YRITTÄJÄ, tule mukaan omiesi pariin! Liity Yrittäjiin.
HE 14/2018 vp Hallituksen esitys eduskunnalle maakuntauudistuksen täytäntöönpanoa sekä valtion lupa-, ohjaus- ja valvontatehtävien uudelleenorganisointia koskevaksi lainsäädännöksi (StV)
Eduskunnan sosiaali- ja terveysvaliokunta
Eduskunnan sosiaali- ja terveysvaliokunta pyytää Suomen Yrittäjiltä kirjallista asiantuntijalausuntoa otsikkoasiasta.
Tehtävien siirtäminen on perusteltua
Hallituksen esitys liittyy eduskunnalle 2.3.2017 annettuun hallituksen esitykseen maakuntien perustamista ja sosiaali- ja terveydenhuollon järjestämisen uudistusta koskevaksi lainsäädännöksi sekä Euroopan paikallisen itsehallinnon peruskirjan 12 ja 13 artiklan mukaisen ilmoituksen antamiseksi (HE 15/2017 vp). Esityksellä toteutettaisiin erikseen määriteltyjen tehtävien siirto valtiolta ja kunnilta maakunnille.
Lisäksi esityksellä perustettaisiin Valtion lupa- ja valvontavirasto (myöhemmin Luova), jolle koottaisiin lupa-, ohjaus- ja valvontatehtäviä sekä eräitä muita oikeusturvatehtäviä nykyisistä valtion aluehallintovirastoista, osin ELY-keskuksista ja KEHA-keskuksesta sekä Sosiaali- ja terveysalan lupa- ja valvontavirasto Valvirasta.
Pidämme tehtävien siirtämistä perusteltuina.
Esitys Luovasta on kannatettava
Olemme pitäneet uuden valtion viraston perustamista kannatettavana. On perusteltua, että yhden viraston alaisuuteen kootaan esitetyt lupa-, ohjaus- ja valvontatehtävät. Uudelleenorganisointi parantaa yritysten lupapäätösten tasalaatuisuutta ja sitä, ettei hakijoita kohdella sijaintipaikasta riippuen joko lain tulkinnan osalta tai määräaikojen suhteen eriarvoisesti. Yhteen virastoon kootut lupa-asiat edesauttavat omalta osaltaan myös nk. yhden luukun mallin toteutumista. Asiakaslähtöisyys viraston toimita-ajatuksena tukee viranomaisen antamaa palvelulupausta.
Ympäristöoikeudellisten kysymysten osalta on ollut tavanomaista, että valtion valvontaviranomainen on voinut hakea muutosta valtion lupaviranomaisen päätöksestä (esim. ELY ja AVI). Tämä on osoittautunut yksittäisissä tilanteissa hakijan kannalta kohtuuttomaksi. Tästä asetelmasta ollaan lakiesityksessä luopumassa siten, ettei toinen Luovan yksikkö voisi hakea muutosta viraston toisen yksikön päätöksistä. Muutos on erittäin kannatettavaa. Viranomaisen sisäinen ohjaus ja viranomaisyhteistyö tulisi organisoida siten, ettei muutoksenhakuun olisi muidenkaan viranomaisten osalta tarvetta.
Suomen Yrittäjät
Tiina Toivonen
Lainsäädäntöasioiden päällikkö