SuomiAreena ja vastuullisuus
SuomiAreenan keskustelussa puhuttiin vastuullisuudesta ja sen viestimisestä.

Pandemia muutti suomalaisten ostokäyttäytymisen: ”Halvin hinta ei ole enää tärkein”

Mitä vastuullisuus tarkoittaa Kotipizzan ja untuvatakeistaan tunnetun Joutsenen liiketoiminnassa? SuomiAreena-keskustelussa nostettiin esille myös sosiaalisen median merkitys vastuullisuusteoista viestimisessä.

Yhä useampi suomalaisyritys tunnistaa vastuullisuuden merkityksen. Asiantuntijan mielestä yrityksissä keskitytään kuitenkin liian vähän keskusteluun asiakkaiden kanssa.

– Yrityksissä kyllä tiedetään, mitä pitäisi tehdä, koska kuluttajat vaativat vastuullista toimintaa. Kuluttajalle ei riitä, jos yritys sanoo, että se toimii vastuullisesti. Yritykset tiedottavat, vaikka pitäisi keskustella. Samaan aikaan sosiaalisen median kanavissa käydään vilkasta keskustelua. Yritysten pitäisi avoimesti heittäytyä mukaan keskusteluun, sitä kautta luottamus lisääntyy. Vastaväitteitä ei pidä pelätä, Suomen Yrittäjien SuomiAreena-keskusteluun tiistaina osallistunut PING Helsingin vaikuttavuusviestinnän asiantuntija Tuomo Meretniemi sanoo.

Vastuullisuus puhutti tiistaina SuomiAreena-tapahtumassa Porissa, kun Aalto-yliopiston professori Minna Halme, Joutsen Finland Oy:n toimitusjohtaja Matias Kotkasaari, Tuomo Meretniemi ja Kotipizzan toimitusjohtaja Heidi Stirkkinen keskustelivat aiheesta paneelikeskustelussa. Toimittaja Kirsi Alm-Siiran juontaman keskustelun järjestivät Suomen Yrittäjät, Satakunnan Yrittäjät sekä Pohjoismaiden suurin yritysvastuuverkosto FIBS.

Stirkkisen mukaan Kotipizzalle vastuullisuus merkitsee myös kannustavaa työpaikkaa.

– Pidämme huolta siitä, että meillä olisi hyvää johtamista ja mahdollisimman avointa sisäistä viestimistä ja kommunikaatiota, hän sanoo.

Konkreettisia Kotipizzan vastuullisuustoimia ovat muun muassa päätös siitä, että 70 prosenttia tuotteiden raaka-aineista on peräisin Suomesta. Noin sadan Kotipizzan pitsauunit lämpenevät kotimaisella tuulisähköllä.

– Vuoteen 2030 mennessä tavoitteena on saada kaikki ruokatuotteemme hiilineutraaleiksi, Stirkkinen lisää.

”Nyt panostetaan siihen, että tuote kestää”

Riihimäkeläisen Joutsen Oy:n Matias Kotkasaari on ollut vaikuttamassa moneen yrityksen vastuullisuustekoon. Perheyrityksessä ei esimerkiksi käytetä enää lainkaan muita kuin led-valoja ja tulostin on käytössä selvästi aikaisempaa harvemmin. Muun muassa untuvatakeistaan tunnettu yritys on myös näkyvästi ajamassa eläinten oikeuksia.

– Jos fuskaisimme vastuullisuudessa, yrityksemme ei olisi 85-vuotias. On parempi tehdä kaikki rehellisesti. Mielestäni on helpompaa olla vastuullinen ja rehellinen.

Suomen Yrittäjien järjestämä tilaisuus keräsi runsaasti kuulijoita Porin kaupungintalon sisäpihalle.

Professori Minna Halmeen mukaan vastuullisuus on ensisijaisesti yrityksen vastuulla.

– Olisi tärkeää, ettei vastuullisesti tuotettuja tuotteita hinnoiteltaisi luksuskategorian katteilla. Toki kuluttajallakin on vastuuta esimerkiksi siinä että valittaisi mahdollisimman pitkäikäisiä tuotteita.

Kotkasaaren mukaan vastuullisuus ei ole enää pelkkä kilpailuvaltti, sillä moni kuluttaja pitää sitä itsestäänselvyytenä.

– Suomalaiset yritykset ovat melko vaatimattomia. Me olemme yrittäneet ottaa mallia amerikkalaisista ja tanskalaisista siinä, että kerromme avoimesti mitä hyviä vastuullisia tekoja olemme saaneet aikaan. Olen huomannut pandemia-aikana. että halvin hinta ei ole enää monellekaan kuluttajalle tärkein. Nyt panostetaan siihen, että tuote kestää.

Kotkasaari vastaa henkilökohtaisesti kaikkiin asiakkailta tulleisiin sähköposteihin, jotka liittyvät vastuullisuuteen.

– Haluan tietää, mitä asiakkaat haluavat tietää. Teimme useita vuosia sitten 200 kohdan vastuullisuuslistan asioista, joiden pitää olla kunnossa. Kun pääsemme sen loppuun, aloitamme aina alusta.

Tutkimus: Vastuullisuus ohjaa valtaosan kulutuspäätöksiä

Tiistaina julkistetun FIBSin kuluttajatutkimuksen mukaan vastuullisuus kiinnostaa suomalaisia kuluttajia ja se vaikuttaa ostopäätöksiin, mutta kuluttajien mielestä yrityksillä riittää kuitenkin vielä parannettavaa esimerkiksi tuotemerkinnöissä. 

Lähes puolet tutkimukseen vastanneista kuluttajista (46 %) pitää itseään ainakin osittain vastuullisena kuluttajana. Valtaosa (jopa 65 %) sanoo vastuullisuuden ohjaavan heidän kulutuspäätöksiään.

Vastuulliseen kuluttamiseen vaikuttaa huomattavasti koulutustaso. Yliopistokoulutuksen saaneet ovat selkeästi ammattikoulun käyneitä tiedostavampia. Nuoret, 18–24-vuotiaat, ovat tiedostavampia kuluttajina, vaikka eivät itse pidä itseään vastuullisina kuluttajina.

Eettinen valmistustapa on kuluttajille tärkein vastuullisuuskriteeri (32 % vastaajista). Ympäristöystävällisyys on tärkein vastuullisuuskriteeri lähes yhtä monelle (31 %).

Vastaajista 27 prosenttia odottaa, että yritykset tuovat selkeästi esille tietoa tuotteen vastuullisuudesta.

– Suomalaiset ovat halukkaita kuluttamaan vastuullisesti, joten yritysten tulisi tarjota tähän mahdollisuuksia ja tukea. Yritysten kannattaakin kertoa tutkittua ja luotettavaa tietoa tuotteidensa ympäristö- ja sosiaalisista vaikutuksista sekä vastuullisuudesta kuluttajia puhuttelevalla tavalla ja varmistaa, että tieto on ostohetkellä helposti saatavilla, FIBSin johtaja Helena Kekki kertoo.

Pauli Reinikainen