YRITTÄJÄ, tule mukaan omiesi pariin! Liity Yrittäjiin.

JÄSEN, oletko jo ladannut Yrittäjät-sovelluksen puhelimeesi? Lataa sovellus Androidille tai Applelle.

8.10.2002 klo 12:44
Lausunto

Hallituksen esitys (HE 120/2002 vp) laiksi työnantajan sosiaaliturvamaksusta vapauttamiseksi eräissä kunnissa vuosina 2003-2005 ja LA 96/2002 vp Laki työnantajan sosiaaliturvamaksun vapauttamiseksi eräissä kunnissa vuosina 2003-2005.

Eduskunnan hallintovaliokunta

Yleistä

Suomen Yrittäjät kannattaa ehdotetun sotumaksu-kokeilun toimeen panemista. Kokeilun kautta voidaan saada merkityksellistä tietoa siitä, kuinka veronluontoisten maksujen alueellinen porrastaminen vaikuttaa eri alueiden kehittymisedellytyksiin.

Suomen Yrittäjien yleisenä linjana verotuksen kehittämisessä on, että veroratkaisujen pitäisi hyödyntää koko pk-sektoria. Tällaiset veroratkaisut olisivat omiaan edistämään positiivista aluekehitystä maan eri alueilla. Tästäkin huolimatta katsomme, että verotusta ja työvoimakustannuksia voidaan käyttää aluekehitykseen vaikuttamisen välineinä. Tällöin verotuksellisia toimenpiteitä on pohdittava avoimesti ja ennakkoluulottomasti. Verohelpotusten dynaamiset, alueiden taloudellista toimeliaisuutta lisäävät vaikutukset on otettava huomioon ratkaisuja tehtäessä siitä huolimatta, että ne lisäävät yhteiskunnan kustannuksia ainakin lyhyellä aikavälillä.

Kokeilun piiriin ehdotetuista työnantajista

On tarkoituksenmukaista, että kokeilun ulkopuolelle on rajattu julkisen sektorin viranomaistoiminta eli tärkeimpänä ryhmänä kunnat, sillä alueiden kehityksen kannalta on ensiarvoisen tärkeätä vaikuttaa yrittäjyyden ja yritystoiminnan edellytyksiin. Yrittäjyyden edellytysten parantaminen muun muassa työllistämisen kustannuksia madaltamalla on myös työvoimapoliittisesti oikeansuuntainen toimenpide. Lisäksi kokeilu hyödyttää välillisesti myös kuntia lisääntyvien verotulojen muodossa, sikäli kuin sillä on positiivisia vaikutuksia kokeilualueen elinkeinotoimintaan. Ehdotettu kokeilu ei sen sijaan olisi oikea tapa julkisen sektorin sinänsä vakavien ja toimenpiteitä edellyttävien ongelmien vähentämiseksi. Tästä syystä Suomen Yrittäjät katsoo, että hallituksen esityksessä ehdotettu rajaus on perusteltu, eikä se yhdy tehtyyn lakialoitteeseen.

Kokeilualueen määrittely

Kokeilun piiriin ehdotetut kunnat on määritelty ensi vuoden budjetin valmistelun yhteydessä osana ns. kehysriihessä tehtyjä päätöksiä. Kokeilualueista on todettava, että saatavien tulosten yleisen hyödynnettävyyden kannalta voisi olla parempi, että alue kokonaisuudessaan olisi laajempi ja että siihen sisältyisi enemmän keskenään erityyppisiä kuntia. Suomen Yrittäjien kokeilualueiden piiriin kuuluvat aluejärjestöt ovat todenneet, että osittain yksittäisten kuntien sisällyttäminen kokeiluun tai jättäminen sen ulkopuolelle on vaikeasti ymmärrettävissä, kun eri kuntien tilannetta verrataan toisiinsa. Tämä seikka korostaa osaltaan kokeilun seurannan merkitystä.

Kokeilun kustannukset ja niiden kattaminen

Kokeilualueen laajuus vaikuttaa suoraan kokeilun kustannuksiin. Kokeilualueen olennainen laajentaminen siis lisäisi järjestelmän kustannuksia, jotka esityksen mukaan tulisivat suoraan muiden työnantajien maksettaviksi. Nyt esitetyssä laajuudessa ehdotuksen on arvioitu aiheuttavan noin 8 miljoonan euron kustannukset vuodessa, mikä katettaisiin nostamalla työnantajien sosiaaliturvamaksua 0,014 prosenttiyksikköä.

