YRITTÄJÄ, tule mukaan omiesi pariin! Liity Yrittäjiin.

JÄSEN, oletko jo ladannut Yrittäjät-sovelluksen puhelimeesi? Lataa sovellus Androidille tai Applelle.

2.6.2005 klo 12:24
Lausunto

Lausunto hallituksen esityksestä Eduskunnalle veronkantolaiksi sekä laeiksi valmisteverotuslain 36 §:n ja ajoneuvoverolain muuttamisesta

Valtiovarainvaliokunta
Verojaosto

Muutoksen tausta

Säädettävällä veronkantolailla korvataan uudistettuna nykyinen veronkantolaki. Uuteen lakiin kootaan hajallaan laissa, asetuksessa ja ministeriön päätöksissä olevat veron kantoa ja perintää koskevat säännökset.

Lausunto

Suomen Yrittäjät kannattaa verojen maksamiseen liittyvää uudistettua lakia, johon kootaan hajallaan eri tasoisissa säädöksissä sijainnutta sääntelyä. Verovelvollisen kannalta selkeä laki, jossa on määritetty keskeiset käsitteet helpottaa asiointia ja annettujen hallintopäätösten sisällön ymmärtämistä.

Hallituksen esitys ei sisällä sääntelyä, joka vaarantaisi tai heikentäisi veronmaksajan oikeusturvaa verojen maksun tai perinnän yhteydessä.

Korkoseuraamusten epäsymmetria

Uuden veronkantolain 22 §:ssä säännelty palautuskorko vastaa verotusmenettelylain (VML) mukaisen yhteisöihin sovellettavan palautettavan yhteisökoron ja muiden verovelvollisten kohdalla sovellettavan jäännösveron koron ja palautuskoron tasoa (viitekorko vähennettynä kahdella prosenttiyksiköllä).

VML 40 §:ssä säädetään yhteisön (lähinnä osakeyhtiöt) maksettavan yhteisökoron määräksi viitekorko lisättynä kahdella prosenttiyksiköllä. Tämä johtaa käytännössä esimerkiksi siihen, että osakeyhtiöiden verotarkastusten yhteydessä tulon tai menon siirtäminen toiselle tilikaudelle aiheuttaa suuremman koron maksamisen kuin mitä palautuksen osalta saadaan. Näin tapahtuu, vaikka itse tulo-/menoerä on kiistaton ja kyse on vain kohdistamisesta oikealle tilikaudelle. Epäsymmetria lienee kuitenkin korjattavissa ainoastaan VML:ia muuttamalla, ei nyt uudistettavana olevan veronkantolain kautta.

SUOMEN YRITTÄJÄT

Leena Romppainen
varatuomari, veroasiantuntija