YRITTÄJÄ, tule mukaan omiesi pariin! Liity Yrittäjiin.
Lausunto hallituksen esityksestä laiksi ekologiselle suunnittelulle ja energiamerkinnälle asetettavista vaatimuksista (HE 163/2008 vp)
Eduskunnan talousvaliokunnalle
Yleistä
Hallituksen esityksessä on kyse Euroopan parlamentin hyväksymän puitedirektiivin, EuP-direktiivin (Energy-using-Products-direktiivi) täytäntöönpanosta Suomessa. EuP-direktiivi on kahden direktiiviehdotuksen yhdistelmänä syntynyt puitedirektiivi.
Kaikki energiaa käyttävät tuotteet, joita myydään kotitalouksille, kaupallisesti tai teollisuuskäyttöön tulevat EuP-direktiivin soveltamisalan piiriin. Sen soveltamisala on laaja sisältäen myös tuotteiden komponentit ja osakokoonpanot. Kyseessä on harmonisointidirektiivi, joten jäsenmaat eivät voi kansallisessa toimeenpanossa poiketa direktiivin vaatimuksista. Direktiivin soveltamisalan ulkopuolelle on rajattu liikennevälineet.
Hallituksen esityksen ensisijaisena kohteena ovat energiaa käyttävien tuotteiden valmistajat, mutta jos valmistaja ei ole sijoittunut yhteisön alueelle, eikä sillä ole valtuutettua edustajaa alueella, vastuu direktiivin velvoitteiden täyttämisestä on maahantuojalla.
Puitedirektiivin nojalla komissio tulee antamaan myöhemmin tarkempia tuoteryhmäkohtaisia täytäntöönpanosäädöksiä energiaa käyttäville laitteille ja niiden suunnittelulle. Direktiivi velvoittaakin tuotteiden valmistajia ja maahantuojia vasta sitten, kun kyseiselle tuotteelle on laadittu täytäntöönpanotoimenpide, jonka vaatimukset ovat tulleet voimaan. Taloudelliset vaikutukset yrityksille täsmentyvät täytäntöönpanotoimenpiteiden kautta. Hallituksen esityksessä kuitenkin todetaan, että täytäntöönpanotoimenpiteillä tulee olemaan aikanaan selvästi taloudellisia vaikutuksia, jotka eivät tule kohdistumaan pelkästään valmistajiin, vaan koko tuote- ja valmistusketjuun sekä maahantuojiin.
Hallituksen esityksen tueksi on teetätetty arvioinnit direktiivin vaikutuksista Suomessa. Erikseen on arvioitu ympäristö- ja energiavaikutuksia. Yleishuomiona arvioinneissa todetaan, että puitedirektiivi voi oikein sovellettuna johtaa merkittävään ympäristövaikutukseen ja pahimmillaan tuloksena saattaa olla vain paljon lisää byrokratiaa ja paperityötä. Olennainen asia tulee olemaan tuoteryhmäkohtaisten toimeenpanosäädösten valmistelu, josta komissio vastaa sääntelykomitean avustamana. Tässä valmistelussa Suomen viranomaisten tulee pitää huoli siitä, että suomalaisten yritysten tavoitteet ja edut tulevat huomioiduiksi.
Hallituksen esityksessä on pyritty noudattamaan Euroopan parlamentin ja neuvoston hyväksymää EuP-direktiiviä. Pääosin hallituksen esitykseen ei ole huomautettavaa. Suomen Yrittäjät kiinnittää kuitenkin huomiota seuraaviin kohtiin luonnoksessa.
Yritykselle aiheutuvat taloudelliset kustannukset
Valmistajille on arvioitu aiheutuvan alkuvaiheessa jossain määrin tuotesuunnittelukustannuksia ja tiedonhallintakustannuksia, kun ympäristöasiat integroidaan suunnitteluprosessiin. Kustannuksia syntyy mm. tuotteiden muutoksista, tuotantoprosessien mahdollisista muutoksista, lisääntyvästä tuotesuunnittelusta ja tuotetiedon hallinnasta. Maahantuojille kustannuksia on arvioitu aiheutuvan erityisesti tuotetiedon hallinnasta ja sen oikeellisuuden kontrolloinnista, koska maahantuojilla ei ole yleensä aiempaa kokemusta ympäristöasioiden huomioimisesta. Suomen Yrittäjät kiinnittää erityisesti huomiota siihen, että valmistajille ja maahantuojille tulee antaa riittävän yksityiskohtaiset ohjeet tuoteryhmäkohtaisessa täytäntöönpanovaiheessa.
