YRITTÄJÄ, tule mukaan omiesi pariin! Liity Yrittäjiin.

JÄSEN, oletko jo ladannut Yrittäjät-sovelluksen puhelimeesi? Lataa sovellus Androidille tai Applelle.

24.9.2002 klo 12:50
Lausunto

Ehdotus Euroopan neuvoston direktiiviksi ammatillisiin tarkoituksiin käytetyn dieselöljyn verottamisesta (KOM 2002/410 lopullinen)

Valtiovarainministeriö

EU:n komissio esittää ammatillisiin tarkoituksiin käytetyn dieselöljyn verottamisesta direktiiviä, jolla olisi tarkoitus yhdenmukaistaa ammattikäyttöön tarkoitetun kaasuöljyn valmisteveroja. Kehitys olisi esityksen mukaan mahdollista vain erottamalla ammatillisiin tarkoituksiin ja yksityiskäyttöön tarkoitettujen polttoaineiden verojärjestelmät ja toteutettavissa tehokkaimmin yhteisön tasolla. Esitys sisältää myös ehdotuksen kahdeksi kaasuöljyluokaksi – ammatillinen ja muu käyttö – joille luotaisiin omat vähimmäisverokannat.

Suomen Yrittäjät vastustaa tässä vaiheessa direktiivin voimaansaattamista ja esittää sen käsittelyn lykkäämistä seuraavilla perusteilla:

EU-valtioissa liikenteen ja polttoaineiden verotus vaihtelee merkittävästi, sillä eri valtioissa on käytössä lukuisia ajoneuvojen käyttöön, omistukseen jne. perustuvia veroja tai maksuja. Komissio on myös asettanut tavoitteekseen yhtenäisen mallin luomisen liikenteen vero- ja maksujärjestelmille sekä luvannut tässä tarkoituksessa esitellä ns. infrastruktuurien hinnoittelua koskevan puitedirektiivin vielä vuonna 2002. Asian johdosta odotetaan myös vuonna 2003 valmistuviksi kaikkiaan viittä erillistä direktiiviehdotusta hinnoittelun yleisperiaatteista ja eri liikennemuotojen hinnoittelukäytännöistä (maantie, meri, rautatie, ilma).

Suhtaudumme ao. syistä tässä vaiheessa kriittisesti direktiivin KOM 2002/410 voimaan saattamiseen, sillä vahvistaminen olisi puitedirektiivin viipyessä ennenaikaista. Lähikuukausina odotettavat eri liikennemuotojen direktiiviehdotukset sisältäisivät myös omia km-kohtaisten maksujen keräämisvelvoitteita. Sitomalla jäsenvaltiot etukäteen yleistä polttoaineverotuksen tasoa koskevaan esitykseen kohdistettaisiin liikenteelle ennakoimattomia kokonaismaksurasitteita.

Pitkien etäisyyksien ja vaikeiden ilmasto-olojen vuoksi eri liikennemuotojen polttoainekustannukset ovat myös Suomessa EU-maiden keskimääräisiä kuluja korkeammat. Suunniteltu veroluokkajako – so. kevyempi veroluokka vain yli 16 tonnin kalustolle, mikä esityksen mukaan palvelisi kansainvälisten kuljetusten harmonisointia – olisi myös sangen keinotekoinen ja uhkaisi Suomen tapauksessa eritoten kansallisten kuljetusten sekä kansallisen kaupan ja teollisuuden kustannuksia, sillä Suomessa rekisteröidystä kuorma-autokalustosta 90 % suorittaa maan sisäistä liikennettä. Oma kysymyksensä on myös, kuinka kahden verokannan soveltaminen dieselpolttoaineen vähittäismyyntiin on ylipäätään käytännössä toteutettavissa ilman mutkikkaita palautus- tai hyvitysjärjestelmiä.

Viittaamme esityksen yksityiskohtien osalta myös Suomen Kuorma-autoliitto ry:n asiasta antamaan lausuntoon ja esitämme, ettei direktiiviesitystä tässä vaiheessa saateta voimaan.

SUOMEN YRITTÄJÄT

Jussi Järventaus
toimitusjohtaja

Anna Lundén
lainopillinen asiamies