27.9.2017 klo 07:02
Uutinen

Uusi sukupolvi nostaa kierroksia

On eri asia tehdä sukupolvenvaihdos isossa yrityksessä, jossa on tuhat osakasta ja neljäs sukupolvi ottaa vastuun yrityksestä, kuin siirtää yritys perustajilta lapsille.

Norex Selected Brands Oy onnistui tässä kun viestikapula siirtyi Henrik ja Marja-Leena Lönnbergiltä heidän lapsilleen Tomas Lönnbergille ja Christina ”Tia” Lönnbergille.

”Luopujan tahtoa on kunnioitettava, yrittäjä luovuttaa siinä yhden lapsistaan. Asia on erittäin henkilökohtainen hänelle, joka yrityksen on rakentanut. On sovittava pelisäännöt sekä luopujalle että viestikapulan vastaanottajalle”, sanoo Norex Selected Brands Oy:n toimitusjohtaja Tomas Lönnberg.

Uudelle johtajalle on annettava toimintavapaus ja mahdollisuus johtaa omalla tavallaan. Luopujan riski on se, että uudet kuviot eivät toimi. Mutta maailma muuttuu ja yrittäminen muuttuu siinä samassa.

”Meillä liikevaihto on kasvanut silloisesta yhdestätoista miljoonasta 25 miljoonaan. Moni asia loksahti kohdalleen, otettiin oikea suunta ja tehtiin oikeita asioita”, Tomas jatkaa.

VAHVAT ARVOT

Tomas Lönnberg aloitti työt kuusitoistavuotiaana kärrypoikana Espoon Citymarketissa. Hän yleni vapaa-ajanosastolle, meni Arcadaan opiskelemaan restonomiksi ja oli hyvissä töissä ravintoloissa ja catering-palveluissa. Kun Norexista lähti samaan aikaan kolme myyjää, isä soitti Tomakselle ja kysyi, voisiko hän tulla vähän auttamaan. ”No sillä tiellä ollaan edelleen”, Tomas naurahtaa.

Tomas Lönnberg eteni viinien myyntiedustajasta viinien ja väkevien tuotepäälliköksi ja sitten markkinointijohtajaksi. Pertti Salo tuli vuonna 2009 V&S Finland Oy:ltä Norexin ulkopuoliseksi toimitusjohtajaksi. ”Ajatus oli, että hän tulee sparraamaan minua ja lähdemme yhdessä tekemään muutosta. Olin mukana päätöksenteossa ja opin ymmärtämään, miten kannattaa toimia. Vuonna 2011 Pertti sanoi, että et sinä minua tässä enää tarvitse”, muistelee Tomas.

Suurin muutos oli konkreettisen strategian luominen ja arvojen kirjaaminen. Tässä käytettiin ulkopuolista konsulttia apuna. Norexilla oli visio, toimiva liikeidea ja vanhemmilta perityt arvot selkärangassa. Ne eivät muuttuneet, mutta kun ne pistettiin paperille ja tehtiin julkisiksi, ne konkretisoituivat.

YRITYS KYPSYY ERI TAVALLA KUIN VIINI

Norex Selected Brands Oy syntyi syyskuussa 2016, kun Oy Norex Spirits Ab muutti nimensä paremmin liiketoimintaa kuvaavaksi. Liiketoiminta, alkoholijuomien maahantuonti ja agentuuritoiminta, painottuu vahvasti viineihin. Ulkomaiset yhteistyökumppanit ja tuottajat käsittivät vanhan nimen perusteella helposti väärin, että painopiste olisi väkevissä juomissa. Norex Selected Brands on osa Norex-konsernia, joka on vuonna 1981 perustettu perheyritys.

Tomas ohjeistaa, että yritystä ei voi jättää rauhassa ikääntymään kellariin. Pitää olla rohkea, koko ajan hereillä ja tehdä isoja liikkeitä. ”Ei voi jäädä istumaan ja odottelemaan, vaan on jatkuvasti löydettävä tapoja kehittää liiketoimintaa ja saada säästöjä.”

Norexilla teknologiaa ja digitalisaatiota käytetään hyväksi helpottamaan ihmisten työtä. Ennen yrityksen toimitilat olivat Olarinluomassa, missä pelkästään markkinointimateriaaleille tarvittiin 450 m2 varastotilaa. Nyt varastotoiminta on ulkoistettu ja hyvä kumppani pitää siitä huolen. Markkinointimateriaaleille on sisäinen nettikauppa, missä mainosmateriaalin voi siirtää suoraan iPadilta asiakkaalle.

”Kun Suomessa vähennetään ja tehostetaan, Norex menee eri suuntaan. Viime vuoden aikana on tullut tunne, että Suomessa alettaisiin arvostamaan perheyrityksiä”, Tomas lisää.

www.norex.fi

TOMAS LÖNNBERGIN KOLME OHJETTA SUKUPOLVENVAIHDOKSEEN

1. SELKEÄT PELISÄÄNNÖT

Meille oli hyvä, että oli ulkopuolinen toimitusjohtaja vähän aikaa mukana tuomassa uutta näkemystä. En halunnut kopioida samoja juttuja mitä isä on tehnyt, vaikka isä onkin tehnyt asiat hyvin.

2. SUUNNITELMALLISUUS

Verot on maksettava, siirtymän toteuttaminen vie aikaa.

3. TASAPUOLISUUS

Minä olen palkollisena Norex Selected Brands Oy:ssä, siskoni kanssa omistamme holdingyhtiön kautta Norex Selected Brands Oy:n ja isällä on vielä pieni osuus. Siinä on eroa onko töissä, omistajana vai sekä että.

Juttu on julkaistu Business Espoo 2017-lehdessä, jota pääsee lukemaan myös verkossa >

Teksti: Kati Halonen Kuva: Jari Hudd