YRITTÄJÄ, tule mukaan omiesi pariin! Liity Yrittäjiin.
Pelastaako matkailuvero Lapin kunnat?
Matkailuveron lainsäädäntövalmistelu on käynnistynyt. Lue toimitusjohtajamme pohdintoja siitä, mitä matkailuvero-keskustelussa on huomioitava.
Matkailuveron lainsäädäntövalmistelu on käynnistynyt ja Lappi voi olla ensimmäinen alue, jossa vero otetaan käyttöön. Koska päätös valmistelusta on jo tehty, keskustelua ei kannata enää käydä veron olemassaolosta, vaan siitä, miten sen käyttöönotto tehdään mahdollisimman järkevästi ja vaikuttavasti.
Matkailuveron tuotto tulee olemaan vain pieni lisä Lapin matkailun verovaikutuksissa. Yhteisöveron top 10 -listalla Lapissa oli useita matkailuyrityksiä. Ne maksavat myös kiinteistöveroja kuntiin, valtiolle arvonlisäveroja ja työntekijöiden kautta ansiotuloveroja.
Matkailuyritysten tehtävänä on kerätä ja maksaa verot, mutta niiden käytöstä päättävät kunnanvaltuutetut.
Paikalliset kommentoivat, etteivät matkailun tuomat miljoonat näy missään. Matkailuyritysten tehtävä on kerätä ja maksaa verot, mutta niiden käytöstä päättävät kunnanvaltuutetut. Sen sijaan, että matkailuveron odotettaisiin pelastavan kaiken kuormittuneen infran, tulisi kiinnittää huomiota verojen käyttöön ja vaikuttavuuteen.
Suomen lainsäädäntö edellyttää, että verot ovat yleisiä tuloja, jotka menevät kunnan yhteiseen kassaan. Niitä ei voida sitoa pysyvästi yhteen käyttökohteeseen, koska se rikkoisi talousarvion kokonaisuutta ja budjettivallan periaatteita.
Tällä lainsäädännöllä matkailuveroakaan ei voi korvamerkitä tiettyyn tarkoitukseen. Jos veroeurot on käytetty paikallisten mielestä vääriin tarkoituksiin, koko taloutta pitäisi uudistaa, eikä muuttaa lakia vain matkailuveron osalta.
Kuntien on päätettävä avoimesti, mihin matkailuveron tuotot käytetään, ja arvioitava niiden vaikutuksia läpinäkyvästi. Samalla on muistettava, että veron kerääminen tapahtuu todennäköisesti yritysten kautta. Siksi matkailuyritysten tulee olla tiiviisti mukana suunnittelemassa veron toteutusta, jotta hallinnollinen taakka pysyy kohtuullisena ja kilpailuneutraliteetti varmistuu myös lyhytvuokrauksessa.
Matkailuverotuottojen näkyminen kunnissa ei riipu sen määrästä, vaan siitä, rakennammeko siitä aidosti hyödyllisen työkalun Lapin kestävän matkailun kehittämiseen.