YRITTÄJÄ, tule mukaan omiesi pariin! Liity Yrittäjiin.

JÄSEN, oletko jo ladannut Yrittäjät-sovelluksen puhelimeesi? Lataa sovellus Androidille tai Applelle.

14.1.2022 klo 09:30
Lausunto

Lausunto ehdotuksesta neuvoston direktiiviksi koskien pöytälaatikkoyhtiöiden väärinkäytön estämistä verotuksessa sekä hallinnollisesta yhteistyöstä verotuksen alalla annetun direktiivin (EU) 2011/16 muuttamiseksi

Valtiovarainministeriö

Direktiiviehdotuksessa ehdotetaan säädettävän säännöistä pöytälaatikkoyhtiöiden veronkiertotarkoituksiin käyttämisen estämiseksi. Samalla ehdotetaan lisättävän hallinnollista yhteistyötä koskevaan direktiiviin tarvittavat säännöt tietojenvaihdosta.

Suomen Yrittäjät kiittää lausuntopyynnöstä ja esittää lausuntonaan seuraavaa.

Direktiiviehdotuksen tavoite on estää pöytälaatikkoyhtiöiden käyttöä verokiertotarkoituksiin Euroopan unionissa. Suomen Yrittäjät pitää tavoitetta lähtökohtaisesti kannatettavana. Tässä yhteydessä on kuitenkin syytä muistaa, että viimeisen 5–10 vuoden aikana on säädetty merkittävä määrä aggressiivista verosuunnittelua ehkäisevää ja viranomaisten välisen tietojenvaihdon mahdollistavaa uutta sääntelyä. Direktiiviehdotuksesta ei käy konkreettisesti ilmi, millä tavoin jo toteutettu sääntely olisi puutteellista. Aivan tuoreimman kansallisen ja EU-sääntelyn osalta on myös selvää, että dataa sääntelyn vaikutusten tai sääntelyn onnistuneisuuden ja toimivuuden arvioimiseksi ei luonnollisestikaan ole olemassa.

Ehdotettu sääntely lisää verovelvollisten hallinnollista taakkaa, ja se olisi ainakin paikoin päällekkäistä jo toteutettujen BEPS-toimenpiteiden ja ATAD I ja II -direktiivien sääntelyn kanssa. Ehdotetulla sääntelyllä ei tulisi tarpeettomasti monimutkaistaa verojärjestelmää, sillä yleisesti ottaen verosääntelyn monimutkaistumisella on aina negatiivisia vaikutuksia. Lisäsääntelyn tarvetta ja sääntelyllä tavoiteltavaa hyötyä tulisi ehdotetun sääntelyn laajuus huomioiden arvioida tarkoin sääntelystä aiheutuvaan lisääntyvään hallinnolliseen taakkaan ja verovelvollisille ja veroviranomaisille koituviin lisääntyneisiin kustannuksiin nähden.

SY katsookin, että ensisijaisesti tulisi tarkastella voimassa olevaa sääntelyä, ja korjata siinä mahdollisesti ilmenevät puutteellisuudet. Samalla tulisi selvittää ja varmistua siitä, että jäsenvaltiot hyödyntävät tehokkaasti voimassa olevia verotus- ja raportointityökaluja. Uudella direktiivillä toteutettava lisäsääntely ei ole oikea ratkaisu korjaamaan nykyisten työkalujen hyödyntämättä jättämistä tai niiden hyödyntämisessä mahdollisesti esiintyviä puutteellisuuksia.

Mikäli ehdotetun direktiivin voimaansaattaminen kuitenkin katsotaan aivan välttämättömäksi, tulisi direktiiviehdotusta soveltumisalaa tarkastella uudelleen siten, että ehdotetulla uudella sääntelyllä puututaan vain sellaisiin tilanteisiin, joihin ei jo tällä hetkellä sovelleta vastaavaa sääntelyä. Samalla tulisi tarkastella soveltumisalan rajauksia ja varmistua siitä, että raportointivelvollisuuden piiriin tulevien yritysten joukko ei muodostu suhteettoman laajaksi direktiivin tarkoitukseen nähden.

Direktiiviehdotus pitää sisällään mahdollisuuden kumota olettama pöytälaatikkoyhtiöstä. Ehdotuksen mukaan verovelvollisella on oikeus esittää selvitystä siitä, että direktiiviehdotuksessa asetetut pöytälaatikkoyhtiön kriteerit muodollisesti täyttävällä yhtiöllä on direktiivissä tarkoitettu minimisubstanssi. SY pitää verovelvollisen mahdollisuutta kumota olettama pöytälaatikkoyhtiöstä erittäin tärkeänä. Mahdollisen direktiivin implementoinnin yhteydessä on varmistettava, että mahdollisuus kumota olettama on verovelvollisille aidosti mahdollinen eikä sääntelyssä aseteta sille kohtuuttoman tiukkoja kriteerejä. Lisäksi direktiivissä tarkoitetun vapautuksen saamisen tulee olla mahdollista verovelvolliselle mahdollisimman kevyessä menettelyssä.

Suomen Yrittäjät

Mika Kuismanen
pääekonomisti

Jukka-Pekka Hellman
veroasiantuntija