Kokeilun kustannusten kattamisesta tällä tavoin on sanottava, että sosiaaliturvamaksujärjestelmään sisältyy niin suuria maksupohjaan vaikuttavia epävarmuustekijöitä, että esityksen sisältämällä tarkkuudella laskettu korotus perustuu sotu-maksujen määräytymisen teoreettiseen tarkasteluun. Esimerkiksi palkkaratkaisut ja työllisyyden kehitys vaikuttavat sotu-maksujen kertymään niin paljon vahvemmin kuin lakiesityksen mukainen kokeilu, että se asettaa ehdotetun korotuksen tarkoituksenmukaisuuden kyseenalaiseksi. Toinen perustelu, joka puhuu työnantajamaksujen nostamista vastaan tämän kokeilun perusteella, on nostamisesta mahdollisesti aiheutuva lisäbyrokratia. Tällä hetkellä maksu määräytyy kahden desimaalin tarkkuudella, ja uudesta kolmen desimaalin tarkkuudella määräytyvästä maksusta saattaa aiheutua tarpeetonta lisätyötä ja -kustannuksia.

Valittu malli

Suomen Yrittäjät kannattaa esitettyä ns. vapautusmallia kokeilun toteuttamiseksi. Se on hallinnollisesti kevyempi kuin ns. palautusmalli. Saadun palautteen perusteella voidaan arvioida, että järjestelmän hallinnointi yritysten puolella ei tule aiheuttamaan suuria hankaluuksia. Tosin tukeen oikeutettuja yrityksiä on etukäteen informoitava selkeästi kokeilun tarjoamista mahdollisuuksista sekä edellytettävistä käytännön toimenpiteistä.

EY-oikeudesta seuraavat kokeilun rajoitukset

Suomen Yrittäjät hyväksyy luonnollisesti sen, että EY-oikeudesta seuraavia toimialarajoituksia sovelletaan nyt käynnistettävään kokeiluun. Samalla on kuitenkin syytä korostaa sitä, että tuen piiriin tulee sisällyttää kaikki ne toimialat, joita ei ole pakollista sulkea järjestelmän ulkopuolelle. Esimerkiksi poronlihatuotteiden valmistus samoin kuin marjojen jalostus ja kuljetus ovat Pohjois-Suomelle hyvin tärkeitä toimialoja, eikä niiden rajaamista kokeilun ulkopuolelle voi perustella muutoin kuin EY-oikeuden pakottavilla säännöillä.

Tukeen oikeutettujen toimialojen yksilöinti on syytä toteuttaa mahdollisimman selkeästi ja aukottomasti. Yrityksillä on oltava kaikki tarpeelliset tiedot saatavillaan, ja niiden on mahdollisuuksien mukaan ilmettävä suoraan kokeilulaista. Tämän mukaisesti olisi esimerkiksi vielä harkittava EY:n perustamissopimuksen liitteessä tarkoitettujen, kokeilun ulkopuolelle suljettavien toimialojen tarkempaa määrittelyä lakitekstissä. Muuten joudutaan turvautumaan lakitekstiä täydentävään materiaaliin tämän yritysten kannalta keskeisen kysymyksen selvittämiseksi. Hallituksen esityksen lakitekstistä ja sen perusteluista onkin pääteltävissä, että toimialakysymyksen tarkempi määrittely on tehtävä viranomaisten ohjeistuksella ja tulkintakäytännöllä.

Kokeilun seuranta

Suomen Yrittäjät on korostanut koko hankkeen ajan, kuinka tärkeätä on, että kokeilun tuloksia seurataan ja arvioidaan. Tätä tarkoitusta varten on perusteltua käynnistää erillinen arviointiprojekti, mikä työ onkin ilmeisesti ja aloitettu sosiaali- ja terveysministeriössä.
Suomen Yrittäjät on hankkeen kuluessa ilmoittanut olevansa valmis osallistumaan arviointiprojektiin.

SUOMEN YRITTÄJÄT RY

Antti Neimala
johtaja