YRITTÄJÄ, tule mukaan omiesi pariin! Liity Yrittäjiin.

Pieni korttipaja suunnittelee ja painaa vuodessa puoli miljoonaa korttia – ”Meille on itsestäänselvyys tehdä kaikki itse”
Korttiriihi Oy:n toimitusjohtaja Tiina Murro ryhtyi luotsaamaan naapuriensa perustamaa firmaa monen vuoden suostuttelun jälkeen.
Lopen Launosissa sijaitsevassa Korttiriihi Oy:ssä tehdään itse aivan kaikki. Pienen korttipainon omissa käsissä on koko painotuotteiden tuotantoketju aina niiden suunnittelusta jälleenmyyjille kuljettamiseen asti.
– Kaikki alkaa isoista kartonkilevyistä, jotka tuodaan meille Metsä Boardilta, kertoo Korttiriihi Oy:n toimitusjohtaja Tiina Murro.
Yritys valmistaa viiden työntekijän voimin noin 550 jälleenmyyjälle sesonki- ja onnittelukortit sekä adressit. Pelkästään joulukortteja syntyy 300 000 kappaletta vuodessa. Vuosittain kortteja painetaan reilut puoli miljoonaa kappaletta.
Kortit suunnitellaan, painetaan, folioidaan ja leikataan yrityksen tuotantotiloissa, jonka jälkeen ne menevät myyntiin.
Sinnikkäät naapurit
Tiina Murro on ehtinyt johtamaan 30-vuotiasta yritystä puoli vuotta. Hän aloitti työskentelyn Korttiriihellä vuonna 2022, ja toimitusjohtaja hänestä tuli keväällä 2025.
Kaikki alkoi sinnikkäistä naapureista.
– Naapuripariskunnan Jussi Hopponen ja Päivi Laitala kyselivät vuosikausien ajan minua luotsaamaan yritystään. Sanoin, että en tule, kun ei se kiinnosta minua.
Murrolla on takanaan 17 vuotta yrittäjyyttä. Etupäässä hän myi toiminimellään kotikutsuilla Me & I -nimistä naisten- ja lastenvaatemerkkiä, mutta ehti tehdä kaikenlaista muutakin.
– Tein kaikkea mahdollista kotisiivouksista ravintolatöihin ja koirakoulun pentukursseihin.
Valtava kuvapankki
Kolmisen vuotta sitten Jussi Hopponen sattui jälleen soittamaan Murrolle, joka päättikin käväistä vierailulla Korttiriihessä.
– Seuraavalla viikolla aloitin siellä työt. Aloimme miettiä heti yrityskauppaa, jonka oli tarkoitus toteutua vuonna 2023.
Hopposen vakava sairastuminen kuitenkin lykkäsi omistajanvaihdosta, sillä tämän ollessa sairaalassa Murro olisi joutunut pyörittämään firmaa ilman minkäänlaista apua.
– 30-vuotiaan firman toiminnassa on niin paljon kaikkea opittavaa, etten olisi selvinnyt yksin, Murro sanoo.
Omistajanvaihdos kuitenkin saatiin tehtyä keväällä 2025, kun Hopponen oli parantunut.
– Se oli liiketoimintakauppa, jossa kaikki siirtyi sellaisenaan minulle: toimitilat, kalusto ja työntekijät. Ei ollut myöskään itsestäänselvyys saada lainaa, mutta olin jo tehnyt yrityksessä toimenpiteitä, jotka paransivat tulosta. Pankki ja Finnvera siis uskoivat Korttiriiheen, Murro kertoo.
Entinen toimitusjohtaja Jussi Hopponen on nykyisin Korttiriihen työntekijä. Hän on graafikko ja suunnittelee kortteja.
Murro kertoo, että 30-vuotiaalle Korttiriihelle on kertynyt valtava kuvapankki. Kuvien immateriaalioikeudet ovat Korttiriihen.
– Pyörää ei aina tarvitse keksiä uudelleen. Voimme ammentaa ideoita loputtomasti kuvapankista, Murro sanoo.
Lisäksi Korttiriihi ostaa kuvia muun muassa luottotaiteilijoiltaan Frencesco Cortilta ja Terho Peltoniemeltä.
Korttibisnes on muuttunut
Kaksi vuotta työntekijänä Korttiriihessä sai Murron kiinnostumaan korttibisneksestä.
– Opiskelin yritystä, pyöritin omistajien apuna firmaa ja lukuja, näin itse miten asiakasmäärä ja -kenttä kehittyy. Tajusin pikku hiljaa, että tämä onkin mun juttu ja tosi kivaa.
Jos Murro ei olisi pystynyt jatkamaan Korttiriiheä, se olisi ajettu vähitellen alas, sillä yrittäjäpariskunta halusi pikkuhiljaa eläkkeelle.
– Se olisi tarkoittanut, että minulta ja työkavereiltani olisivat loppuneet työt.
Äkkiseltään korttien kirjoittaminen saattaa tuntua kadonneelta kansanperinteeltä, mutta Tiina Murron mukaan se ei ole sitä. Siitä todistaa myös Korttiriihen liikevaihto, joka oli viime vuonna lähes 450 000 euroa.
Murro sanoo, että korttiala on kuitenkin muuttunut paljon.
– Kymmenen vuotta sitten meillä oli viisi isoa pakettiautoa, jolla kortit vietiin jälleenmyyjille. Nyt riittää yksi auto, hän kertoo.
Yrityksen toimintatapojen on täytynyt muuttua vuosien saatossa. Esimerkiksi asiakassegmentit otetaan paremmin huomioon. Ennen vanhaan Korttiriihen edustaja kävi täyttämässä jälleenmyyjien korttitelineet tietyllä valikoimalla. Nykyisin jälleenmyyjät pääasiassa tilaavat ne kortit, joiden tietävät tekevän kauppansa.
– On parasta, että he tekevät itse tilauksensa ja tilaavat tuotteita, joita heillä menee. Silloin hyllyssä on aina tavaraa, joka liikkuu.
Korttiriihellä ei ole lainkaan kuluttajamyyntiä. Suurimpia jälleenmyyjiä ovat erikokoiset marketit, kukkakaupat ja hautaustoimistot.
Joulukortit valmiina kesäkuussa
Murron mukaan kortteja annetaan nykyisin enemmän kuin lähetetään postitse. Pienetkin tapahtumat tai tilanteet ansaitsevat oman kortin.
– Uusi trendi on esimerkiksi se, että parikymppiset ostavat tsemppikortteja, joissa lukee vaikkapa, että ”kaikki järjestyy”. Jos ystävällä on vaikea elämäntilanne, hänelle voi antaa suklaalevyn ja kortin.
Myös kiitoskortteja annetaan paljon. Sellaisen voi saada avulias työkaveri, lasten opettaja tai hyvä personal trainer.
– Nykyisin toista voi muistaa pienemmästäkin aiheesta, sen ei tarvitse olla 80-vuotissyntymäpäivä.
Eri sesonkien kortit tehdään noin puoli vuotta etukäteen.
– Joulukortit painettiin jo kesäkuussa, mutta toki joulua eletään ympäri vuoden. Kirjaan koko ajan ylös eri joulukortti-ideoita, joita pompottelemme työntekijöiden ja minun aivoriihessä.
Murro kertoo, että yleisin hänelle esitetty kysymys yritykseen liittyen on, mistä tuotteet tilataan.
– Ihmisten on vaikea ymmärtää, että emme tilaa mistään, vaan teemme itse. Meille se on itsestäänselvyys.
Vinkkaa meille juttuaihe!

Kaisu Puranen