YRITTÄJÄ, tule mukaan omiesi pariin! Liity Yrittäjiin.
Suomalainen innovaatio tuo suolahuoneen hyödyt saunaan – Kiuassuolan Lumo syntyi omien terveyshuolien innoittamana
Kaikki sai alkunsa tarpeesta helpottaa omaa arkea. Kun sairaanhoitaja Mira Kettunen alkoi kärsiä pahenevista allergiaoireista, moni asia elämässä muuttui.
– Oireet lisääntyivät vuosien mittaan niin, että ne alkoivat rajoittaa elämääni yhä enemmän. Tiesin, että suolahuonehoidoista voisi olla apua, mutta lähin hoitopaikka oli kaukana, hän kertoo.
Kotona Inkoossa hän alkoi kokeilla erilaisia saunasuolatuotteita, mutta ne eivät toimineet toivotulla tavalla. Syntyi ajatus kehittää oma saunasuola, joka haihtuisi optimaalisesti ja tuottaisi samoja hyvinvointivaikutuksia kuin suolahuoneessa.
Aluksi idea oli vain pieni sivuprojekti muiden töiden ohessa. Kettunen kehitti suolalle ruostumattomasta teräksestä valmistetun alustan ja toi tuotteen markkinoille syksyllä 2024.
– Se herätti heti paljon kiinnostusta. Tajusin nopeasti, ettei hommaa voi pyörittää sivutoimisesti toiminimellä. Tammikuusta 2025 lähtien Kiuassuolan Lumo on jatkanut toimintaa osakeyhtiönä.
Vuolukivi avasi yhteistyön
Ensimmäinen läpimurto tapahtui, kun yritys löysi tuotteelleen täydellisen alustan: kotimaisen vuolukiven. Sen lämmönvaraamiskyky tekee siitä ihanteellisen materiaalin saunaan.
– Luovuimme teräsalustoista ja aloimme käyttää vuolukiveä. Sen myötä tuotteemme sai aivan uudenlaisen luonteen. Kotimaisuus ja luontoarvot ovat meille tärkeitä. Siksi myös Avainlippu-merkki on ollut alusta asti mukana.
Vuolukivialustoista on kaksi vaihtoehtoa. Toisen valmistuksessa hyödynnetään Tulikivi-takkojen ylijäämäkiveä ja toinen valmistetaan harvinaisesta sinisestä vuolukivestä yhteistyössä Tulikiven kanssa.
Kettunen pitää yhteistyön aloittamista Tulikiven kanssa isona onnistumisena pienelle yritykselle, jolla on toimintaa takanaan vasta vähän aikaa.
– On ollut valtava ilo, että Tulikivi lähti heti yhteistyöhön. Pääsimme pienenä yrityksenä ikään kuin isoveljen kainaloon, Kettunen kuvailee.
Pohjoismaista yksinkertaisuutta parhaimmillaan
Kiuassuolan Lumon kiuassuolat valmistetaan Himalajan vuorisuolasta ja Atlantin merisuolasta. Suola laitetaan vuolukivialustalla kiuaskivien päälle ennen saunan lämmittämistä.
– Noin 70 asteessa suola alkaa vapautua löylytilaan. Löylyä voi heittää ihan normaalisti, eikä tuotteen käyttö vaadi mitään jälkityötä. Se on pohjoismaista yksinkertaisuutta parhaimmillaan, Kettunen kuvaa.
Yksi kiuassuola kestää noin kaksi kuukautta, kun sitä käytetään kahdesti viikossa. Tuote sopii kaikille saunojille, myös lapsille ja ikäihmisille.
– Jos ihmisellä on lääkärin lupa käydä saunassa, hän voi käyttää myös kiuassuolaa. Tuotteessamme ei ole lisäaineita tai tuoksuja.
Saunasuolan sanotaan helpottavan esimerkiksi atooppista ihoa, astmaa ja allergiaoireita. Monet käyttäjät ovat löytäneet siitä rentouttavan lisän omaan saunarutiiniinsa.
Kotimainen verkosto ja kiinnostusta maailmalla
Heti alkuvaiheessa yritys ryhtyi rakentamaan jälleenmyyntiverkostoa Suomessa.
– Haluamme, että tuotettamme myydään paikoissa, joissa osataan kertoa sen käytöstä. Siksi jälleenmyyjämme ovat esimerkiksi saunaliikkeitä, hyvinvointialan yrittäjiä, hierojia ja joogaohjaajia, Kettunen kertoo.
Kiuassuolan Lumon tuotteita löytyy myös omasta verkkokaupasta sekä pienyrittäjien tuotteisiin erikoistuneista Mall & Mall – yhteismyymälöistä. Loppuvuodesta jälleenmyyjä- ja myymäläverkosto on vielä laajenemassa. Lisäksi myyntiä on tehty tapahtumissa ja messuilla.
Kiuassuolat ovat alusta asti herättäneet myös kansainvälistä kiinnostusta. Ensimmäinen yhteydenotto tuli jo viime vuoden lopulla Kanadasta, kun Finn Origins halusi kiuassuolat saataville Ontarion myymäläänsä.
– Sittemmin olemme saaneet jälleenmyyjät myös USA:han, Australiaan ja Uuteen-Seelantiin. Loppuvuoden aikana availemme markkinoita Saksaan, Kettunen kertoo.
Pieni tukee pientä
Kiuassuolan Lumon taustalla on pieni, tiivis tiimi. Kettunen tekee pitkää päivää, mutta rinnalla on joukko tukijoita, kuten yritysvalmentaja, juristi ja oma perhe.
– Yritysvalmentaja ja juristi ovat olleet meille kullanarvoisia. Heidän kanssaan olemme rakentaneet kansainvälistymismallin ja luoneet rakenteita tekemiseen.
Yritys on saanut EU:n osarahoittamaa Promoväst Leader -tukea, jonka avulla on kehitetty kansainvälistä myyntiä ja tuoteinnovaation suojausta.
Kettunen pitää saatua tukea arvokkaana asiana tuoreelle yritykselle, mutta harmittelee hakuprosessiin kuluvaa pitkää aikaa: tukipäätöstä piti odottaa seitsemän kuukautta ja tuen maksatusta vieläkin pidempään.
– On selvää, että tällaisenaan prosessit ovat liian pitkiä aloittaville yrityksille.
Kettusen mielestä kaikkein arvokkain tuki pienelle yritykselle tuleekin usein toisilta pienyrittäjiltä.
– Kun tukea on vaikea saada muualta, se sitouttaa yrityksiä toisiinsa. Autamme toisiamme monenlaisissa asioissa eteenpäin.
Tunnettua brändiä rakentamassa
Kettunen iloitsee siitä, että Kiuassuolan Lumo on saanut lentävän lähdön. Ensimmäisen toimintavuoden tavoitteet saavutettiin jo kesän lopulla. Nyt yritys keskittyy toiminnan vakauttamiseen.
– Tänä vuonna olemme kasvaneet, kehittäneet ja kehittyneet. Ensi vuonna painopiste on markkinoinnissa ja brändin vahvistamisessa.
Kiuassuolan Lumo haluaa tulevaisuudessa olla tunnettu kotimainen hyvinvointibrändi, joka yhdistetään suomalaiseen saunakulttuuriin myös maailmalla.
– Yritän muistuttaa itselleni, että välillä on hyvä pysähtyä nauttimaan jo saavutetuista asioista ennen kuin kiirehtii miettimään taas seuraavaa tavoitetta, Kettunen hymyilee.

Teksti: Krista Korpela-Kosonen
Kuvat: Marika Vuorisola