Ekologisen profiilin laadinnasta aiheutuu myös kustannuksia valmistajille. Valmistaja on velvoitettu keräämään tietoja tuotteen eri elinkaaren vaiheiden ympäristönäkökohdista. Tietojen kokoaminen ja analysointi aiheuttaa kustannuksia. Erityisesti kustannuksia aiheutuu alkuvaiheessa, koska yrityksillä ei ole välttämättä ole aiempaa kokemusta ympäristöasioista.
Tuoteketjuohjauksen tarkoituksena on yrityksien käyttäminen sääntelyn välittäjänä ja ohjauksen toteuttajana. Ideana on se, että tuotteen valmistaja tai maahantuoja tai markkinoillelaskija tehdään vastuulliseksi siitä, että energiaa käyttävä tuote täyttää direktiivin vaatimukset. Tiedon kokoaminen vaatii etenkin alussa paljon työtä. Hallituksen esityksen mukaan isoimmissa yrityksissä kyse voi olla useista, jopa kymmenistä henkilötyövuosista. Erityisesti tuoteketjuohjaus voi hankaloittaa pienten yritysten tilannetta, koska pieniltä yrityksiltä puuttuvat informaation kokoamiseen ja arviointiin tarvittavat resurssit ja asiantuntemus. Suomen Yrittäjät korostaa, että pieniä yrityksiä on tuettava informaation saatavuudessa sekä informaation kokoamistyössä.
Valvonta
Direktiivi hyödyntää ideaa yrityksistä sääntelyn välittäjänä, jolloin tuotteita markkinoille laskevat yritykset valvovat omia toimittajiaan. Hallituksen esityksen mukaan periaatteessa on mahdollista, että yritykset ilmoittavat viranomaisille toisen yritysten tuotteiden puutteista suhteessa direktiivin vaatimuksiin. Suomen Yrittäjät ei pidä todennäköisenä, että yritykset olisivat valmiita ryhtymään kyseisiin toimiin, joten tärkeää olisi varata myös markkinavalvontaan riittävät resurssit.
Pk-yritysten tarpeiden huomioiminen
Hallituksen esityksessä todetaan, että yritykset kohtaavat EuP-direktiivin vaatimukset hyvin erilaisista lähtökohdista, varsinkin pk-yrityksille järjestelmällisempi ympäristönäkökohtien huomioiminen voi olla uutta, samoin maahantuojille.
EuP-direktiivissä korostetaan sitä, että direktiivillä tulee rohkaista myös pk-yrityksiä ekosuunnitteluun. Ekosuunnittelua tulee tukea antamalla yrityksille hyvät mahdollisuudet tällaisen suunnittelun tiedon lähteille. Direktiivin artiklassa 13 erikseen käsitellään pk-yritysten tarpeita ekosuunnittelun näkökulmasta. Artiklan toisessa kappaleessa todetaan, että jäsenmaiden tulee varmistaa riittävät tukiorganisaatiot pk-yritysten sopeutumiseksi direktiivin vaatimuksiin.
Hallituksen esityksessä ei ole esitetty erityisiä pk-yrityksille tarkoitettuja tukipalveluja direktiivin vaatimuksiin sopeutumiseksi, vaikka direktiivi niitä edellyttää jäsenmailta. Suomen Yrittäjät on pitänyt tärkeänä valmistelun kuluessa pk-yritykselle suunnattua tukea ja ehdottanut, että kuvaus tukipalvelujen järjestämisestä lisätään hallituksen esityksen perusteluihin. Tukipalvelujen järjestäminen ei sinänsä edellytä lainsäädäntöön muutoksia, mutta valiokunnan tulisi täsmentää, kuinka Suomessa vastataan direktiivin nimenomaiseen kehotukseen yritykselle suunnatuista tukipalveluista.
Erityisen tärkeää on, että tieto tulevista vaatimuksista välittyy vaatimusten kohteena oleville yrityksille riittävän ajoissa, että valmistajat ja maahantuojat pystyvät valmistautumaan muutoksiin. Pk-yritykset tarvitsevat lainsäädännön tueksi ohjeet, joissa havainnollistettaisiin ja tuotaisiin esiin yleisempiä tuotteita koskevia esimerkkejä, millaisia tuotteita määräykset koskevat ja miten esimerkiksi ekologisen profiilin laadinta on toteutettava. Näihin seikkoihin on kiinnitettävä huomiota tuoteryhmäkohtaisessa täytäntöönpanossa.
SUOMEN YRITTÄJÄT RY
Elina Rimppi
lainopillinen asiamies