YRITTÄJÄ, tule mukaan omiesi pariin! Liity Yrittäjiin.

Hyvinvoivista opiskelijoista hyvinvoivia työntekijöitä alueen yrityksiin
Hyvinvoiva työntekijä on motivoitunut, tuottava ja sitoutunut työntekijä. Oulun yliopisto ja Oulun ammattikorkeakoulu edistävät opiskelijoiden hyvinvointia monipuolisesti, sillä hyvinvointi on ratkaiseva tekijä opiskelijan sujuvan opintopolun, työelämään kiinnittymisen ja myöhemmin työkyvyn kannalta. Nämä toimet rakentavat tulevaisuutta myös yrityksille, jotka tarvitsevat osaavaa ja jaksavaa henkilöstöä.
Opiskelu korkeakoulussa on tärkeä elämänvaihe – ja joskus myös kuormittava. Opiskelijan hyvinvointi rakentuu monesta osatekijästä: oppimisen taidoista, oppimisen tuesta, yhteisöllisyydestä, mielenterveydestä ja toimivasta arjesta. Tulevaisuuden osaajista huolehditaan läpi opintojen niin Oulun yliopistossa kuin Oulun ammattikorkeakoulussakin.
Oulun yliopistossa opiskelijoiden hyvinvoinnin tueksi on perustettu vuoden 2025 alussa uusi oppimisen tuen ja hyvinvoinnin keskus, jonka ydintehtävänä on nimenomaan tukea molempien korkeakoulujen opiskelijoita opiskelun ja hyvinvoinnin haasteissa. Keskus tarjoaa opiskelijoille hyvinvointia ja tulevaisuusmyönteistä ajattelua edistäviä palveluita liikunta-, opintopsykologi- ja uraohjaustoiminnasta lähtien.
Oulun ammattikorkeakoulussa opiskelijoiden tukena on laaja ohjauksen ja neuvonnan verkosto, joka auttaa opiskelijaa suorittamaan mielekkään ja laadukkaan korkeakoulututkinnon. Kampus-opojen vastuulla ovat opiskelijoiden kokonaisvaltaiset ohjaus-, neuvonta- ja tukipalvelut. Henkilökohtaisessa opintosuunnitelmassa ja urasuunnittelussa opiskelijan apuna ovat myös opettajatuutorit, vastuuopettajat ja opintovastaavat.
Yhteisö auttaa jaksamaan
Vertaistuella on suuri merkitys. Esimerkiksi Oamkin opiskelijakunta OSAKOn koordinoima opiskelijatuutorointi on myös osa opiskelijan ohjausta. Tuutoritoiminnalla vaikutetaan opiskelijoiden viihtyvyyteen, ryhmäytymiseen ja opintoihin sitoutumiseen.
Oulun yliopiston ylioppilaskunnan (OYY) hyvinvointituutorointi on puolestaan kaikille Oulun yliopiston opiskelijoille avointa vertaisohjausta, jossa opiskelijat ohjaavat ja auttavat toisiaan. Hyvinvointitutorointi on osa OYY:n ja Oulun yliopiston yhteistä opiskelijakokemuksen toimenpideohjelmaa, jonka on tarkoitus muun muassa edistää yhteisöllisyyden muodostumista sekä tukea monipuolisesti opiskelijoiden hyvinvointia.
Yhteisöllisyyden ja hyvinvoinnin merkitys ovat korostuneet entisestään viimeisten vuosien aikana. Esimerkkinä Oulun ammattikorkeakoulun Pidetään yhtä -teema muistuttaa omaa henkilöstöään ja opiskelijoitaan säännöllisesti, miten tärkeää on tuntea kuuluvansa joukkoon. Korona-aikana tarpeelliseksi osoittautunut sanoma on edelleen ajankohtainen: “Hyvinvointisi, opintojesi edistyminen ja jaksamisesi kietoutuvat toisiinsa. Älä jää yksin – pidä huolta omasta ja yhteisömme hyvinvoinnista”.
Pidetään yhtä -teema muistuttaa, että jokainen opiskelija on tärkeä ja että me jokainen vaikutamme yhteisömme hyvinvointiin.
On kaikkien etu, kun tuemme toisiamme, kohtaamme toisemme tasavertaisina ja huolehdimme yhdessä opiskelu- ja työrauhasta. Yhteisöllinen oppimisympäristö tukee mielenterveyttä ja opiskelumotivaatiota.
Oppijalähtöisellä pedagogiikalla taitavia ja tasapainoisia osaajia
Hyvinvointia korkeakouluissa tuetaan myös pedagogisen kehittämisen keinoin. Tätä on esimerkiksi opettajien pedagogisen osaamisen tukeminen, yleisten geneeristen taitojen tunnistaminen ja koulutuksen pitkäjänteinen kehittämistyö. Korkeakouluissa koulutusta kehitetään systemaattisesti modernien opetusmenetelmien, digitaalisten työkalujen ja palautetiedon avulla. Palautetta kerätään niin opiskelijoilta, opettajilta kuin sidosryhmiltäkin.
