YRITTÄJÄ, tule mukaan omiesi pariin! Liity Yrittäjiin.

JÄSEN, oletko jo ladannut Yrittäjät-sovelluksen puhelimeesi? Lataa sovellus Androidille tai Applelle.

7.2.2006 klo 10:39
Lausunto

Lausunto EY:n kilpailusääntöjen soveltamisesta meriliikenteeseen

Kauppa ja teollisuusministeriö

Suomen Yrittäjät ry. pitää kannatettavana asetusehdotuksen tavoitetta yksinkertaistaa yhteisön lainsäädäntöä kumoamalla asetus 4056/86 ja linjakonferensseja koskeva ryhmäpoikkeus sekä siirtämällä kabotaasipalvelut ja kansainväliset hakurahtipalvelut kilpailuoikeuden yleisten täytäntöönpanosäännösten soveltamisalaan.

Ehdotuksen perusteluissa on kiinnitetty huomioita siihen, että meriliikenteessä linjaliikenteen markkinat ovat muuttuneet huomattavasti asetuksen 4056/86 antamisen jälkeen. Ryhmäpoikkeusasetuksen merkitys ja tarve on vähentynyt, kun kuljetuksissa on kustannusten jakamiseksi siirrytty enenevässä määrin käyttämään konsortioita ja liittoutumia. Linjaliikennepalvelujen suojaamiseen kilpailulta ei ole enää nykytilanteessa palvelujen toimivuuden ja luotettavuuden vuoksi tarvetta. Kuljetusten käyttäjät ovat myös katsoneet, ettei konferenssijärjestelmä enää tarjoa niiden tarpeisiin sopivia palveluja ja katsovat, että järjestelmä olisi kumottava.

Merkittävää asian osalta on se, että kilpailu pitää nykyisin huolen rahtitasoista. Varustamojen keskenään sopimia hintoja ei ole käytännössä voitu noudattaa, mikä on vähentänyt hintasopimusten merkitystä. Kun rahtipalvelut asiakkaiden mielestä pelaavat kilpailluilla ja tapauksittain sovittavilla hinnoilla, varustamoiden oikeus yksipuolisesti määrittää hintatasoja tai säännellä kapasiteettia ei näytä tuottavan palveluihin lisäarvoa.

Komission esityksen perustelujen mukaan linjaliikennettä koskeva ryhmäpoikkeus ei täytä perustamissopimuksen 81 artiklan 3 kohdan antamia edellytyksiä ja siten tarkasteltava toiminta olisi ilman ryhmäpoikkeusta EU:n kilpailusäännöstön vastaista. Edellä esitetyistä syistä kannatamme ryhmäpoikkeuksen kumoamista.

Kabotaasiliikennettä ja kansainvälisiä hakurahtipalveluja koskeva muutos, jolla ne siirretään kilpailuoikeuden yleisten täytäntöönpanosääntöjen soveltamisalaan, on kannatettava. Vaikkakaan kabotaasiliikennettä koskevat palvelut ja sopimukset eivät vaikuttaisi yhteisön sisäiseen kauppaan on kilpailusäännösten yhtenäisen soveltamisen vuoksi muutos aiheellinen.

Komissio esittää tavoitteekseen antaa meriliikenteen kilpailua koskevat suuntaviivat vuoden 2007 loppuun mennessä. Nämä suuntaviivat tausta-aineistoineen tulevat olemaan hyvää tulkinta-aineistoa kilpailusääntöjen soveltamisessa.

Suomen Yrittäjät

Martti Pallari
johtaja

Anja Tuomola
lainopillinen asiamies