YRITTÄJÄ, tule mukaan omiesi pariin! Liity Yrittäjiin.

JÄSEN, oletko jo ladannut Yrittäjät-sovelluksen puhelimeesi? Lataa sovellus Androidille tai Applelle.

Tuomas Pöyhtari kehittää peliä, joka sai yllättävän rahoituksen
Tuomas Pöyhtärin yritys kehittää Ephemeris-nimistä tietokonepeliä.
13.11.2025 klo 08:53
Uutinen

Tuomas Pöyhtäri kehittää avaruusaiheista tietokonepeliä, joka sai yllättävän rahoituksen ulkomailta: ”Nyt olisi aika näyttää, mitä osaan”

Tämä teksti on konekäännetty.

Yrittäjä on käyttänyt matemaattisia taitojaan pelin innovatiivisten ominaisuuksien luomisessa.

Oululainen Tuomas Pöyhtäri, 38, kehittää peliä, jota ylistetään YouTubessa jo ennen julkaisua. Äskettäin Pöyhtäri sai lisää hyviä uutisia: Pohjois-Pohjanmaan ELY-keskus myönsi hänen yritykselleen Yrdvaab Oy:lle runsaan 130 000 euron rahoituksen Ephemeris-strategiapelin kehitykseen. Rahoitus on peräisin EU:n rakennerahastosta.

Pöyhtäri on ollut täysipäiväinen pelinkehittäjä vuodesta 2023, jolloin hän perusti yrityksensä. Ennen yritystään hän opiskeli matematiikka ja lähti sen jälkeen palkkatöihin koodariksi.

– Lopetin työt, koska pelit ovat olleet aina lähellä sydäntäni. Olen pelannut pienestä asti ja minulla on aina ollut ideoita peleistä. Ajattelin, että nyt olisi vihdoin aika näyttää, mitä osaan.

Ephemeris on avaruuteen sijoittuva strategiapeli, joka on tarkoitus julkaista noin vuoden päästä Windows-tietokoneille. Pelaajan tehtävän on valloittaa galaksia pala palalta. Matkan varrella käydään näyttäviä taisteluja, joiden suunnittelussa keskeisessä roolissa on ollut Pöyhtärin matemaattinen osaaminen. Pelin kolmiulotteiset taistelukohtaukset on mallinnettu Newtonin lain mukaisesti, eli kappaleet liikkuvat avaruudessa fysiikan lain mukaisesti.

– Se tekee pelin kehittämisestä monimutkaisempaa, mutta toisaalta näin on mahdollista tehdä ja sen avulla peli näyttää hienolta, Pöyhtäri kuvailee.

Massasta poikkeava ominaisuus on myös se, ettei peli ole samanlainen jokaisella pelaamiskerralla. Tämä lisää mielenkiintoa aloittaa alusta, kun peli on kertaalleen pelattu läpi.

Pelinsä esikuvina oululaisyrittäjä pitää muun muassa Civilization 4- ja Master of Orion -pelejä.

Koodausalan ammattilaisia on ollut hyvin tarjolla, sillä Pöyhtärin mukaan yrityksen rekrytointikampanja tuotti sata hakemusta yhteen tehtävään.

Rahoitus vie projektia eteenpäin

ELY-keskuksen rahoitus ei olisi ollut mahdollinen ilman Pöyhtärin yrityksen aiemmin saamaa pääomasijoitusta. Vuosi sitten käynnistetty joukkorahoituskampanja ei onnistunut, mutta se herätti kahden saksalaisen henkilön kiinnostuksen.

– Kyseessä on kaksi toisilleen tuntematonta henkilöä, jotka halusivat, että peli valmistuu ja olivat valmiita sijoittamaan yhteensä satoja tuhansia euroja sen kehittämiseen, Pöyhtäri kertoo.

Yhteensä henkilöt sijoittivat 200 000 euroa. Se oli iso askel pelin kehittämiselle. Samalla aukesivat tiet ELY-rahoitukseen, joka edellyttää, että yrityksellä on jo muuta yksityistä rahoitusta.

Rahoituksen turvin pelin kehittäminen jatkuu ja ”lihaa tulee luiden ympärille”, kuten yrittäjä asian ilmaisee.

– Tämän rahamäärän pitäisi riittää valmiiseen peliin asti. Hieman jännittää, millaisia yllätyksiä tässä vielä tulee.

Tällä hetkellä oululaisyritys työllistää kaksi henkilöä, joista toinen keskittyy koodaamiseen. Lisäksi Pöyhtäri käyttää viittä freelancer-työntekijää, joiden vastuulla on muun muassa 3D-mallinnus ja ääniefektien suunnittelu.

Koodausalan ammattilaisia on ollut hyvin tarjolla, sillä Pöyhtärin mukaan yrityksen rekrytointikampanja tuotti sata hakemusta yhteen tehtävään.

– Pelialalla ei mene tällä hetkellä kovin hyvin. Tekijöitä on paljon työttömänä, koska isot firmat ovat vähentäneet henkilöstöä, yrittäjä kertoo.

”Mielestäni minulla oli hyvä idea. Sen lisäksi on osaamista ja sinnikkyyttä.”

Tuomas Pöyhtäri, yrittäjä

Seuraavien projektien aika ei vielä

Pöyhtäri myöntää, että onnistumisen todennäköisyys ensimmäisellä pelillä on alalla pieni. Huippumenestys on sitäkin epätodennäköisempää. Hän uskoo kuitenkin siihen, että projektia kannattaa jatkaa.

– Mielestäni minulla oli hyvä idea. Sen lisäksi on osaamista ja sinnikkyyttä. Jatkuvasti pitää toki miettiä, kannattaako vielä jatkaa vai ei. Koko ajan on tuntunut siltä, että kannattaa. Nyt kun saimme rahoitustakin, voin olla tyytyväinen.

Yrittäjällä on jo uusia peli-ideoita, mutta niihin ei voi tarttua aivan vielä.

– Ensin on saatava tämä peli julkaisuun. Jos kaikki menee kuten haluan, voisin palkata sen jälkeen pari uutta työntekijää ja itse voisin siirtyä kehittämään uutta peliä.

Vinkkaa meille juttuaihe!

Kerro siis meille, mitä yrittäjän elämässä tapahtuu.
Toimitus saa olla minuun yhteydessä mahdollista haastattelua varten
Pauli Reinikainen