Johanna Raiskio ja Taru Kumpulainen, Unifair
18.11.2021 klo 07:30
Uutinen

Tamperelainen markkinointitoimisto ei ole koronaa kumarrellut – Sekin tiedetään nyt, että rekrytoinnit ja perehdytykset onnistuvat myös etänä

Tamperelainen markkinointitoimisto Unfair Lean Marketing Oy on elävä esimerkki siitä, että haasteelliset ajat ovat aina myös mahdollisuus. Heille koronan leimaama vuosi 2020 oli ehdottoman kasvusuuntainen, ja tahti on jatkunut samanlaisena myös tänä vuonna. Alkuvuodesta yritys sai myös tunnustusta työnantajana. Sattumaa se ei ole. Alusta asti yrittäjäkaksikon ideana on ollut luoda sellainen työpaikka, jossa viihtyy.

Unfair Lean Marketing Oy:n takaa löytyvä yrittäjäkaksikko Johanna Raiskio ja Taru Kumpulainen on tuntenut toisensa jo hyvän tovin. Eikä nykyinen kerta ole yrittäjinäkään ensimmäinen, kun duo on lyönyt hynttyyt yhteen.

– Olimme opiskelijakavereita ja ensimmäisen firmamme perustimme jo 1999, Johanna Raiskio taustoittaa. Tuolloin syntynyt Villivisio syntyi aikanaan Tampereen ammattikorkeakoulu TAMK:n Proakatemian opintojen aikana. Raiskion Villivisio työllisti aikanaan vuoteen 2005 ja Kumpulaisen vuoteen 2012. Välissä tiet siis veivät eri poluille, mutta yhteyden ystävykset pitivät tiiviinä.

Paluu tutulle alalle

Kaksikon nykyiselle yritykselle, Unfairille, alkutahdit soiteltiin 2015. Johannaa työllisti tuolloin konsultointifirma Vapaa pudotus. Aloite markkinointialalle palaamisesta ei ollut pelkästään omassa päässä syntynyt.

– Enenevissä määrin minulle tuli kysymyksiä, voisimmeko tehdä viestintää ja markkinointia pohjautuen lean startup -metodeihin, mutta aikaa siihen ei oikein ollut, hän muistelee. Taru puolestaan oli ottamassa breikkiä Aasiassa, kun Johanna otti yhteyttä häneen mahdollisen yritysidean tiimoilta. Yrittäjistä kumpikin oli jo ehtinyt ajatella, että mainos- ja markkinointiala oli omalta osalta ehditty jo taputella, mutta niin vain kelkka kääntyi.

– Me molemmat tiesimme alan antoisaksi mutta toisaalta myös hektiseksi ja kuluttavaksi. Kun asiaa sitten pallottelimme, meillä alkoi syntyä visio pienestä ja ketterästä toimistosta, kaksikko kertoo.

Hyviä tyyppejä ja liini ote

Unfairia perustettaessa Raiskio&- Kumpulainen-duolla oli kaksi päällimmäistä asiaa. Niistä ensimmäinen oli se, että yrittäjät halusivat tehdä töitä vain hyvien tyyppien kanssa.

– Se oli koko firman missio, yrittäjät vahvistavat. Toinen seikka puolestaan oli asioiden tekeminen The Lean Startup -ajattelun mukaisesti.

Termi on alunperin tuttu startup-maailmasta, jossa tavoitteena on kehittää uusia tuotteita ja palveluja mahdollisimman asiakaslähtöisesti ja ketterästi, mutta on sovellettavissa hyvin myös muualle maailmaan.

– Ideahan siinä on, että paitsi vähennetään kaikenlaista hukkaa, myös tuodaan asiakas keskiöön ja täten tuotetaan hänelle arvoa tuottavia asioita eli hankitaan tietoa ja testataan asioita etupellossa, Johanna Raiskio määrittelee.

Yrittäjät puhuvat toiminnastaan ”liininä markkinointina”.

– Vaikka puhumme liinistä markkinoinnista, kyse on koko bisneskentän muuttumisesta. Mielestämme liini-toiminta tarkoittaa strategista otetta kaikkeen tekemiseen. Me uskomme, että tulevaisuudessa pärjäävät yritykset, joiden bisnes on asiakaslähtöistä, ketterää ja kustannustehokasta, Johanna kuvailee.

Yrityksen sen nimikin tulee oikeastaan tästä, sillä unfair advantage – eli epäreilu kilpailuetu -käsite on tuttu lean-teorioiden maailmoista.

Kauan ei laukkaa tarvinnut odottaa

Ensimmäisen työntekijän firma sai oikeastaan välittömästi perustettaessa, ja vaikka ajatuksena oli ollut kompaktin kokoluokan toimisto, mikään yllätys kasvupolulle lähtö ei ollut.

