YRITTÄJÄ, tule mukaan omiesi pariin! Liity Yrittäjiin.
Lausunto hallituksen esityksestä eduskunnalle laeiksi vuoden 2021 tuloveroasteikosta sekä tuloverolain muuttamisesta ja väliaikaisesta muuttamisesta sekä tulotietojärjestelmästä annetun lain 13 §:n muuttamisesta
Valtiovarainvaliokunnan verojaosto
1 Taustaa
Esityksessä ehdotetaan säädettäväksi laki vuoden 2021 tuloveroasteikosta. Ehdotettu laki sisältää valtionverotuksessa sovellettavan progressiivisen ansiotulon tuloveroasteikon. Asteikon tulorajoja korotettaisiin noin 2,5 prosentilla.
Tuloverolakia ehdotetaan muutettavaksi siten, että työtulovähennyksen enimmäismäärää sekä kertymä- ja poistumaprosentteja samoin kuin kunnallisverotuksen perusvähennyksen enimmäismäärää korotettaisiin.
Esityksessä ehdotetaan tuloverolakia muutettavaksi seuraavalla tavalla:
- Työsuhdeauton verotusarvoa alennettaisiin 170 eurolla kuukaudessa niiden autojen kohdalla, joiden autoverolaissa tarkoitettu ajonaikainen hiilidioksidipäästö on 0 grammaa kilometriä kohden. Kyse olisi määräaikaisesta tuesta vuosille 2021–2025.
- Työsuhdematkalipun verovapautta korotettaisiin 3 400 euroon vuodessa, jolloin nykyinen 300 euron ja 750 euron välinen veronalainen osuus poistuisi. Joukkoliikenteen osuus työsuhde-etuna tarjottavasta niin sanotusta liikkumisen-palvelupaketista katsottaisiin työsuhdematkalipuksi vastaavasti kuin joukkoliikenteen lipun tarjoaminen erikseen.
- Työsuhdepolkupyöräetu säädettäisiin verovapaaksi eduksi 1200 euroon asti vuodessa. Joukkoliikenteen henkilökohtaisen matkalipun ja polkupyöräedun verovapaa enimmäismäärä olisi kuitenkin yhteensä 3 400 euroa.
- Sähköautojen latausetu työpaikalla ja julkisissa latauspisteissä vapautettaisiin verosta vuosille 2021–2025.
- Työsuhdesähköauton latauslaite katsottaisiin osaksi työsuhdeauton lisävarusteita.
Urheilijarahastoon siirrettävän tulon vuotuista enimmäismäärää ehdotetaan korotettavaksi nykyisestä 100 000 eurosta 200 000 euroon ja vähintään vuoden kestänyt työttömyys lisättäisiin erityiseksi syyksi, jonka perusteella rahastoituja varoja voisi nostaa suunniteltua nopeammin.
Tilapäisen työskentelyn enimmäisaikaa erityisellä työntekemispaikalla pidennettäisiin määräaikaisesti 3 vuodesta 3,5 vuoteen.
Tulotietojärjestelmästä annettua lakia muutettaisiin siten, että kuntien ja kuntayhtymien oikeus saada tietoja tulotietojärjestelmästä laajennettaisiin koskemaan eräiden palvelusetelien arvon määräämistä varten tarvittavia tietoja.
Esitys liittyy valtion vuoden 2021 talousarvioesitykseen ja on tarkoitettu käsiteltäväksi sen yhteydessä.
Lait ovat tarkoitetut tulemaan voimaan vuoden 2021 alusta. Työsuhdeautojen verotusarvon alentamista ja sähköautojen latausetua koskevat säännökset olisivat voimassa vuoden 2025 loppuun. Tilapäisen työskentelyn määräajan pidentämistä koskeva säännös olisi voimassa vuoden 2022 loppuun.
Lakeja sovellettaisiin ensimmäisen kerran vuodelta 2021 toimitettavassa verotuksessa.
Suomen Yrittäjät kiittää lausuntopyynnöstä ja esittää lausuntonaan seuraavaa.
2 Lausunto
2.1 Liikenteen päästöjen vähentämiseen tähtäävät toimet
Liikenteen päästöjen vähentämiseen tähtäävät toimet ovat kannatettavia. Tärkeää on erityisesti se, että verotuksella pyritään ohjaamaan vähäpäästöisempään liikkumiseen sen eri muodoissa teknologianeutraalilla tavalla. Tehokkuuden näkökulmasta olisi kuitenkin hyvä, että saavutettuja ilmastovaikutuksia arvioidaan säännöllisesti. Sähköautojen verotusarvon alentamisen ja latausedun osalta arviointi tulisi tehdä viimeistään ennen etujen päättymistä vuonna 2025.
Verotukia on perusteltua jatkaa, mikäli positiivisia ilmastovaikutuksia voidaan kohtuullisella tehokkuudella osoittaa. Samalla tulee arvioida, onko lain ulkopuolella sellaisia teknologiavaihtoehtoja, jotka tulisi sisällyttää verotuen piiriin.
2.2 Muut ehdotetut toimet
Yllä esitettyjä liikenteen päästöjen vähentämiseen tähtääviä toimia koskevia kommentteja lukuun ottamatta Suomen Yrittäjillä ei ole hallituksen esityksessä ehdotettuun liittyen lausuttavaa.
SUOMEN YRITTÄJÄT
Tuula Gregory
veroasiantuntija