9.4.2020 klo 15:33
Uutinen

Tee vakuutusyhtiölle korvaushakemus, niin saat virallisen päätöksen – ”Todennäköisesti tapauksia nähdään vakuutuslautakunnassa”

Osa vakuutusyhtiöistä on kertonut, ettei keskeytysvakuutuksen epidemiaturva toisi ravintoloille oikeutta korvaukseen koronarajoitusten vuoksi. Suomen Yrittäjät kuitenkin kannustaa yrittäjiä tekemään korvaushakemuksia keskeytysvakuutuksistaan, jos itsenäisesti vakuutusehtoja läpikäymällä on epäselvää, korvaako vakuutus.

Vakuutusyhtiöiden antamat yleiset kannanotot korvattavuudesta eivät ole sama asia kuin virallinen yksittäistapausta koskeva korvauspäätös.

Suomen Yrittäjien yrityslainsäädännön asiantuntija Karoliina Katila ennustaa korvauspäätöksiä päätyvän vakuutuslautakunnan käsittelyyn myöhemmin.

– On todennäköisesti, että korvauspäätöksiä viedään vakuutuslautakunnan käsittelyyn, ja varmasti jotkut vievät näitä vielä tuomioistuimen käsiteltäväksi.

Karoliina Katila kannustaa yrittäjiä tekemään korvaushakemuksen keskeytysvakuutuksestaan, jotta he saisivat virallisen korvauspäätöksen.

– Jos yrittäjä ei saa virallista päätöstä, silloin hän ei voi hakea muutosta korvauspäätökseen.

– Nyt selvittelytyön perusteella voidaan todeta, että eri vakuutusyhtiöiden ehdoissa on eroja. Osassa vakuutuksista edellytetään, että ehtojen mukainen viranomaisen määräys kohdistuu juuri vakuutuksenottajan toimipaikkaan. Osassa vakuutuksista tällaista ehtoa ei kuitenkaan löydy.

Katilan mukaan on kuitenkin edelleen epätodennäköistä, että keskeytysvakuutuksen epidemiaturvasta tulee saamaan korvausta, sillä keskeytysvakuutukset soveltuvat huonosti tähän tilanteeseen.

Finanssiala ry:n mukaan keskeytysvakuutuksia on melko erilaisia – Lähtökohtaisesti ei korvausperustetta koronakriisissä

Finanssiala ry:n lakimies Amanda Aalto on samoilla linjoilla SY:n Karoliina Katilan kanssa siinä, että korvauspäätöksiin tullaan hakemaan muutosta vakuutuslautakunnasta.

– On odotettavaa, että näihin tullaan hakemaan muutosta, ja katsotaan sitten, miten niitä tulkitaan vakuutuslautakunnassa. Pääsääntö on, että keskeytysvakuutukset eivät tässä [koronaepidemiatilanteessa] korvaa. Joillain vakuutusyhtiöillä voi olla yksittäisiä räätälöityjä vakuutuksia, joista voi tulla korvaus, Aalto kertoo.

Käydäänkö vakuutusyhtiöissä ravintola-alan yritysten hakemuksia erilaisella seulalla läpi, koska hehän ovat saaneet viranomaisen rajoittavan päätöksen liiketoiminnan harjoittamiselle?

– Lähtökohtaisesti ei, koska kaikkiin näihin sovelletaan vakuutusehtoja. Samalla lailla vakuutusehdot käydään läpi riippumatta yrityksen toimialasta. Keskeytysvakuutuksia on aika erilaisia, eri yhtiöillä, joten yleisellä tasolla ei voi sanoa yksiselitteisesti, mitä vakuutus korvaa, Finanssialan Amanda Aalto kertoo.

– Epidemiakeskeytysvakuutusten ehdoissa edellytetään yleisesti, että pitää olla viranomaisen määräys sulkea toimipaikka, ja että määräys kohdistuu juuri tiettyyn toimipaikkaan. Määräys sulkemisesta kohdistuu tässä nimenomaan siihen, että kyseisessä ravintolassa on havaittu joku epidemian lähde, kuten salmonellaepidemia.

Epidemiaturvassa viitataan siihen, että viranomainen määräisi kyseisen toimipaikan suljettavaksi ja desinfioitavaksi.

Mitä tehdä, jos saat kielteisen korvauspäätöksen

Yrittäjämediat kysyi aiemmin Fenniasta, LähiTapiolasta, OP Pohjolasta ja Ifistä vastauksia, kuinka vakuutukset korvaavat jutussa esiin nostettuja esimerkkitilanteita.

SY ohjeistaa kielteisen korvauspäätöksen saaneita toimimaan seuraavasti:

– Jos korvauspäätös ei ole odotustenmukainen päätöksen perusteita tulisi ensimmäisenä selvittää vakuutusyhtiön kanssa. Tarvittaessa voit tämän jälkeen ottaa yhteyttä Vakuutus- ja rahoitusneuvontaan (FINE), joka neuvoo asiakkaita ja selvittää asiakkaan puolesta ongelmatilannetta vakuutuksenantajan kanssa. Asia voidaan saattaa Vakuutuslautakunnan käsiteltäväksi, joka antaa ratkaisusuosituksia vakuutusasioissa. Viime kädessä korvauspäätöstä koskeva riita voidaan ratkaista yleisessä tuomioistuimessa.

Riikka Koskenranta

riikka.koskenranta (at) yrittajat.fi