– Me molemmat mimmit olemme sellaisia, että kun meille antaa maalin, niin laukalle me lähdemme varsin herkästi, Kumpulainen myöntää hymyssä suin.

– Olemme aina olleet asioita eteenpäin vievä talo, ja uskomme vahvasti siihen, että paikalleen jääminen on suurempi riski kuin kokeileminen, hän jatkaa.

Unfair sai perustajien mukaan varsin liukkaasti päälle hyvän tekemisen draivin. Kun asiakasmäärät kasvoivat, se tarkoitti uusia rekrytointeja, ja kasvaneiden resurssien saanti edesauttoi sitten entisestään asiakkaille tehtävää myyntityötä. Kyseessä oli siis myönteinen, itseään ruokkiva kehä.

Ensimmäiset tavoitteet saavutettu jo

Tulosta on tehty joka vuosi. Toimintaa aloitettaessa yrittäjäduo asetti yrityksen tavoitteeksi noin miljoonan euron liikevaihdon rikkomisen ja firman kokoluokaksi viitisentoista henkilöä.

– Tai 15–20 henkeä, jonka arvioimme kokoluokaksi, joka ei enää toimitusvarmuuden vuoksi häviä mielenkiintoisia kauppoja, Johanna Raiskio täsmentää.

Sittemmin molemmat edellä mainituista tavoitteista ovat jo poksahtaneet rikki, ja Unfairin nuppiluku onkin nyt jo 26 henkeä. Viimeksi lukua entrattiin ylöspäin alkusyksystä.

Tutkitusti hyvä työnantaja

Tulevatkin työntekijät tulevat tutkitusti hyvän työnantajan leipiin. Unfair osallistui tänä vuonna ensimmäistä kertaa kansainväliseen Great Place to Work -kilpailuun ja sijoittui omassa sarjassaan (20–49 työntekijää) pronssille. Hyvä sijoitus lämmitti, mutta yrittäjien mukaan vielä oleellisempaa osallistumisessa oli saada edelleen vinkkejä oman tekemisensä kehittämiseen. Kyseisessä kisassa yrityksen omat työntekijät arvioivat itse oman työpaikkansa.

Suomen parhaat työpaikat -tutkimus perustuu Great Place to Work® -organisaation yli 30 vuoden tutkimustyöhön hyvän työpaikan keskeisistä elementeistä. Tutkimuksen ja kilpailun tarkoitus on kehittää parempia työpaikkoja sparraamalla tutkimukseen osallistuvia yrityksiä ja pitämällä yhteiskunnallisesti tärkeä asia esillä. Tänä vuonna kilpailun arvioinnissa keskityttiin erityisesti siihen, miten yrityksissä toimittiin poikkeuksellisena koronavuonna.

– Yrityksen arvomaailma punnitaan kriisitilanteissa. Olen onnellinen ja ylpeä siitä tosiasiasta, että Unfairin yhdessä luomat arvot eivät ole tällä matkalla muuttuneet, vaan niitä on eletty todeksi vahvemmin kuin koskaan aikaisemmin, sanoo Raiskio.

Komeasti on mennyt koronassakin

Yritys on onnistunut jatkamaan hyvän taloudellisen tuloksen tekemistä myös korona-aikaan. Epidemia ei olekaan ollut Unfairille mikään kohtuuton kurimus. Pikemminkin vuosi 2020 jäi kirjoihin melkoisena kasvuvuotena. Liikevaihto yrityksellä kasvoi peräti 25 prosenttia, ja kannattavuus oli 12,5 prosenttia. Jälkimmäiseen tosin syynä on se, että kulupuolella tuli säästöjä normaalivuotta enemmän.

– Esimerkiksi matkakulut olivat todella pienet. Olemme vuosittain tehneet porukalla jonkun ulkomaanreissun, kuten seminaarin, Raiskio kertoo.

– Vaikka tulos oli hyvä, säästöt syntyivät osin yhteisöllisyyden kustannuksella. Siksi se ei välttämättä ole meidän arvopohjalla pelkästään hyvä mittari.

Unifair toimisto
KORONA AJOI unifairilaiset etätöihin pitkäksi toviksi. Kuvauspäivänä toimistolla oli hyvin hiljaista.

Pandemian vaikutukset alkoivat arveluttaa New Yorkissa

Koronavuosi oli lukujen valossa hyvä, mutta yrittäjät myöntävät jaksamisessa olleen omat haasteensa. Johanna Raiskio ja Taru Kumpulainen muistavat itse hyvin koronaepidemian alkutahdit. He itse olivat edeltävällä viikolla New Yorkissa pohtimassa oman yrityksensä strategiaa. Suomi astui poikkeustilaan samalla viikolla kuin kaksikko lensi takaisin Suomeen.

