YRITTÄJÄ, tule mukaan omiesi pariin! Liity Yrittäjiin.
Lausunto komission ehdotuksista neuvoston direktiiviksi rajat ylittävän sähköisen B2C-kaupan nykyaikaistamiseksi
Valtiovarainministeriö
EU-komissio on esittänyt toimenpiteitä, joilla pyritään parantamaan verkkokauppayritysten arvolisäverokohtelua EU:ssa. Merkittävin olisi tavarakauppasääntöjen muutos, jonka mukaan tavaroiden määränpäävaltion veronmaksuvelvoite siirrettäisiin paikalliselta ostajalta myyjälle. Verkkokauppaa käyvät yritykset voisivat jatkossa myös hoitaa kaikki EU-maita koskevat alv-velvoitteensa yhdessä paikassa. Verkkokauppaa käyvien pienyritysten alv-sääntöjä muutettaisiin niin, että rajat ylittävän myynnin arvonlisäverotus hoidettaisiin yritysten kotimaassa, kun myynnin arvo on alle 10 000 euroa. Muut pk-yritykset soveltaisivat uutta yksinkertaisempaa menettelyä, kun rajat ylittävän myynnin arvo on enintään 100 000 euroa. Ehdotukselle torjuttaisiin lisäksi EU:n ulkopuolelta peräisin olevia arvonlisäveropetoksia, jotka voivat synnyttää kilpailuhaittoja. Jäsenvaltioille annetaan myös mahdollisuus alentaa sähköisten kirjojen ja verkkolehtien arvonlisäverokantoja.
Suomen Yrittäjät esittää lausuntonaan seuraavaa.
SY kannattaa esitystä, joka yksinkertaistaisi rajat ylittäviä arvonlisäveromenettelyitä pk-yrityksissä. Tällä hetkellä verkkokauppiaiden on rekisteröidyttävä arvonlisäverovelvollisiksi kaikissa jäsenvaltioissa, jonne ne myyvät tuotteitaan, jos myynnin määrä ylittää kyseisen jäsenvaltion asettaman alarajan. Velvoitteiden arvioidaan EU:ssa maksavan yrityksille noin 8 000 euroa jokaista EU-maata kohden, jonne ne myyvät tuotteitaan. Nykysääntelyä pidetään siksi yhtenä suurimmista rajat ylittävän verkkokaupan esteistä ja uudistus toisi hyötyjä sekä yrityksille että EU-valtioille.
Verkkokauppaa varten vahvistettaisiin vuotuinen raja-arvo 10 000 euroa. Jos rajat ylittävä myynti alittaa tämän, yritys voisi edelleen soveltaa oman maansa arvonlisäverosääntöjä. Toinen uusi vuotuinen raja olisi 100 000 euroa, jota sovellettaisiin pk-yritysten arvonlisäverotuksessa. Näiden yritysten osalta yksinkertaistetaan sääntöjä, jotka koskevat mm. yritysten asiakkaiden sijoittautumispaikan määrittelyä. Yritykset voisivat antaa neljännesvuosittain yhden ilmoituksen kaikesta EU:ssa maksettavasta arvonlisäverosta ja hyödyntää arvonlisäveron keskitettyä palvelupistettä. Vastaava järjestelmä on jo käytössä sähköisten palveluiden, kuten matkapuhelinsovellusten myynnissä, ja menettelyn laajentaminen on kannatettavaa. Yritykset pitäisivät aina myös ensimmäisenä yhteyttä sen maan verohallintoon, jonne ne ovat sijoittautuneet, eikä jokainen jäsenvaltio, jossa jollakin yrityksellä on myyntiä, enää tekisi verotarkastuksia kyseiseen yritykseen.
Pidämme ehdotettuja rajoja kannatettavina mm. sen seikan varmistamiseksi, että tavarat tulevat ylipäätään verotetuiksi jossain maassa. Raja-arvoja voitaisiin soveltaa sähköisiin palveluihin jo vuonna 2018 ja tavaroiden verkkokauppaan vuoteen 2021 mennessä.
Uudistuksessa otettaisiin lisäksi samat säännöt sähköisten kirjojen ja verkkolehtien sekä vastaavien painotuotteiden verotukseen. Nykyiset säännöt antavat valtioille mahdollisuuden verottaa painettuja julkaisuja kuten kirjoja ja lehtiä alennetulla tai jopa nollaverokannalla. Näitä ei kuitenkaan voida soveltaa sähköisiin julkaisuihin, joihin on sovellettava yleistä verokantaa. Uudet säännökset sallisivat, mutta eivät velvoittaisi yhdenmukaistamaan sähköisiä julkaisuja ja painettuja julkaisuja koskevat verokannat. Uudistus on myös tältä osin kannatettava.
Tuonti EU:n ulkopuolelta
Alle 22 euron lähetykset on tällä hetkellä vapautettu arvonlisäverosta, kun ne tuodaan EU:n ulkopuolelta. EU-alueelle tuodaan noin 150 miljoonaa arvonlisäverosta vapautettua pakettia vuosittain. Nämä voivat vääristää kilpailua, koska EU-maissa toimivien yritysten on maksettava arvonlisävero yleensä koko myynnistään. On myös arvioitu, että arvokkaiden tavaroiden kuten puhelimien arvoja ilmoitetaan todellista alempana tai kuvataan väärin tuontiasiakirjoissa. Ehdotus on siksi kannatettava. Tuonnin osalta on huolehdittava, että myös hallinnolliset ja esim. postia koskevat säännökset toimivat asetettujen tavoitteiden mukaisesti.
Lopuksi
Uudistus on tervetullut, mutta myös erittäin merkittävä muutos, joka vaikuttaisi monella tavoin yritysten laskutukseen, sopimuksiin ja raportointiin. Esitämme, että Verohallinto huolehtii riittävän ajoissa yritysten ohjauksesta uusiin menettelyihin ja mahdollisiin ohjelmistomuutoksiin varautumiseksi.
Suomen Yrittäjät
Mika Kuismanen Anna Lundén
pääekonomisti johtaja