22.11.2022 klo 07:30
Uutinen

Värisevät joogahousut

Joitain vuosia sitten Pokemon Go sai lapset ja aikuiset sankoin joukoin kaikkialla maailmassa metsästämään virtuaalisia asioita kännykät kädessään. Digitaalinen peli motivoi ihmiset liikkumaan ja kisaamaan ulkona.

75 % suomalaisista ei liiku tarpeeksi. Siis vain joka neljäs meistä liikkuu riittävästi ylläpitääkseen toimintakykyä ja hyvinvointia. On mielekästä pohtia, mitä pitäisi tehdä, jotta yhä useampi liikkuisi hiukan enemmän kuin nyt.

Digitalisaatio ja teknologia muuttavat urheilua ja liikkumista. Digitalisaatio kasvattaa samalla toiminnan inklusiivisuutta: urheilu ja liikunta on paremmin tarjolla kaikille varallisuuteen, sukupuoleen tai sijaintiin katsomatta.

Esimerkiksi E-urheilu on jättimäinen digitaalisen urheilun menestystarina. Sen ympärille on syntynyt teollisuus ja fanikunta. Noin 400 miljoonaa ihmistä katsoo esportsia maailmanlaajuisesti sekä verkossa että henkilökohtaisesti. Lajin suurin etu on se, että siihen pääsee käsiksi mistä päin maailmaa tahansa. Pelaaja tarvitsee vain tietokoneen ja internet-yhteyden pelatakseen kenen tahansa kanssa ympäri maailmaa.

Digitaltaan syvässä päässä ollaankin jo aivan uudenlaisissa mahdollisuuksissa:

1. Tiimit ja yksittäiset harrastajat voivat hyödyntää digitaalisia valmennusalustoja. Urheiluharrastus on kallista, etenkin jos kyseessä on tavoitteellinen kilpailutoiminta. Tämä sulkee usein pois mm. vähävaraiset nuoret. Sponsorointialustoilla voidaan toteuttaa täsmäsponsorointia, esimerkiksi naapurin lapsen orastavaan hiihtoharrastukseen.

2. Tekoälyä hyödyntävät digitaaliset personal trainerit ja valmentaja-avattaret tarjoavat jokaiselle sopivaa valmennusta ja hyödyntävät laajoja datamassoja henkilökohtaisen kehittymisen ohjaamiseksi. Valmennusta tarjotaan yhtä lailla fyysisessä ja virtuaalimaailmassa.

3. Meistä jokaisesta kerääntyy yhä tarkempaa dataa mm. älypuhelinten kautta. Vähitellen käytössämme voi olla Digital Me, oma virtuaalinen kaksonen tai itseni parempi versio, joka on tarkka malli nykyisestä itsestä ja myös simulointi siitä, millaiseksi voin kehittyä.

4. Liikkumisen mittaaminen älylaitteilla on arkipäivää. Kehittäjiltä tulee yhä fiksumpia liikuntasovelluksia, jotka mm. ohjaavat liikkujaa kehittymään, yhdistävät tiimejä, mahdollistavat virtuaaliset kilpailut ja tunnistavat lahjakkuuksia.

Urheilu kehittyy jatkuvasti yhteiskunnan muuttuessa. Uusia lajeja syntyy, kuten drone kilpa-ajot. Uusien lajien taustalla on usein uusi teknologia. Joko olet kokeillut väriseviä joogahousuja, jotka ohjaavat oikeaan asentoon?

Urheiluteknologia tuottaa ja mahdollistaa yhä parempia ja sopivampia välineitä. 3D-tulostus on laajasti hyödynnetty valmistusmenetelmä. Henkilökohtaisesti valmistetut urheilujalkineet, pelivälineet ja polkupyörät voi jo tilata verkkokaupasta. Edelläkävijät löytyvät kuitenkin paraurheilusta, jossa urheilijat hyödyntävät ällistyttäviä proteeseja ja apuvälineitä.

Huippusuorituksia varten kehitetyt teknologiaratkaisut siirtyvät vähitellen laajempaan käyttöön. Esimerkiksi Formula1 -autoihin kehitetyt innovaatiot on hyödynnetty muilla aloilla, kuten aerodynamiikassa ja hiilikuituteknologiassa. Hiilikuituiset kävelysauvat ovat tulleet meille avaruus- ja formulakehityksestä.

Urheilun digitalisaatio synnyttää uudenlaisia liiketoimintamahdollisuuksia. Eräs ammattikunta vaikuttaa nyt kiinnostavalta: Sports business managers. Urheiluliiketoiminnan johtajat vastaavat urheilijoiden ja joukkueiden liiketoiminta-asioiden hoitamisesta ja osaavat hyödyntää mm. tekoälyä ja digitaalisia alustoja saumattomasti. He vastaavat myynnistä, sponsoroinnin kasvusta ja brändin rakentamisesta myyntituotteiden, lisensoinnin ja eri yrityskumppanuuksien avulla.

Millaiseksi uudet lajit voisivat äärimmillään kehittyä? Kuvitellaan tulevaisuuden kyborgi-olympialaiset, jossa lajeina ovat esimerkiksi 50 metrin korkeushyppy jousijaloilla, 300 metrin tarkkuusnäkö ja -kuulo sensoriaisteilla ja 10 kilometrin rakettijuoksu. Lajit tulevat mahdolliseksi mm. teknisten apuvälineiden, eksolaitteiden ja sensoreiden avulla.

Pekka Ketola Ideascout Oy
Innovaatiotutka on uusi säännöllisesti Pirkanmaan Yrittäjä -lehdessä julkaistava artikkeli. Sen kirjoittaja Pekka Ketola on filosofian tohtori, innovaattori ja tutkija, jolla on yli 20 vuoden käytännön kokemus käyttäjäkeskeisestä tuotekehityksestä. Hänen yrityksensä Ideascout Oy:n intohimona on paremman tulevaisuuden rakentaminen.

Artikkeli on julkaistu ensimmäisen kerran Pirkanmaan Yrittäjä -lehdessä 15.11.2022