21.3.2020 klo 16:58
Uutinen

Yksityisellä terveydenhuollolla hyvä valmius auttaa kriisissä – Nurmijärveläinen lääkäriasema tekee valmiussuunnitelmaa etukenossa

Yksityiset terveyspalveluyritykset ovat valmiita osallistumaan työhön koronaviruksen aiheuttamien haasteiden voittamiseksi. Diagnos Terveyspalveluiden Anne Hillebrandt tekee parhaillaan valmiussuunnitelmaa, vaikka vielä julkinen terveydenhoito ei ole ollut yhteydessä.

Lääkäripalveluyritykset ry:n (LPY) mielestä julkisen sektorin kannattaa hyödyntää joustavasti yksityisen sektorin resursseja taistelussa virustautia vastaan.

Klaukkalassa ja Nurmijärvellä toimivan Diagnos Terveyspalvelut Oy:n Anne Hillebrandt kiirehtii jo varautumissuunnitelmien tekoa. Kaikkien toimijoiden resurssit kannattaa nyt ottaa huomioon.

– Kyllä tässä tilanteessa puhalletaan yhteen hiileen. Koronatilanne on paikkakuntakohtainen, mutta varautumisen eteen pitäisi jo tehdä töitä, koska tilanne voi olla yhtäkkiä käsillä toimitusjohtaja Hillebrandt sanoo.

Hänen mukaansa julkisen puolen kannattaa kartoittaa myös fysioterapiayritykset, koska siellä monilla on pohjakoulutuksena hoitajakoulutus. Fysioterapian kysyntä on hiljentynyt koronaviruksen aiheuttaman poikkeustilan vuoksi.

Hallitus linjasi 16. maaliskuuta, että kapasiteettia lisätään julkisella ja yksityisellä sektorilla ja että yksityisen sektorin kapasiteetti otetaan yhteiseen käyttöön tarpeen mukaan. Toistaiseksi ei LPY:n mukaan ole valmiita päätöksiä tai suunnitelmia siitä, mitä tämä käytännössä tarkoittaa.

Yksityisten resurssit käyttöön – Valinnanvapauskokeilujen kokemuksista nyt hyötyä

Yleislääkäri-, työterveys- ja sairaanhoitajapalveluita tarjoavassa Diagnos Terveyspalvelut Oy:ssä ei anneta kriisin yllättää, ja yrittäjä-toimitusjohtaja laatii viikonlopun aikana valmiussuunnitelman mahdollista julkisen sektorin apupyyntöä ennakoiden. Julkisella terveydenhuollolla on viranomaisvastuu, ja he ilmoittavat tarpeen yksityisten toimijoiden resurssien käytöstä.

Lääkäriaseman rooli koronapandemian hoidossa voisi olla puhelinneuvonta sekä muiden kuin pandemiapotilaiden hoito. Hillebrandt näkee, että ostot yksityisiltä voisivat tapahtua ostopalvelusopimuksella.

– Voisimme auttaa puhelinneuvonnassa, ohjata potilaita oikeaan paikkaan hoidettavaksi. Lisäksi voisimme auttaa muiden kuin pandemiapotilaiden hoidossa, jotka on hoidettava kiireellisesti.

Diagnos osallistui Keski-Uudenmaan soten valinnanvapauskokeiluun vuosina 2017-19. Lääkäriasemalla työskentelee seitsemän hoitajaa sekä ammatinharjoittajia.

– Julkisen ja yksityisen sektorin yhteistyö koronaepidemiassa voisi toimia samantyyppisellä rakenteella, kuin valinnanvapauskokeilun aikaan toimimme. Paitsi silloin valinnan tekivät asiakkaat itse.

Viranomaiset olleet yhteydessä Lääkäripalveluyritysten järjestöön

Yritykset tuottavat keskimäärin noin neljänneksen Suomen terveyspalveluista. Joissakin toiminnoissa yksityisen sektorin osuus on yli puolet, kuten esimerkiksi perusterveydenhuollon lääkärivastaanotoissa.

LPY:n toiminnanjohtaja Ismo Partanen kertoo, että terveyspalveluyritykset ovat keskustelleet asiasta keskenään ja viranomaisten kanssa.

– Yksi suunnittelukokous viranomaisten ja yritysten välillä on pidetty ja seuraavasta on sovittu. Samoin on sovittu jatkuvasta tietojen vaihdosta. Yrityksiltä on jo tullut konkreettisia ehdotuksia siitä, miten ne voisivat auttaa kriisin hoidossa.

Partasen mukaan julkisella sektorilla tarvittavan kapasiteetin lisäämiseen on käytettävissä monia keinoja, kuten ostopalvelut sekä työvoiman ja toimitilojen vuokraus. Hän luettelee muutamia esimerkkejä yrityksiltä tulleista ehdotuksista:

– Yksityisen sektorin toimipaikoissa voitaisiin hoitaa perusterveydenhuollon hoitoja tarvitsevia potilaita. Yksityisillä on kehittyneemmät etä- ja digipalvelut. Tällaiset lääkäriasemat voisivat osallistua koronapäivystykseen ja palvella etänä epätietoisia ja sairastuneita, myös muita kuin epäiltyjä tai sairastuneita koronapotilaita.

Kuntoutuslaitoksia voisi muuntaa hoitotiloiksi, joihin yksityiset voisivat tarjota palveluita. Terveyspalveluyritykset noudattavat omassa toiminnassaan viranomaisten koronaohjeistuksia. Ne neuvovat ja palvelevat asiakkaitaan myös virukseen liittyvissä kysymyksissä.

Diagnos Terveyspalvelut Oy:ssä kiireettömät vastaanottokäynnit ovat vähentyneet koronaviikkojen aikaan, mutta puhelin soi paljon ja ohjeistuksia kysytään.

Kuva: Shutterstock

Riikka Koskenranta

riikka.koskenranta (at) yrittajat.fi