin Yrittäjien kyselyyn vastasi 83 yrittäjää useilta eri toimialoilta. Valtaosa vastaajista koki yrityksensä tilanteen joko erittäin hyväksi (25 %) tai melko hyväksi (40 %), mikä kertoo, että lappilaisilla yrittäjillä menee pääosin hyvin. Vastaajista 39 prosenttia oli yksinyrittäjiä, 34 prosenttia 2–4 henkilön yrityksiä ja loput suurempia.