YRITTÄJÄ, tule mukaan omiesi pariin! Liity Yrittäjiin.

JÄSEN, oletko jo ladannut Yrittäjät-sovelluksen puhelimeesi? Lataa sovellus Androidille tai Applelle.

27.6.2008 klo 09:34
Lausunto

Lausunto hallituksen esityksestä laiksi maksuperusteisten lisäeläkkeiden järjestämisestä eläkesäätiöissä ja eläkekassoissa

Sosiaali- ja terveysministeriö
Vakuutusosasto

Sosiaali- ja terveysministeriö on pyytänyt Suomen Yrittäjiltä lausuntoa hallituksen esityksestä eduskunnalle laiksi maksuperusteisten lisäeläkkeiden järjestämisestä eläkesäätiöissä ja eläkekassoissa, minkä johdosta Suomen Yrittäjät esittää lausuntonaan asiassa kohteliaimmin seuraavaa.

Hallituksen esityksessä ehdotetaan vapaaehtoisen lisäeläkejärjestelmän uudistamista siten, että myös eläkesäätiöissä ja eläkekassoissa olisi mahdollista järjestää maksuperusteisia ammatillisia lisäeläkejärjestelyjä ja vakuuttaa järjestelyyn liittyvää kuolemanvaraturvaa.

Pidämme ehdotettua muutosta kannatettavana. Maksuperusteinen lisäeläkejärjestelmä on käyttökelpoinen keino työntekijöiden sitouttamiseen. Maksuperusteinen lisäeläketurva on tähän asti voitu järjestää ainoastaan henkivakuutusyhtiön ryhmähenkivakuutuksen muodossa. Ehdotetun muutoksen myötä maksuperusteinen lisäeläkejärjestely olisi mahdollista järjestää myös työnantajien perustamissa lisäeläkelaitoksissa eli eläkesäätiöissä ja eläkekassoissa. Tämä lisäisi työnantajayrityksien vaihtoehtoja maksuperusteisen lisäeläketurvan järjestämisessä, mikä on myönteistä työnantajayritysten kannalta.

Ehdotetun muutoksen myötä työnantaja voi järjestää maksuperusteisen lisäeläkejärjestelmän joko henkivakuutusyhtiössä, omassa eläkesäätiössä tai eläkekassassa. Nykyisen lainsäädännön mukaan työnantaja voi luovuttaa eläkesäätiön tai eläkekassan lisäeläketurvan henkivakuutusyhtiölle, mutta työnantaja ei voi siirtää lisäeläketurvaa henkivakuutusyhtiöstä omaan eläkesäätiöön tai eläkekassaan. Näiltä osin työnantajan oma eläkesäätiö ja eläkekassa eivät ole samanlaisessa asemassa henkivakuutusyhtiön kanssa, eikä tätä voida pitää perusteltuna kilpailuneutraliteetin näkökulmasta. Työnantajalla tulisikin olla mahdollisuus siirtää maksuperusteinen lisäeläkejärjestelmänsä henkivakuutusyhtiöstä omaan eläkesäätiöön tai eläkekassaan.

Maksuperusteisiin lisäeläkejärjestelyihin sovelletaan eläkesäätiölakia (1774/1995) ja vakuutuskassalakia (1164/1992). Tästä seuraa käytännössä se, että eläkesäätiön perustaminen on mahdollista vain yli 30 hengen yrityksissä (eläkesäätiölaki 3 § 1 momentti) ja eläkekassan perustaminen edellyttää vähintään 100 hengen yritystä (vakuutuskassalaki 6 § 1 momentti). Jos vakuutettujen määrä laskee näiden määrien alle, on eläkesäätiö/eläkekassa asetettava selvitystilaan. Tältä osin katsomme, että eläkekassan tai eläkesäätiön perustamisen ja olemassaolon edellyttämiä henkilömääriä tulisi laskea alaspäin, esimerkiksi 10 henkeen. Pidämme todennäköisenä, että myös alle 30 hengen yrityksissä on halukkuutta ja valmiuksia maksuperusteisen lisäeläkkeen järjestämiseen oman eläkekassan tai eläkesäätiön kautta.

Lopuksi haluamme kiinnittää huomion siihen, ettei hallituksen esityksessä arvioida lainkaan sitä, kuinka paljon maksuperusteisia lisäeläkejärjestelyjä on käytössä tällä hetkellä. Samoin ehdotetun muutoksen vaikutukset eläkekassojen ja eläkesäätiöiden toimintaedellytyksiin on puutteellisesti arvioitu. Valtioneuvoston periaatepäätöksellä 1.11.2007 on annettu ohjeet säädösehdotusten vaikutusten arvioimiseksi. Jatkovalmistelussa vaikutusten arviointia tuleekin täsmentää ohjeiden mukaisesti.

SUOMEN YRITTÄJÄT

Antti Neimala
johtaja

Outi Tähtinen
lainopillinen asiamies