YRITTÄJÄ, tule mukaan omiesi pariin! Liity Yrittäjiin.

JÄSEN, oletko jo ladannut Yrittäjät-sovelluksen puhelimeesi? Lataa sovellus Androidille tai Applelle.

Jenni Ahokas.
25.10.2025 klo 21:11
Uutinen

Smuuti Skin -kosmetiikkabrändin luoja Jenni Ahokas on vuoden 2025 nuori yrittäjä

Tämä teksti on konekäännetty.

Hedelmäisen Smuuti Skin -kosmetiikkabrändin luonut Jenni Ahokas, Beautyko Import Oy, on valittu Vuoden nuoreksi yrittäjäksi. Helsinkiläinen yritys palkittiin 25.10.2025 Valtakunnallisilla yrittäjäpäivillä Tampereella, jossa Suomen Yrittäjät jakoi myös muut valtakunnalliset yrittäjäpalkinnot.

Vuoden nuori yrittäjä Jenni Ahokas, 32, on korealaista kosmetiikkaa maahantuovan Beautyko Import Oy:n toimitusjohtaja sekä erityisesti nuorten keskuudessa suositun hedelmäistä värimaailmaa ilmentävän kosmetiikkamerkki Smuuti Skinin kehittäjä.

Into korealaista kosmetiikkaa kohtaan sai Jenni Ahokkaan ryhtymään yrittäjäksi ensin korealaisten brändien maahantuojana ja verkkokauppiaana. Pian hän kuitenkin huomasi markkinaraon: nuorille ei ollut oikein tarjolla vastuullisia ja houkuttelevia tuotteita. Tästä oivalluksesta Smuuti Skin sai alkunsa. Smuutin tuotteet herättivät huomiota jo ennen lanseerausta, ja kun ne saapuivat kauppoihin, hyllyt tyhjenivät päivissä.

Helsingissä sijaitsevan yrityksen kasvu on ollut todella nopeaa. Tuotteita saa jo yli 1 000 myymälästä Pohjoismaissa, ja noin 40 prosenttia myynnistä tulee Baltian ja Pohjoismaiden markkinoilta. Ensimmäinen iso kansainvälinen asiakas oli H&M Beauty, joka otti tuotteet myyntiin Ruotsissa, Norjassa ja Tanskassa. Nyt tuotteita myydään myös Lykon ja Kicksin hyllyillä. Keväällä 2025 Smuuti astui uusille markkinoille Iso-Britanniassa ja teki myös yhteistyömalliston Sanrion, ikonisen Hello Kitty -hahmon luoneen japanilaisyrityksen kanssa.

Kotimaassa yrityksen tuotteita myydään laajasti esimerkiksi Prismoissa, Sokoksella, K-Citymarketeissa ja Tokmannilla.

Ahokkaan menestys on rakentunut kovan työn, myyntitaidon ja rohkean asenteen varaan. Hän erottautuu olemalla itse brändinsä kasvot ja pitämällä tiivistä yhteyttä kuluttaja-asiakkaisiin sosiaalisessa mediassa. Erityisesti tuotekehityksen alkuvaiheessa asiakkaita osallistettiin sosiaalisessa mediassa, jossa he pääsivät vaikuttamaan esimerkiksi Smuuti Skinin pakkauksiin.

Yrityksen liikevaihto on noussut kahdeksan miljoonan euron luokkaan vain muutamassa vuodessa. Jenni Ahokas osoittaa, että rohkeudella, innovatiivisuudella ja asiakaslähtöisyydellä voi menestyä, myös kansainvälisesti.

Jenni Ahokas palkittiin toukokuussa Vuoden helsinkiläinen nuori yrittäjä -palkinnolla, josta hän jatkoa alueen edustajana valtakunnalliseen kilpailuun.

Lue lisää:


Vuoden nuori yrittäjä -palkinto

Vuoden nuori yrittäjä -palkinto on yrittäjiltä yrittäjille annettava tunnustus. Sen jakaa vuosittain Suomen Yrittäjät. Voittajan valinnassa otetaan huomioon ansiot toimialaan, innovatiivisuuteen tai yrittäjäasenteeseen liittyen. Vuoden nuoren yrittäjän palkintosumma on 15 000 euroa ja sen mahdollistaa Yksityisyrittäjäin Säätiö.

Vuoden nuori yrittäjä -palkinto jaettiin Valtakunnallisilla yrittäjäpäivillä, jossa Suomen Yrittäjät jakoi myös muut vuosittaiset yrittäjäpalkinnot. Näistä palkinnoista voi lukea lisää osoitteesta yrittajat.fi.

Beautyko Import Oy

PERUSTETTU 2019
PERUSTAJA JA TOIMITUSJOHTAJA Jenni Ahokas, 32 vuotta
YRITYKSEN KOTIPAIKKA Helsinki
YRITYKSEN HENKILÖMÄÄRÄ 7 (2024)
LIIKEVAIHTO 7 909 000 € (2024)
YRITYKSEN VERKKOSIVUT Beautyko Import Oy: beautykoimport.com | Smuuti Skin: smuutiskin.com

KUVA Satu Mali