YRITTÄJÄ, tule mukaan omiesi pariin! Liity Yrittäjiin.

JÄSEN, oletko jo ladannut Yrittäjät-sovelluksen puhelimeesi? Lataa sovellus Androidille tai Applelle.

24.11.2006 klo 09:36
Lausunto

Lausunto HE 242/2006 / rakennerahastolaki

Eduskunta
Hallintovaliokunta

Lailla hallinnoidaan Euroopan yhteisön uuden ohjelmakauden rakennerahasto-ohjelmia, jotka kuuluvat alueellinen kilpailukyky ja työllisyys –tavoitteeseen ja Euroopan alueellinen yhteistyö –tavoitteeseen. Lain tarkoituksena on parantaa rakennerahasto-ohjelmien hyödyntämistä alueiden omista lähtökohdista ja siirtää ohjelmien hallinnointiin liittyviä tehtäviä alueille. Tavoitteena on tehostaa ohjelmien hallinnointia, toimeenpanoa ja hyödyntämistä sekä eri rahastoista osarahoitettavien toimenpideohjelmien yhteensovittamista alueellisella ja keskushallinnon tasolla. Ohjelmavarojen jakamismenettely on tarkoitus tehdä nykyistä joustavammaksi.

Kaikkien toimijoiden, myös hankkeita toteuttavien yritysten kannalta, on tärkeää, että rakennerahastojen hallinnoinnista säädetään esityksen mukaisesti mahdollisimman pitkälle yhdessä laissa eli lausunnolla olevassa rakennerahastolaissa.

SY:n mielestä laissa tehdyt esitykset rahastojen lukumäärän vähentämisestä, ohjelmien rahoittamisen keskittämisestä sekä hallinnon ja valvonnan selkeyttämisestä ovat kannatettavia. Tavoite aikaansaada laajempia hankekokonaisuuksia, joilla tuotetaan aitoa lisäarvoa kansallisiin politiikkoihin ja parannetaan hankkeiden vaikuttavuutta, on hyvä. Samalla on kuitenkin huolehdittava siitä, että myös pk-yrityksillä on todellinen mahdollisuus osallistua rakennerahastovaroista rahoitettavien hankkeiden toteuttamiseen ja rahoituksen hyödyntämiseen omissa kehittämishankkeissaan.

Ohjelmavarojen jakamismenettelyjen joustavuuden lisääminen ja ennakoimattomiin menoihin varautumisen mahdollistaminen ovat myös perusteltuja uudistuksia.

Lakiesityksessä on määritelty eri viranomaisten roolit ja tehtävät EU:n rakennerahastoja koskevan yleisasetuksen mukaisesti. Lakiesityksessä ehdotetaan, että hallinto- ja todentamisviranomaisina toimenpideohjelmissa toimisivat sisäasiainministeriö EAKR:n osalta ja työministeriö ESR:n osalta. Tarkastustoiminnan keskittäminen valtiovarainministeriön valtiovarain controller – toiminnon yhteyteen on selkeä ja toteuttaa yleisasetuksen tavoitteen tarkastustoiminnan eriyttämisestä.

Rakennerahastolaissa ehdotetaan, että valtioneuvosto asettaa sisäasiainministeriön esityksestä valtakunnallisen rakennerahastoneuvottelukunnan, joka vastaa rakennerahastotoimien sekä maaseudun ja kalatalouden kehittämistoimien yhteensovituksesta ja seurannasta. SY:n mielestä ehdotus on perusteltu, koska se parantaa rakennerahastotoimien koordinaatiota ja yhteensovittamista sekä lisää eri toimijoiden tietämystä toistensa tavoitteista ja toimenpiteistä. SY pitää tärkeänä, että kumppanuusperiaatetta kunnioitetaan rakennerahastoneuvottelukuntaa nimitettäessä ja sosiaalipartnerit saavat siihen vahvan edustuksen.

SY:n pitää hyvänä, että ohjelmatyötä tehostetaan ja joustavoitetaan muuttamalla varojen käsittelyä valtion talousarviossa. Ehdotus, jonka mukaan pieni osa rakennerahastovaroista jätetään ohjelmareserviin maakunnan yhteistyöasiakirjoissa esitettävien rahoitussiirtojen toteuttamiseksi, ylimaakunnallisiin hankkeisiin ja mahdollisiin nopeasti esiin nouseviin rahoitustarpeisiin, on perusteltu ja lisää varojen käytön joustavuutta.

Suomen Yrittäjät toivoo, että uusi rakennerahastolaki ja sen pohjalta tehtävät muutokset ja yhteensovittaminen aluekehityslakiin sekä muuhun rakennekehitystyötä säätelevään lainsäädäntöön, tehostaisivat aluekehityshankkeiden hallinnointia ja hankkeiden toteuttamista uudella rahoituskaudella.

Ismo Partanen
Suomen Yrittäjät