YRITTÄJÄ, tule mukaan omiesi pariin! Liity Yrittäjiin.
Lausunto ehdotuksesta tuulivoiman syöttötariffiksi (TEM269:00/2008)
Työ- ja elinkeinoministeriölle
Valtioneuvoston Pitkän aikavälin ilmasto- ja energiastrategiassa (VNS 6/2008 vp) on linjattu, että Suomessa otetaan käyttöön syöttötariffijärjestelmä uusiutuvien energialähteiden käytön edistämiseksi. Työ- ja elinkeinoministeriö on pyytänyt Suomen Yrittäjiltä lausuntoa asettamansa työryhmän ehdotuksesta tuulivoiman syöttötariffiksi. Suomen Yrittäjät pitää työryhmän ehdotusta hyvänä ja esittää lausuntonaan seuraavaa.
Tariffijärjestelmän rakenne
Työryhmä ehdottaa, että Suomessa otettaisiin käyttöön markkinaehtoinen takuuhinta, jossa tuulivoiman tuottajille maksettaisiin hallinnollisesti asetetun takuuhinnan ja sähkön markkinahinnan erotus tukena. Pitkän aikavälin ilmasto- ja energiastrategiassa on linjattu, että tuki rahoitetaan sähkönkäyttäjiltä perittävällä maksulla. Maksun perisi kantaverkkoyhtiö Fingrid Oyj omilta asiakkailtaan eli suurilta sähkönkäyttäjiltä ja jakelu- sekä alueverkkoyhtiöiltä. Jakelu- ja alueverkkoyhtiöt puolestaan keräisivät maksun sähköverkkoonsa liittyneiltä sähkönkäyttäjiltä verkkopalvelumaksun yhteydessä. Tuen laskemisessa sähkön markkinahinta määräytyisi vuosineljänneksen keskiarvon perusteella. Siten tuottajan tulot olisivat lähellä takuuhinnan mukaista tavoitetasoa. Mikäli tuottaja olisi tuottanut enemmän sähkön markkinahinnan ollessa keskimääräistä kalliimpi, tuottaja saisi tukijärjestelmän tavoitetasoa korkeammat tulot. Siten järjestelmä kannustaa investointivaiheessa varmistamaan tuulivoimalan toiminnan huippukulutustuntien aikana.
Suomen Yrittäjät pitää ehdotusta tariffijärjestelmän rakenteesta hyvänä, koska takuuhinta vähentää tuulivoimantuottajien riskiä ja alentaa siten tuen tarvetta. Ehdotuksen mukainen järjestelmä tukee myös sähkön toimitusvarmuutta, koska se kannustaa varmistamaan huippukulutustuntien aikaisen tuotannon investointivaiheessa.
Tariffitaso
Työryhmä ehdottaa tariffitason määrittämistä hallinnollisesti eli lainsäädäntöön sisällytettävän säännöksen nojalla. Tariffin kestoksi on ehdotettu 12 vuotta ja takuuhinnaksi 83,5 euroa megawattitunnilta. Ehdotettu tariffitaso perustuu kannattavimpien tuulivoiman rakentamispaikkojen kustannusten mukaan. Mikäli tuulivoiman lisäämistavoitteen saavuttamiseksi tarvitsisi rakentaa kannattamattomammille paikoille, kannustettaisiin tähän erillisen tuen avulla. Uusille hankkeille myönnettävää tariffitasoa tarkistettaisiin tarvittaessa, jotta voitaisiin huomioida tuulivoiman kustannusten muutokset. Tietyn tariffitason saaneiden tuulivoimalaitosten tariffia ei työryhmän mukaan saisi muuttaa eikä se saisi olla laskeva.
Suomen Yrittäjät katsoo, että työryhmän ehdotus takuuhinnasta on järkevä. Pidämme erittäin hyvänä myös, että tariffitaso on kaikille toimijoille sama. Tällöin tukijärjestelmä ei vääristä tuulivoimarakentamista eikä tuulivoimateknologian kehitystä vaan tuulivoimatuotannon rakenne muodostuu markkinoilla.
