YRITTÄJÄ, tule mukaan omiesi pariin! Liity Yrittäjiin.
Lausunto epäilystä tarjonnan rajoittamisesta Helsingin taksimarkkinoilla
Kilpailuvirastolle
Kilpailuvirasto on pyytänyt Suomen Yrittäjiltä lausuntoa epäilystä tarjonnan rajoittamisesta Helsingin taksimarkkinoilla ja arvioimaan kilpailuviraston lausuntopyynnössä esittämiä kysymyksiä. Suomen Yrittäjät esittää lausuntonaan asiassa kohteliaimmin seuraavaa.
Suomen Yrittäjät pyysi vastauksia kilpailuviraston lausuntopyynnössä esittämiin kysymyksiin Helsingin Yrittäjiltä ja toimialajärjestöltään Suomen Taksiliitolta. Helsingin Yrittäjät katsoi, ettei järjestöllä ollut edellytyksiä vastata kysymyksiin itse ja Helsingin Yrittäjät toimitti kyselyn eteenpäin Helsingissä toimiville taksialan jäsenyrityksille. Kyselyyn vastasi vain muutama taksiyrittäjä. Suomen Yrittäjät pyysi Suomen Taksiliitolta asiaan liittyviä pohjatietoja vastausten laatimiseksi.
1. Mikä on käsityksenne siitä, vastaako taksien tarjonta Helsingissä kysyntää?
Suomen Yrittäjien käsityksen mukaan taksien tarjonta Helsingissä vastaa pääsääntöisesti hyvin kysyntää.
Taksiyrittäjillä on ilmeinen kuljettajapula, jonka vuoksi asiakkaiden taksien saatavuus voi hankaloitua ja ajovuoroja jää jonkin verran ajamatta. Mitä pienemmästä taksiyrityksestä on kysymys, sen vaikeampi on yllättäviin tilanteisiin saada varakuljettajia.
Kysyntä ja tarjonta eivät kohtaa ilman viiveitä tiettyinä ruuhka-aikoina, kuten viikonloppuöisin ja juhlapyhien aattoina. Yksi syy taksipulaan on Helsingin keskustassa tapahtuvat katujen muutos- ja rakennustyöt, jotka vaikeuttavat asiakkaiden taksien saatavuutta varsinkin arkiaamuisin.
2. Onko taksien saatavuudessa Helsingissä tapahtunut muutosta uuden taksiliikennelain (1.8.2007 lähtien) aikana?
Suomen Yrittäjillä ei ole käytössä tilastotietoja taksien saatavuuteen liittyen, emmekä siten voi vastata tarkemmin kysymykseen. Taksiyrittäjiltä saadun tiedon mukaan taksien vuoromäärien ja työtuntimäärien kasvu on lisännyt Helsingissä tarjottua automäärää ja parantanut siten taksien tarjontaa.
3. Onko taksien saatavuudessa Helsingissä tapahtunut muutosta HTD:n 17.12.2007 käyttöön ottaman priorisointijärjestelmän aikana?
Taksiyrittäjiltä saadun arvion mukaan taksien saatavuus on hieman parantunut priorisointilistan myötä. Taksiyrittäjien mukaan ajovuorolistan ulkopuolisia vuoroja ajetaan varsin vähän, noin 0-3 vuoroa/kuukausi. Näillä ajovuorolistan ulkopuolisilla vuoroilla kuitataan usein vain ajamattomiksi jääneet vuorot.
Suomen Yrittäjillä ei ole käytössä tilastotietoja priorisointijärjestelmään liittyen, emmekä siten voi vastata tarkemmin kysymykseen.
4. Mitkä ovat muutoin uuden taksiliikennelain positiiviset ja negatiiviset vaikutukset taksiasiakkaiden kannalta?
Suomen Yrittäjillä ei ole käytössä olevien tietojen perusteella omaa arviota uuden taksiliikennelain vaikutuksista asiakkaiden kannalta. Taksiyrittäjien käsitys tilanteesta on, ettei uusi taksiliikennelaki ole tuonut juurikaan muutoksia Helsingin taksiliikenteeseen.
