YRITTÄJÄ, tule mukaan omiesi pariin! Liity Yrittäjiin.

JÄSEN, oletko jo ladannut Yrittäjät-sovelluksen puhelimeesi? Lataa sovellus Androidille tai Applelle.

20.3.2018 klo 18:28
Lausunto

Hallituksen esitys eduskunnalle tieliikennelaiksi ja eräiksi siihen liittyviksi laeiksi

Eduskunnan liikenne- ja viestintävaliokunta

Eduskunnan liikenne- ja viestintävaliokunta on esittänyt lausuntopyynnön luonnoksesta hallituksen esitykseksi eduskunnalle tieliikennelaiksi ja eräiksi siihen liittyviksi laeiksi.

Laki kokoaa yhteen käyttäytymistä koskevan lainsäädännön tieliikenteessä ja sillä pyritään tekemään lainsäädännöstä johdonmukaisempi kokonaisuus. Lain on tarkoitus mahdollistaa hallitusohjelman kärkihankkeita digitaalisen kasvuympäristön rakentamiseksi ja sujuvoittaa säännöksiä sekä vähentää byrokratiaa. Lisäksi esityksellä toimeenpantaisiin valtioneuvoston periaatepäätös tieliikenteen turvallisuudesta ja muutettaisiin siihen liittyviä lakeja.

Pidämme esityksen lähtökohtaa, jossa säännöksiä selkeytetään ja byrokratiaa pyritään vähentämään tielainsäädäntöä purkamalla sekä tekninen kehitys otetaan aikaisempaa paremmin huomioon, hyvänä.

Haluamme kiinnittää huomiota laki esityksessä muutamaan kohtaan, joilla on vaikutuksia yritystoiminnalle eri toimialoilla.

Traktorisäännökset

Esityksessä on traktoreiden käyttöön kohdistuva lainsäädäntömuutos, jolla vaikeutetaan maaseudun yritystoiminnan edellytyksiä maansiirtoa koskevissa kuljetuksissa.

– Traktoriin kytkettävän hinattavan ajoneuvon enimmäismassan (yli 10 tonnia) osalta esitys estää 120/121 §:ssä eräiden uusien traktorien käytön lyhytmatkaisissa, niille mahdollisesti soveltuvissa maansiirtokuljetuksissa ja tältä osin esitystä olisi syytä tarkastella uudelleen.

Liikennevirhemaksu

Esityksen 165 §:ssä, liittyen nopeusrajoitusten rikkomiseen, ei ole määritelty toleranssirajoja kaikkein pienimmille ylinopeuksille, vaan ehdotuksen mukaisesti nopeusrajoituksen ollessa enintään 60 kilometriä tunnissa voidaan enintään 5 kilometriä tunnissa ylinopeudesta määrätä 70 euron liikennevirhemaksu. Vastaavasti ehdotuksessa säädettäisiin, että nopeusrajoituksen ollessa yli 60 kilometriä tunnissa voitaisiin enintään 5 kilometriä tunnissa ylinopeudesta määrätä 50 euron liikennevirhemaksu.

Katsomme, että hyvin pienessä ylinopeudessa ei olisi kyse siitä, että kuljettaja rikkoo tieliikennelakia tahallaan tai huolimattomuudesta, mitä edellytetään teon rangaistavuuden osalta. Katsommekin, että edellä mainitut kohdat tulisi tarkastella uudestaan ja asettaa toleranssiraja siten, ettei hyvin pienistä ylinopeuksista voisi määrätä liikennevirhemaksua. Mielestämme toleranssiraja voisi vastata nykyistä sakotuskäytäntöä.

Suomen Yrittäjät

Sampo Seppänen
ekonomisti