– Olimme miettimässä New Yorkissa sitä, voisiko Unfairilla olla konttoreita muualla maailmassa, koska meillä on myös asiakkaita, jotka toimivat useammassa paikassa. Nämä suunnitelmat menivät kyllä määrittämättömälle tauolle koronan rantautumisen myötä, Taru taustoittaa.

Viikon aikana epidemiatietoisuus nousi jättikaupungissa silmissä. Alkuviikosta tapaamiset vielä onnistuivat, mutta loppuviikosta eurooppalaisille vierailijoille ei enää oltu yhtä suopeita.

– Sen huomasi, että jotain oli tapahtumassa. Kaikkialla desinfioitiin paikkoja, ja lentokenttä oli tyhjempi kuin koskaan aiemmin. Pääsimme kuitenkin onneksi vielä lähtemään ajoissa, hän kertoo.

Täpärälle meni. Kaksikko lensi takaisin Suomeen maanantaina, ja presidentti Trump iski rajat kiinni torstaina.

Epävarmuus stressasi, mutta selviämiseen uskottiin koko ajan

Paljon oli pähkäiltävää täälläkin. Epävarmuus oli epämukavaa itse kullekin. Älykellon Johanna joutui kuulemma ottamaan tyystin pois ranteestaan, sillä kaikki sen stressimittarit näyttivät punaista. Toisaalta yrittäjät itse päättivät jo alkuvaiheessa, että tästäkin selvitään yhteistuumin. Ja mukaan haluttiin myös henkilöstö.

– Aloimme viestiä henkilöstölle vielä tavallista enemmän, mikä olikin tärkeää, sillä sen verran paljon uutisissa oli epävarmuutta ja puhetta konkursseista ja työttömyydestä. Olimme olleet varsin avoimia lukujen ja kaiken tekemisen suhteen aikaisemminkin, mutta henkilöstön toiveesta epidemian alkamisen jälkeen kehityksestä kerrottiin viikkotasolla, ja samalla tavalla informoimme henkilöstöä myös esimerkiksi uusista kaupoista, Johanna muistelee.

Arvostus on ollut molemmin puoleista.

– Työntekijät ostivat meille tuolloin kylpylälahjakortin ja olivat huolissaan meidän jaksamisestamme. Se tuntui mukavalta, Taru kertoo.

Maailmanloppu peruttu

Aika nopeasti jo keväällä 2020 kävi selville, että se maailma ei loppunutkaan. Itse asiassa myynnin osalta tuli eteen melko nopeasti useampiakin ennätystason viikkoja. Selvän kriisiviestimisen lisäksi asiakkaat tajusivat myös, että uusi aika vaati heiltä muutenkin uudenlaisia tuotteita.

– Vaikka maailma menee kiinni, yritykset eivät voi kaikki mennä kiinni. Meilläkin on paljon B2B – asiakkaita, jotka jatkoivat toimintaansa normaalisti, Taru huomauttaa.

Unfairissa siirryttiin etätyömoodiin hyvin nopealla aikataululla, ja suurin osa työtunneista onkin sitten maaliskuun 2020 tehty etätöinä.

– Koko ajan meille on tietysti ollut tärkeintä turvallisuus. Olemme noudattaneet etätyösuositusta ja kääntäneet asian niin, että meillä on mahdollista tulla turvarajojen puitteissa toimistolle aina sen verran ihmisiä kuin säännökset mahdollistavat.

– Osa porukasta on tykännyt siitä, että he pääsivät konttorille näkemään ja tapaamaan toisiaan, mutta ilman muuta moni on myös tykästynyt etätyöhön. Se tässä on huomattu, että ihmiset eivät jättäneet töitä tekemättä, vaan pikemminkin tuottavuuden osalta nähtiin jopa kasvua, Taru kertoo.

Myös rekrytoinnit onnistuvat etänä

Rekrytointejakaan ei lopetettu. Ensimmäistä kertaa firman historiassa työsuhteita on aloitettu perehdytyksine kaikkineen täysin etänä.

– Laskimme eilen, että meille on tullut koronan aikana 6–7 uutta työntekijää, jonka vuoksi meillä on nyt töissä ihmisiä, jotka eivät ole fyysisesti ikinä tavanneet toisiaan, Taru kertoo.

Yritykselle fyysinen paluu konttorille tarkoitti myös fyysisiä muutostarpeita.

 – Lähtien siitä, että meidän täytyi tilata toimistolle uusia työpöytiä. Etätyöaikana tilaa on riittänyt, mutta ei tavallisena ajankohtana.

Artikkeli on julkaistu ensimmäisen kerran Pirkanmaan Yrittäjä -lehdessä 17.11.2021

Ville Kulmala
Ville Kulmala