5. Miten taksien kysyntä on kehittynyt näkemyksenne mukaan Helsingissä vuosina 2007-2008?
Taksien kysyntä on Taksiliitolta ja taksiyrittäjiltä saamamme tiedon perusteella vähentynyt viime vuoteen verrattuna. Esimerkiksi elokuussa 2008 taksien kysyntä oli laskenut 4,7 prosenttia elokuuhun 2007 vastaavaan aikaan verrattuna.
6. Miten arvioisitte taksiliikenteen ja –välityksen toimivan Helsingissä jos priorisointijärjestelmää ei olisi, ja HTD:n taksinvälitysjärjestelmä välittäisi kyytejä kaikille ajossa oleville autoilijoille riippumatta siitä, ovatko ne ajovuorossa (kuten esim. Lähitaksin alueella)?
Käsityksemme mukaan valtaosa taksiyrittäjistä pitää priorisointijärjestelmää toimivan ajovuorojärjestelmän edellytyksenä. Priorisointijärjestelmä on perusta ajovuorolistalle, jolla turvataan taksien riittävä määrä ajossa ympäri vuorokauden ja myös hiljaisimpina hetkinä. Priorisointijärjestelmän poistaminen todennäköisesti romuttaisi ajovuorojärjestelmän.
Suomen Yrittäjillä ei ole tarkempaa tietoa Lähitaksin toiminnasta, joten emme pysty tarkemmin vertailemaan Lähitaksin ja HTD:n taksinvälitysjärjestelmää.
Mitkä olisivat käsityksenne mukaan priorisointijärjestelmän poiston hyödyt ja/tai haitat?
Priorisointilistan poistaminen aiheuttaisi ongelmia myös taksiyrittäjille kuljettajien palkkaamisessa, koska palkat ovat sidoksissa ajoihin, eikä kuljettajille voitaisi taata riittävästi ajoja oman vuoronsa aikana.
Jos priorisointilistat poistettaisiin, hyötynä todennäköisesti olisi, että takseja olisi joinakin ajankohtina enemmän liikenteessä.
Mikä olisi ajovuorojärjestyksen rooli vapaassa välityksessä?
Ajovuorojärjestyksen rooli vapaassa välityksessä olisi varsin vähäinen. Tietty määrä takseja olisi saatavilla hiljaisimpina aikoina, vaikka näiden vuorojen ajaminen ei olisi taksiyrittäjille tällöin välttämättä kannattavaa.
7. Mitä muita mahdollisia ongelmia taksiliikenteeseen liittyy taksiasiakkaan näkökulmasta? Mistä ongelmat johtuvat ja mitä niille tulisi tehdä?
Ruuhka-aikoina tilausvälityskeskuksen toiminta aiheuttaa matkustajien keskuudessa tyytymättömyyttä lähinnä silloin, kun keskus ei pysty takaamaan taksin saantia, kun kysyntä ylittää tarjonnan. Asiakkaan tilaus saattaa tällöin vanhentua, jolloin asiakkaan on tehtävä uusi tilaus. Tästä aiheutuu asiakkaalle vaivaa ja turhaa odottelua. Uudet tekniset järjestelyt kuten tekstiviestitilaus ja taksitolppien kautta tapahtuva tilaaminen ovat vähentäneet keskukseen tulevaa painetta.
Asiakkaiden kannalta hankaliin ruuhkapiikkeihin voidaan vaikuttaa siten, että ajovuoroja lisätään ruuhka-aikoina ja vuorolistoja suunnitellaan tarkoin etukäteen ruuhkapiikit huomioon ottaen. Priorisointijärjestelmän avulla taksikyydeistä tehdään taloudellisesti kannattavia myös taksiyrittäjille.
SUOMEN YRITTÄJÄT RY
Antti Neimala
johtaja
Elina Rimppi
lainopillinen asiamies