YRITTÄJÄ, tule mukaan omiesi pariin! Liity Yrittäjiin.

Smuuti Skin valloittaa maailmaa – Beautyko Import Oy:n Jenni Ahokas on vuoden 2025 helsinkiläinen nuori yrittäjä
Helsingin Yrittäjät jakaa vuosittain alueellisen tunnustuksen menestyksekkäästä nuoresta yrittäjyydestä. Vuoden helsinkiläinen nuori yrittäjä 2025 -palkinnon voittajaksi valittiin suomalaisen Korea-kosmetiikkamerkki Smuuti Skinin perustaja Jenni Ahokas, Beautyko Import Oy. Palkinto jaettiin 20.5.2025 Yritystä Stadiin -tapahtumassa Bio Rexissä.
Yrittäjyys alkoi houkutella Jenni Ahokasta, 32, kun hän tutustui korealaiseen kosmetiikkaan kaverinsa kautta. Ensin hän aloitti kosmetiikan maahantuonnin ja perusti oman verkkokaupan. Kiinnostus korealaista kosmetiikkaa kohtaan johti lopulta siihen, että hän loi oman kosmetiikkabrändin Smuuti Skinin. Se sai alkunsa, kun Ahokas huomasi, että markettien hyllyt notkuivat aikuisille suunnattuja anti-age-tuotteita, mutta sieltä puuttui nuoria puhutteleva brändi.
– En haaveillut omista tuotteista ennen kuin se alkoi kirkastua tarpeen kautta. Näin selkeän markkinaraon. Myin tuotteet Prismaan ennen kuin niitä oli edes olemassa. Kun he näyttivät vihreää valoa, piti ryhtyä hommiin, Ahokas kertoo.
Smuuti Skin on parissa vuodessa lyönyt läpi niin Suomessa kuin lähimarkkinoilla. Kun Smuuti Skin lanseerattiin tammikuussa 2023, tuotteet myytiin loppuun kahdessa päivässä. Alustavien suunnitelmien mukaan 20 000 kappaleen erän olisi pitänyt riittää puoleksi vuodeksi.
Nyt yrityksen tuotteita myydään läpi Suomen, Prismojen lisäksi esimerkiksi Sokoksella, K-Citymarketeissa ja Tokmannilla. Yritys on kansainvälistynyt nopeasti ja tällä hetkellä Smuuti Skin -tuotteita myydään esimerkiksi H&M:n Ruotsin, Norjan ja Tanskan myymälöiden Beauty-osastoilla sekä Lykon ja Kicksin hyllyillä. Alkuvuonna 2025 yritys laajensi Ison-Britannian markkinoille ja teki yhteistyömalliston Sanrion, ikonisen Hello Kitty -hahmon luoneen japanilaisyrityksen kanssa.
Vielä nelisen vuotta sitten Ahokkaan tavoite oli tehdä 10 000 euron kuukausimyynnit korealaista kosmetiikkaa maahantuovalla yrityksellään. Nyt yhtiön liikevaihto on lähes yhdeksän miljoonaa euroa, josta noin 80 prosenttia tulee Smuuti Skin -tuotteista. Yritys työllistää Ahokkaan lisäksi seitsemän henkeä, ja sen tuotteet suunnitellaan Suomessa ja valmistetaan Etelä-Koreassa.
Vuoden helsinkiläinen nuori yrittäjä -palkinto
Vuoden helsinkiläinen nuori yrittäjä -palkinto on alle 36-vuotiaalle yrittäjälle myönnettävä tunnustus yrittämisestä. Kilpailun voittajan valinnassa otetaan huomioon erityiset ansiot yrittäjyydessä toimialaan, innovatiivisuuteen tai yrittäjäasenteeseen liittyen. Yrittäjän perustama yritys on toiminut vähintään kolme vuotta kilpailuvuoteen (2025) mennessä. Yrittäjä voi olla myös yrityksen nuori jatkaja, joka on omistajan- tai sukupolvenvaihdoksen jälkeen johtanut yritystään menestyksellisesti vähintään kolme vuotta kilpailuvuoteen mennessä.
Vuoden helsinkiläinen nuori yrittäjä 2025 -palkittavan valitsi raati, johon kuuluivat Juha Järvinen, Metropolia, Jaakko Kalke, nuorten yrittäjyyspalvelut Helsingin kaupunki, Juuso Rönkkö, Helsingin Uutiset / Meks, Salla Juurakko, Helsingin Yrittäjien nuorten yrittäjien verkosto HYNY:n puheenjohtaja ja Tiina Oksala, Helsingin Yrittäjien toimitusjohtaja.
Raati antoi Jenni Ahokkaalle ja hänen yritykselleen tunnustusta rohkeasta kasvusta ja kansainvälistymisestä. Ahokas on luonut selkeän tuoteperheen ja valinnut sille sopivan kohderyhmän. Yritys on menestynyt onnistuneella hinnoittelulla, jakelukanavien valinnalla sekä kohderyhmää puhuttelevalla markkinoinnilla.
– Jenni Ahokas yrityksineen on tunnistanut hienon liiketoimintamahdollisuuden ja onnistunut lyhyessä ajassa murtautumaan todella kilpaillulle markkinalle. Tuotetta on kehitetty kohderyhmää kuunnellen, ja vahvan kohderyhmäymmärryksen takia tuote on menestynyt myös ulkomailla, raatia johtanut Helsingin Yrittäjien toimitusjohtaja Tiina Oksala kertoo.
– Yrityksen markkinoinnissa hyödynnetään juuri nuoria puhuttelevia kanavia. Yrittäjä Jenni Ahokas toimii itse yrityksen ja tuotteiden kasvona sosiaalisessa mediassa, näyttäen hienoa esimerkkiä nuoresta yrittäjyydestä ja itsensä työllistämisestä, Helsingin Yrittäjien puheenjohtaja Markus Seppänen lisää.
Helsingin alueellinen voittaja jatkaa edustamista valtakunnalliseen Vuoden nuori yrittäjä -kilpailuun, jonka voittaja julkistetaan Suomen Yrittäjien Valtakunnallisilla yrittäjäpäivillä 25.10.2025 Tampereella.
Beautyko Import Oy
PERUSTETTU 2019
PERUSTAJA Jenni Ahokas, 32 vuotta
YRITYKSEN HENKILÖMÄÄRÄ 7 henkeä (2024)
YRITYKSEN VERKKOSIVUT Beautyko Import Oy ja Smuuti Skin
KUVA Johanna Erjonsalo
VIDEO Videolle
TEKSTI Jaana Tihtonen