Työryhmä ei vielä tässä vaiheessa ota kantaa uusien hankkeiden ennalta määrätyllä tavalla laskevaan tariffitasoon vaan esittää kantansa loppuraportissaan. Työryhmä kuitenkin toteaa, että alkuvaiheessa hankkeille myönnettävän tariffitason tulisi olla korkeampi, koska Suomen tuulivoimamarkkinat ovat vasta kehittymässä ja tuulivoimarakentamisessa haetaan kokemuksia erilaisista toimintatavoista. Työryhmän mukaan nykyisten pitkälle kehitettyjen hankkeiden pieni koko nostaa myös kustannustasoa. Suomen Yrittäjät katsoo, että tariffitason tulisi seurata tuulivoimaloiden kustannustasoa, jotta vältytään liikatuen maksamiselta. Korostamme myös, että laskeva tariffitaso kannustaa nopeisiin investointeihin. Mielestämme tariffitason lasku on järkevintä sitoa rakennetun kapasiteetin määrään.
Käytännön järjestelyt
Suomen Yrittäjät pitää työryhmän ehdotuksia tariffijärjestelmän käytännön järjestelyistä hyvinä. Sähkön käyttäjiltä perittävään ennakkohintaan liittyen pidämme tärkeänä ennakkohinnan muutoksista tiedottamista sähkönkäyttäjille. Tieto uudesta ennakkohinnasta tulee olla sähkönkäyttäjien saatavilla ennen laskutusta
Tukijärjestelmä aiheuttaa hallinnollisia kustannuksia Energiamarkkinavirastolle, työ- ja elinkeinoministeriölle sekä kantaverkkoyhtiö Fingridille. Kustannuksia aiheutuu muun muassa järjestelmän valvonnasta, seurannasta, raportoinnista, tiedotuksesta, rahoituksen keräämisestä ja tuen maksamisesta. Kustannusten kattamiseksi tai vähentämiseksi työryhmä aikoo loppuraportissaan ottaa kantaa, pitäisikö jokaiselle tariffijärjestelmän piirissä olevalle voimalaitokselle asettaa hallinnollinen maksu tai vaihtoehtoisesti asettaa raja järjestelmän piiriin pääsevien voimalaitosten koolle. Suomen Yrittäjien mielestä pienimuotoiselle tuulivoiman tuotannolle on annettava mahdollisuus päästä tariffijärjestelmän piiriin. Siten pidämme hallinnollisen maksun asettamista parempana vaihtoehtona kuin voimaloiden koon rajaamista. Hallinnollinen maksu ei saa olla kohtuuton pienillekään tuottajille.
Investointien toteutumisen varmistaminen
Suomen Yrittäjät pitää hyvänä, että ehdotuksessa on korostettu tarvetta kehittää lupaprosesseja ja kaavoitusta nopeammiksi. Oikean tukitason lisäksi tuulivoimainvestointien lisääminen vaatii sujuvaa lupiensaantia ja tuulivoimaloiden rakentamisen huomioimista kaavoituksessa. Pidämme tärkeänä työryhmän ehdotusta kaavoittamattomien alueiden hyödyntämistä nopeuttavien selkeiden sääntöjen määrittämistä.
Merituulivoiman ja muun uuden teknologian tukeminen
Työryhmä ehdottaa, että työ- ja elinkeinoministeriö selvittäisi merituulivoiman ja muun uuden teknologian demonstroinnin tukemista. Suomen Yrittäjät pitää tärkeänä investointeja uuteen teknologiaan. Pidämme investointitukia parhaana tukimuotona demonstraatiohankkeille. Uuden teknologian tukemisessa tulee kohdella tasapuolisesti uusiutuvia energialähteitä käyttäviä tuotantomuotoja. Tukea ei saa rajoittaa pelkästään tuulivoimaan.
Suomen Yrittäjät ry
Jussi Järventaus
toimitusjohtaja
Eini Lemmelä
ympäristöekonomisti