17.4.2020 klo 09:16
Uutinen

Puhtautta koteihin, puhtia kotimarkkinoille

– Syksyllä kaikki on toisin, näin uskon toiveikkaana. Kunhan kysyntä ja kotimarkkinat vain saadaan kuntoon, esimerkiksi kulutusverotuksen kautta, vetoaa kotisiivouspalveluja tarjoavan Kotirinki-ketjun toimitusjohtaja Veli-Pekka Pihlainen.

Kotirinki on valtakunnallinen kotisiivouspalveluja tarjoava ketjuyritys. Koronatilanne on vaikuttanut jonkin verran palvelujen suorittamiseen, mutta säännölliset sopimusasiakkaiden kotisiivoukset on pääsääntöisesti pystytty hoitamaan.

Koronatilanteessa ketju on laatinut yrittäjille johdonmukaisen toimintaohjeistuksen ja myös asiakkaille on annettu faktatietoa, miten palvelu hoituu turvallisesti.

– Tuuletukset, pintojen puhdistukset ja siivouspalvelu tehdään äärimmäisen huolellisesti sekä turvallisesti. Kun nyt ollaan enemmän kotona, toivomme, että asiakkaat lähtisivät vaikka happihyppelylle tai vähintään olisivat eri huoneessa siivouksen aikana. Tämä on hoitunut hyvässä yhteisymmärryksessä, toteaa Veli-Pekka Pihlainen.

Pihlainen vannoo vastuullisuuden nimiin niin asiakkaiden kuin ketjun yrittäjien suhteen. Siihen kuuluu myös yrittäjien taloudellisesta ja henkisestä hyvinvoinnista huolehtiminen.

– Joillakin yrittäjillämme on riskiryhmissä iäkkäitä asiakkaita, jolloin tulot ovat saattaneet tippua reilummin. Olemme tiivistäneet raportointia päivittäiseksi, joten pystymme reagoimaan heilahteluihin herkemmin, jos taloudenhoidossa on ongelmia. Olemme omassa yrittäjäringissä visioineet toimintamallin tulevalle syksylle. Siinä on huomioitu myös pandemian mahdollinen pitkittyminen.

Torjunta hyvää, mutta monimutkaista

Pihlainen antaa Suomen hallituksen tukitoimille ja pandemiantorjunnalle yleisarvosanan ”hyvä”. Yritysten tukitoimet olisi hänen mielestään voitu tehdä tasapuolisemmin ja nopeammin vaikuttavasti.

– Tukimuotojen ohjeistus ja rahoitusjärjestelyt ovat ristiriitaisia sekä sekavia verraten maihin, missä tuki on kohdistunut heti tilanteeseen, ei odotusarvoihin. Arvostan Ruotsin mallia, missä lähdettiin palauttamaan arvonlisäveroja, jotta jonkinlainen toimintakyky ja kotitalouksien vähentynyt ostovoima saataisiin kompensoitua. Tasapuolinen tuki ei turhaan työllistä valtavaa koneistoa saati konsulttiarmeijaa.

– Ryhdikäs tervehdysliike palveluyrityksillemme olisi kotitalousvähennyksen korjaaminen. Sen tilapäinen nosto nykyisestä 40:stä vaikkapa 80 prosenttiin saisi aikaan lisäkysyntää ja nopeuttaisi palveluyritysten nousua. Kotimarkkinat ovat mielestäni ykkösasia. Kuluttamiseen pitäisi kannustaa kohdistetuilla verokevennyksillä, mikä saisi kuluttamaan enemmän esimerkiksi ravintoloissa.

Ennen hygienia oli hyve, nyt se on itsestäänselvyys

– Hygienian lisääminen ja tartuttamisen ehkäiseminen saattaa jäädä normaaliksi toimintatavaksi. Turvallisuus ja sen tunne kasvaa palveluyrityksen kilpailutekijänä. Ehkäpä muutkin kausiinfluenssat vähenevät.

– Työtavat tulevat taatusti muuttumaan. Digitalisaatio on nyt valjastettu ihmisiä palvelevaksi. Järjestelmät, työkalut ja yhteydet ovat kehittyneet helppokäyttöisiksi. Maailma ei tähän pysähdy, se on vain hieman erilainen, visioi Pihlainen.

Kuva, Kotirinki Oy:
Ketjuun kuuluminen tällaisena aikana lisää turvallisuuden tunnetta, toteaa Koririnki-yrittäjä Anna Atroscenkovs.

Muita kiinnostavia aiheita