YRITTÄJÄ, tule mukaan omiesi pariin! Liity Yrittäjiin.

JÄSEN, oletko jo ladannut Yrittäjät-sovelluksen puhelimeesi? Lataa sovellus Androidille tai Applelle.

14.11.2018 klo 14:27
Lausunto

Hallituksen esitys eduskunnalle maakuntauudistuksen täytäntöönpanosta liikennealalla

Liikenne ja viestintäministeriö

Liikenne- ja viestintäministeriö on esittänyt lausuntopyynnön hallituksen esitysluonnoksesta, joka koskee maakuntauudistuksen täytäntöönpanoa liikennealalla.

Hallituksen esitysluonnos on ollut aikaisemmin lausuttavana kahden erillisen hallituksen esityksen yhteydessä (HE 14/2018 vp ja HE 45/2018 vp). Aikataulumuutoksen vuoksi maakuntauudistusta koskevat kirjaukset liikennealan osalta poistettiin edellä mainituista esityksistä ja päädyttiin laatimaan erillinen esitys maakuntauudistuksen liikennealan tehtäviä, henkilö- ja omaisuussiirtoja koskevista lakimuutoksissa.

Suomen Yrittäjät esittää samoja huomioita, jotka on jo kertaalleen lausuttu maantienlain (HE 45/2018 vp) muuttamisesityksen yhteydessä.

Uudistuksen yhteydessä tulee kehittää liikenteen sujuvuutta ja toimivuutta yritysten toimintaedellytyksiä silmällä pitäen. Näemme, että esitetty tienpidon malli on pääpiirteittäin oikean suuntainen. Maakunnilla on useasti paras näkemys päättää alueensa tieverkostosta ja sen rakentamisen suunnitelmasta ja ylläpidosta yritysten kannalta. Uudistuksen yhteydessä onkin tärkeä huolehtia, että liikenneverkon kehittämisessä ja kunnossapidossa otetaan huomioon maan ja maakuntien eri osien erilaiset elinkeinopoliittiset tarpeet. Näin osaltaan vaikutetaan maakuntien elinvoimaisuuteen. Kannatamme ehdotusta, jossa tarvittaessa maakunnallisen liikennejärjestelmäsuunnitelman valmistelua varten voidaan asettaa myös yhteistyöryhmä, jossa voi tarpeen mukaan olla myös elinkeinoelämän edustusta. Lisäksi pidämme hyvänä, että kun maakunnat laativat maakunnallisia liikennejärjestelmäsuunnitelmia, huomioidaan menettelyssä ja vuorovaikutuksessa myös sellaiset alueelliset toiminnanharjoittajat, joiden toimialaan liikennejärjestelmä voi olennaisesti liittyä.

Esitysluonnoksessa esitetyn enintään 9 yhteistyöalueen sijaan tulisi tarkastella vielä pienempää määrä kyseisille alueille, jotta henkilöresurssien ja osaamisen riittävyys voidaan varmistaa. Samalla voitaisiin parantaa keskittämisen tuomia kustannushyötyjä. Pelkona on, että rahoituksen ja henkilöresurssien jako liian useaan yksikköön lisää kustannuksia ja on sitä kautta tavalla tai toisella pois tienpidon rahoituksesta ja laadusta, heikentäen yritysten toimintaedellytyksiä.

Valtakunnallisessa liikennejärjestelmäsuunnitelmassa on hyvä kiinnittää huomiota myös liikenneverkon yhtenäisyyden vaalimiseen, jotta yhteydet eri maakuntien välillä ovat toimivat ja liikenneyhteydet palvelevat kokonaisuudessaan yritysten tarpeita.

Suomen Yrittäjät

Mika Kuismanen Sampo Seppänen
pääekonomisti ekonomisti