YRITTÄJÄ, tule mukaan omiesi pariin! Liity Yrittäjiin.

JÄSEN, oletko jo ladannut Yrittäjät-sovelluksen puhelimeesi? Lataa sovellus Androidille tai Applelle.

25.11.2005 klo 11:01
Lausunto

Lausunto luonnoksesta hallituksen esitykseksi eduskunnalle laiksi viestintämarkkinalain muuttamisesta

Liikenne- ja viestintäministeriölle

Liikenne- ja viestintäministeriö on pyytänyt Suomen Yrittäjät ry:ltä lausuntoa otsikkoasiassa. Suomen Yrittäjät lausuu asiasta kunnioittavasti seuraavaa:

Lähtökohdat

Suomen Yrittäjät pitää tärkeänä, että teleyritysten ja käyttäjien välistä yhteistyötä kehitetään ja viestintäpalveluiden käyttäjien luottamusta viestintäpalveluihin lisätään ja näin edistetään teknologian kehittymistä ja laajempaa käyttöä. Viestintäpalveluiden kehittyminen vaikuttaa myönteisesti kaikkien yritysten kilpailukykyyn globalisoituvilla markkinoilla.

Nyt lausuttavana olevassa ehdotuksessa on kyse käyttäjien ja erityisesti kuluttajien aseman parantamisesta viestintäpalvelua koskevan sopimuksen osapuolena. Suomen Yrittäjät toteaa, että käyttäjien aseman selkeyttäminen kyseisellä toimialalla on hyvä ja tärkeä asia.

Pienyrittäjien asema viestintäpalveluiden käyttäjinä

Jatkossa voitaisiin ottaa pohdittavaksi pienyritysten saattaminen lain antaman suojan suhteen samaan asemaan kuluttajien kanssa, koska pienyrittäjän asema ei viestintäpalvelua tarjoavan teleyrityksen sopimuskumppanina käytännössä poikkea kuluttajasta. Ehdotetun lain 58 a §:ssä on säädetty säännösten pakottavuudesta. Sen mukaan esimerkiksi lain 71 §:n 3 momentti, joka mahdollistaa viestintäpalvelua koskevan sopimuksen irtisanomisen teleyrityksen ilmoittaessa muuttavansa sopimusehtoja, on pakottava vain kuluttajasopimuksissa. Näin ollen teleyritys voi sopimusehdoissaan poistaa pienyrittäjältä sopimuksen irtisanomisoikeuden, vaikka viestintäpalvelua koskeva sopimus muuttuisi olennaisestikin. Tämä ei liene viestintämarkkinalain tavoite ja uudistuksen tarkoitus huomioon ottaen kohtuullista.

Suomen Yrittäjät haluaa kiinnittää huomiota myös ehdotettujen 58 a §:n ja 71 §:n 1 momentin väliseen suhteeseen. Lain 58 a §:ssä ehdotetaan säädettäväksi edellä todetuin tavoin, että muun muassa 71 §:ää sovelletaan muun kuin kuluttajan kanssa tehtäviin sopimuksiin vain, jos muuta ei ole sovittu. Lain 71 §:n 1 momentissa kuitenkin ehdotetaan säädettäväksi, että teleyritys saa muuttaa viestintäpalvelua koskevan sopimuksen mukaisia maksuja ja muita sopimusehtoja kuluttajan vahingoksi vain lainkohdassa tarkoitetuissa tapauksissa. Koska momentissa puhutaan nimenomaisesti kuluttajasta, momentti ei sen sanamuodon mukaan koskisi missään tilanteessa teleyrityksen ja muun käyttäjän välistä viestintäpalvelua koskevaa sopimusta. Ehdotettu lainkohta on siten ristiriitainen ehdotetun 58 a §:n kanssa. Tämä ei kuitenkaan liene tarkoitus, joten 71 §:n 1 momentissa olisi syytä käyttää sanan ”kuluttaja” sijasta sanaa ”käyttäjä”.

Kuluttajan reklamaatiovelvollisuus virheestä

Sääntelyä kehitettäessä tulee ottaa huomioon se, että viestintäpalvelun kokonaisuus koostuu monimutkaisista teknisistä osatekijöistä. Yksittäisessäkin tällaisessa osatekijässä oleva puute tai virhe saattaa estää koko viestintäpalvelun käytön ilman, että teleyritys välttämättä tulee tästä tietoiseksi. Näin ollen on tärkeää, että virhetilanteessa käyttäjälle asetetaan yleisten kuluttaja- ja sopimusoikeudellisten periaatteiden mukainen reklamaatiovelvollisuus virheestä. Tällöin teleyrityksellä on mahdollisuus oikaista virhe omalla kustannuksellaan ja välttyä näin hinnanalennukselta ja sopimuksen purkamiselta. Nyt esitetyssä sääntelyssä kuluttajansuojalain ja yleisten sopimusoikeudellisten periaatteiden mukaista reklamaatiovelvollisuutta ei ehdoteta, mitä voidaan pitää yleisen kuluttaja- ja sopimusoikeudellisen sääntelyn koherenssin kannalta puutteena.

Lopuksi

Suomen Yrittäjät toteaa vielä, että lain 67 §:n 3 momentin 2-kohtaan ehdotettu muutos, jonka mukaan viestintäpalvelun vastaanottamista koskevassa sopimuksessa tulee sopia palvelun laadun ohella myös palvelun ominaisuuksista, on tärkeä. Palvelun ominaisuuksista olisikin sovittava mahdollisimman tarkasti, jotta voidaan erottaa, milloin kyseessä on käyttäjästä johtuva ongelma ja milloin toisaalta virhe palvelun toimituksessa. Mahdollisimman tarkka palvelun ominaisuuksista sopiminen on sekä teleyrityksen että viestintäpalvelun käyttäjän etu ja hyvä sopimuskäytäntö on omiaan lisäämään luottamusta viestintäpalveluihin.

SUOMEN YRITTÄJÄT RY

Jussi Järventaus
toimitusjohtaja

Janne Makkula
lainopillinen asiamies