YRITTÄJÄ, tule mukaan omiesi pariin! Liity Yrittäjiin.

JÄSEN, oletko jo ladannut Yrittäjät-sovelluksen puhelimeesi? Lataa sovellus Androidille tai Applelle.

28.2.2023 klo 15:09
Lausunto

Lausunto luonnoksesta kansalliseksi jakeluinfraohjelmaksi vuoteen 2035

Liikenne- ja viestintäministeriö
Lausuntopalvelu.fi

VN/11483/2022

Suomen Yrittäjät kiittää mahdollisuudesta lausua kansallisen jakeluinfraohjelman luonnoksesta. Ohjelma on kattava ja sisältää paljon hyviä asioita.

Suomen Yrittäjät yhtyy ohjelman tavoitteeseen siitä, että liikenteen vaihtoehtoisten käyttövoimien jakeluinfraa kehitetään Suomessa pääosin markkinalähtöisesti. Julkiset tukitoimet on syytä kohdistaa erityisesti ammattiliikenteen latausinfran kehittämiseen.

Kuten ohjelmassa kuvataan, raskaan liikenteen latausinfra on vielä varsin alkutekijöissään. On hyvä, että suunnitelmassa on huomioitu asian edistäminen monesta näkökulmasta: esimerkiksi, että raskaan liikenteen latausinfran edistäminen tuotaisiin osaksi seudullista liikenteen ja maankäytön suunnittelua.

Kaupunkilogistiikka on elinkeinoelämälle yhä tärkeämpi logistiikan osa-alue. Kaupunkilogistiikka voitaisiin mahdollisesti käsitellä ohjelmassa vielä kattavammin, koska tällä hetkellä se sähköistyy huomattavasti pitkän matkan kuljetuksia nopeammin. Potentiaalia on nykyvauhtia nopeampaankin sähköistymiseen.

Henkilöautoliikenteen ja tavarakuljetusten lisäksi olisi tärkeää huomioida taksien ja linja-autoliikenteen muusta liikenteestä poikkeavat tarpeet lataus- ja jakeluinfralle.

Taksien sähköistymisessä latausten järjestyminen etenkin työvuoron aikana on yksi keskeisistä pullonkauloista. Taksiliiton tuoreen kyselyn mukaan yleisimpiä esteitä sähkötaksiin vaihtamiseen ovat julkisten latauspisteiden riittämättömyys ja kotilatauksen mahdottomuus. Siksi on hyvä, että suunnitelmaan on kirjattu, että selvitetään taksiliikenteen ja kaupunkien jakelu- ja keräilyliikenteen tarpeisiin rajattujen latauspisteiden toteuttamismahdollisuudet ja -tarpeet. Yrittäjäjärjestöön tulevan palautteen perusteella takseille rajatuille latauspisteille olisi aitoa kysyntää, ja pikalatausmahdollisuutta toivottaisiin esimerkiksi taksitolpille.

Linja-autoliikenteen osalta Suomen Yrittäjät on samoilla linjoilla Linja-autoliiton lausunnon kanssa. Julkinen lataus- ja jakeluinfra on edellytys kaukoliikenteen ja tilausliikenteen linja-autojen käyttövoimamuutokselle. On huomattava, että jo hyvin sähköistynyt kaupunkien bussiliikenne eroaa merkittävästi kauko- ja tilausajoliikenteestä. Etenkin tilausajoliikenteessä valtaosa yrityksistä on varsin pieniä, jolloin mahdollisuudet investoida sähköiseen kalustoon ja omaan latausinfraan ovat rajalliset.

Ohjelmassa käsitellään latausinfran lisäksi liikenteen käyttövoimamurrosta myös laajemmin, esimerkiksi vähäpäästöisten käyttövoimien yleistymistä ja keinoja autokannan uusiutumisen vauhdittamiseksi. Ohjelmassa mainittujen autojen hankintatukien osalta Suomen Yrittäjät ajattelee, että yhteiskunnan hankintatuet olisi järkevää kohdistaa ammattiliikenteeseen. Esimerkiksi polttomoottorikuorma-auton tai taksin vaihtamisella sähköiseen versioon saavutetaan merkittävästi enemmän päästövähennyksiä, kuin jos keskimääräinen kotitalous päivittää autonsa sähköautoon. Kotitalouksien autokannan uusiutumista on tärkeää edistää esimerkiksi verotuksellisin kannustimin, mutta suorat tuet kannattaa kohdistaa erityisesti ammattiliikenteeseen.

Suomen Yrittäjät

Emma-Stina Vehmanen
liikennepoliittinen asiantuntija