Oulun yliopistossa yliopistopedagoginen ohjelma ja sen ympärille luodut kehittämistoimenpiteet ohjaa kehittämistyötä. Lisäksi Oulun yliopistossa on määritelty kaikille tutkinto-ohjelmille yhteiset geneeriset taidot osaamistavoitteineen. Näin pyritään varmistamaan, että Oulun yliopistosta valmistuvilla osaajilla löytyy alakohtaisten taitojen lisäksi yleisiä työelämätaitoja, kuten esimerkiksi kykyä analyyttiseen ja luovaan ajatteluun, oman hyvinvoinnin tukemiseen, monikulttuurisissa yhteisöissä toimimiseen, ymmärrystä kestävyys- ja vastuullisuus teemoista sekä hyvät vuorovaikutus ja digitaidot.
Oulun ammattikorkeakoulussa pedagogiikan kehittämistä ohjaavat pedagogiset linjaukset. Ne toimivat oppimisen, opetuksen ja ohjauksen laadun periaatteina sekä kehittämisen suuntaviivoina. Linjaukset koostuvat neljästä näkökulmasta: oppiminen, osaamisperustaisuus, työelämä- ja käytännönläheisyys sekä yhteisöllisyys.
Pedagogiset linjaukset tukevat johtamista, pedagogisen osaamisen kehittymistä ja pedagogista hyvinvointia Oulun ammattikorkeakoulussa. Ne tarjoavat työkaluja opetuksen ja oppimisen johtamiseen sekä auttavat rakentamaan pedagogista kulttuuria. Oamkissa pedagogiikan kehittämisellä on pitkät perinteet ja ensiluokkaista osaamista mm. ammatillisen opettajankouluksen.
Työelämä tutuksi jo opintojen aikana
Siirtyminen opinnoista työelämään on merkittävä nivelvaihe nuorten aikuisten elämässä, ja siihen liittyy usein monenlaista epävarmuutta. Tiivis yhteistyö yritysten ja korkeakoulujen välillä – esimerkiksi harjoittelujen, opinnäytetöiden, asiantuntijaluentojen ja muiden työelämälähtöisten oppimismahdollisuuksien kautta – konkretisoi työelämää jo opintoaikana ja madaltaa siirtymää opiskelijasta ammattilaiseksi.
Kun opiskelija pääsee jo opintojen aikana tutustumaan työelämän toimintatapoihin ja luomaan verkostoja, oman paikan löytäminen valmistumisen jälkeen helpottuu. Tämä tukee opiskelijoiden hyvinvointia ja ennaltaehkäisee myöhempiä ongelmia uralla.
Yrityksille yhteistyö korkeakoulujen kanssa tarjoaa mahdollisuuden tunnistaa ja sitouttaa tulevaisuuden osaajia jo varhaisessa vaiheessa. Sekä Oulun ammattikorkeakoulu että Oulun yliopisto toivovat tiivistä ja suoraa vuorovaikutusta yritysten kanssa.
Liikuntaa, turvaa ja matalan kynnyksen tukea
Kokonaisvaltainen hyvinvointi tarvitsee fyysistä, sosiaalista ja psyykkistä tukea.
Oamkin ja Oulun yliopiston yhteiset UniMove-liikuntapalvelut tarjoavat opiskelijoille edullisen tavan liikkua monipuolisesti: ohjatut tunnit, joukkuepelivuorot, kuntosalit ja erilaiset lajikokeilut ovat helposti saatavilla.
Turvallinen kampus, kiusaamisen nollatoleranssi, opiskeluterveydenhuolto ja esimerkiksi seurakuntien tarjoama matalan kynnyksen keskusteluapu niin ikään tukevat opiskelijoiden arkea. Oamkin ja yliopiston yhteinen tavoite on rakentaa ympäristö, jossa opiskelija voi keskittyä oppimiseen turvallisin mielin.
Yhdessä rakennettu hyvinvointi kannattelee opinnoista työelämään
Oulun korkeakouluissa haluamme, että yksikään opiskelija ei jää yksin. Hyvinvointi syntyy yhteisöstä, jossa jokaisella on tilaa olla oma itsensä, oppia ja kasvaa. Tavoitteemme on edistää kokonaisvaltaista hyvinvointia tukemalla opiskelijoiden arkea monipuolisesti ja joustavasti.
On tärkeää, että opiskelijoilla on mahdollisuus kehittää paitsi akateemisia taitojaan myös sosiaalista ja emotionaalista pääomaansa. Lisäksi pyrimme rakentamaan turvallisen ja kannustavan ympäristön, jossa opiskelijat voivat kohdata haasteensa avoimesti ja löytää tarpeisiinsa sopivia ratkaisuja. Kun opiskelija saa tukea koko opintojensa ajan, hänestä kasvaa vastuullinen, osaava ja hyvinvoiva työntekijä.