Joutsenen toimitusjohtaja Matias Kotkasaari vannoo laadun ja vastuullisuuden nimiin. Kuva: Meeri Utti

Joutsen on todellinen menestystarina: 85-vuotinen historia, vain muutama tappiollinen tilikausi – ”Tässä on koko perheen rahat pelissä”

85-vuotias Joutsen on tehnyt historiansa aikana vain muutaman tappiollisen tilikauden. Isänsä jalanjäljissä yritystä johtava Matias Kotkasaari on jatkanut panostuksia vastuullisuuteen. 

Matias Kotkasaari, 39, istuu Riihimäellä sijaitsevan Joutsenen pääkonttorin työhuoneessaan ja katsoo ikkunasta ulos. Sieltä näkyy hänen lapsuudenkotinsa, jossa vanhemmat asuvat edelleen. 

– Isän työmatka on noin 50 metriä. Hän heiluu tehtaalla joka päivä, vaikka ikää on kohta 72 vuotta. Yleensä annan hänelle pieniä tehtäviä, kuten pyydän ostamaan uusia paristoja, viemään auton huoltoon tai hakemaan tyttäreni päiväkodista. Hän pysyy virkeänä, kun on jotain puuhasteltavaa, Kotkasaari luettelee ja on ainakin puoliksi tosissaan. 

Vaikka päivittäiset vastuutehtävät ovat siirtyneet enimmäkseen isältä pojalle, Eero Kotkasaarella on yhä tärkeä rooli alan vaikutusvaltaisena ammattilaisena. Hänellä on vastuita muun muassa Tekstiili- ja muotiliitossa ja useissa muissa organisaatioissa kuten Euroopan untuvajärjestössä, jonka varapuheenjohtajana hän toimii. 

– Aika paljon juttelemme yrityksen asioista. Isä toimii myös johdon neuvonantajana. Vaikka maailma on muuttunut aika paljon siitä kun hän siirtyi toimitusjohtajaksi yli 40 vuotta sitten, kannattaa aina muistaa myös vanhoja oppeja, Matias Kotkasaari sanoo. 

Yritykseen mukaan pikkupoikana

Matias Kotkasaari on työskennellyt perheyrityksen toimitusjohtajana viiden vuoden ajan. Hän on ollut yrityksen suurin osakkeenomistaja 39 prosentilla sen jälkeen, kun hänen isänsä jakoi osakkeita lapsilleen viime vuonna. Eero Kotkasaarella on 27 prosenttia ja Matiaksen siskolla Lotta Lehdolla 34 prosentin omistus. Sisko työskentelee Puolustusvoimien palveluksessa. 

Kotkasaari on ollut mukana perheyrityksen toiminnassa enemmän tai vähemmän lähes koko ikänsä. Ensimmäinen virallinen työpäivä koitti 3-vuotiaana, kun Joutsen täytti 50 vuotta vuonna 1986. Tuolloin Matias ja hänen isosiskonsa saivat tehtäväkseen irrottaa viinipulloista etikettejä ja liimata niiden tilalle silloisen Oy Suomen Höyhen Ab:n tarroja. Kymmenvuotiaana Matias oli myymässä Joutsenen tuotteita Stockmannin Hulluilla päivillä. 

– Moni koulukaveri mietti, mitä tekee isona. Minun ei ole tarvinnut koskaan miettiä. On ollut selvää, että jossain vaiheessa tullaan hommiin perheyritykseen. Tämä on vaikuttanut aina parhaalta vaihtoehdolta joitakin yksittäisiä päiviä lukuun ottamatta. 

”Vastuullisuus on oletusarvo”

Joutsenen pääkonttori Riihimäen Petsamon kaupunginosassa on pysynyt samassa paikassa viimeiset 70 vuotta. Yritys täytti äskettäin 85 vuotta. 

– Kertaakaan ei ole haettu konkurssilla uutta vauhtia, Kotkasaari sanoo ylpeänä. 

Joutsen ei tehnyt tappiota koko historiansa aikana kuin muutamana vuonna. Tällä hetkellä yrityksellä ei ole velkaa. 

Viime vuosi oli Joutsenelle erityisen hyvä. Korona-aika lisäsi tuotteiden kysyntää, ja liikevaihto kasvoi lähes 11 miljoonaan euroon. Samalla tasolla yritys on ollut viimeksi vuonna 2013. Menestys toi jokaiselle työntekijälle ylimääräisen kuukausipalkan.

”Tuotteissa käytetään ehdottomasti puhtainta untuvaa, jota maailmasta saa.”

Matias Kotkasaari

Laatu on Kotkasaaren lempipuheenaihe. Tärkeimpänä laadun takeena hän pitää valmistusta Suomessa. 

– Tuotteissa käytetään ehdottomasti puhtainta untuvaa, jota maailmasta saa. Kun tuote on laadukas, se kestää pitkään eli on kaikista ekologisin vaihtoehto. Meidän tuotteistamme ei päädy mikromuoveja vesistöihin. 

Untuvan laadusta kertoo Joutsenen saama Down pass -standardi, joka takaa, että eläimiä ei ole pakkosyötetty tai untuvaa ei ole nypitty eläviltä eläimiltä.  

– Ostamme untuvaa vain niiltä tukkureilta, jotka tunnemme henkilökohtaisesti. Olemme käyneet paikan päällä tarkistamassa tilat. Myös heillä on sama standardi. 

Vastuullisuus ei ole Kotkasaaren mukaan enää pelkkä kilpailuvaltti. 

– Se on oletusarvo. Jos yritys haluaa tehdä kauppaa Keski-Eurooppaan eikä sillä ole sertifikaattia, ei kannata edes yrittää. Suomalaiset kuluttajat ovat erityisen valveutuneita. Vastuullisuudesta tulee paljon kysymyksiä. Meillä on koko ajan käynnissä joku vastuullisuusprojekti. Otamme käyttöön tuulisähköä ja led-valoja.

Suurimman kiitoksen Kotkasaarelta saa Joutsenen henkilökunta, joka on aina tukenut yritystä muutosvaiheissa. 

– Meillä ei pelätä muutosta. Tässä on koko perheen rahat pelissä, joten oma ylpeys täytyy niellä ja kuunnella tarvittaessa viisaampia. Teemme asiat aina rehellisesti joka maassa jossa toimimme. On tärkeää hoitaa yrityksen velvollisuudet niin kuin kuuluu.

Pauli Reinikainen