YRITTÄJÄ, tule mukaan omiesi pariin! Liity Yrittäjiin.
Lausunto oikeusministeriön asetuksesta tietosuojavaltuutetun toimiston maksullisista suoritteista
Oikeusministeriö
Hallintoyksikkö
Oikeusministeriö on pyytänyt Suomen Yrittäjiltä lausuntoa otsikossa mainitussa asiasta. Suomen Yrittäjät esittää lausuntonaan asiassa kohteliaimmin seuraa-vaa.
Asetusluonnoksessa lähdetään siitä, että tietosuojavaltuutetun henkilötietolain 39 §:n mukainen henkilörekistereihin kohdistuva tarkastusoikeus koskisi säh-köisen viestinnän tietosuojalain valvontatehtäviä. Tämä lähtökohta on virheelli-nen. Sähköisen viestinnän tietosuojalaissa saati sitä koskevassa hallituksen esi-tyksen perusteluissa ei anneta tietosuojavaltuutetulle tarkastusoikeutta yrityksen tai muun yhteisötilaajan tiloihin. Tietosuojavaltuutetun tarkastusoikeutta sähköi-sen viestinnän tietosuojalain tunnistamistietojen käsittelyyn liittyen ei voida joh-taa henkilötietolain 39 §:stä, joka koskee henkilötietoja. Suomen Yrittäjien nä-kemyksen mukaan tietosuojavaltuutetulla ei ole oikeutta suorittaa sähköisen viestinnän tietosuojalain nojalla tarkastuksia yrityksen tai muun yhteisötilaajan tiloissa.
Lisäksi Suomen Yrittäjät katsoo, että asetusluonnoksessa ehdotetut maksut tie-tosuojavaltuutetun valvonnasta ovat liian suuria. Asetusluonnoksessa ei ole myöskään ilmoitettu, mihin tuntihintaa ehdotetut ilmoituksiin liittyvät maksut pe-rustuvat. Pelkästään se, että tietosuojavaltuutetun toimiston henkilöstömäärää on lisätty kahdella henkilöllä, ei ole riittävä peruste maksujen suuruudella. Viit-taamme näiltä osin myös valtion maksuperustelain 6 §:n nimenomaiseen mai-nintaan siitä, että viranomaisella on velvollisuus huolehtia siitä, ettei suoritteen tuottamisesta aiheudu enempää kustannuksia kuin suoritteen tarkoituksenmu-kainen laatutaso edellyttää.
Asetusluonnoksessa ei ole myöskään arvioitu riittävällä tavoin, mitä tietosuoja-valtuutetun valvonta tulisi käytännössä maksamaan eri kokoisille yrityksille. Jos esimerkiksi pieni yritys joutuu käsittelemään tunnistetietoja sähköisen viestinnän tietosuojalain mukaisesti sen vuoksi, että sen sopimuskumppanina toimiva suu-rempi yritys on tätä edellyttänyt osapuolten välisessä sopimuksessa, tulisi tällai-sessa tilanteessa olla mahdollisuus jättää valvontamaksut kokonaan perimättä pieneltä yritykseltä valtion maksuperustelain 6 §:n nojalla.
SUOMEN YRITTÄJÄT
Jussi järventaus
Toimitusjohtaja
Outi Tähtinen
Lainopillinen asiamies