YRITTÄJÄ, tule mukaan omiesi pariin! Liity Yrittäjiin.

JÄSEN, oletko jo ladannut Yrittäjät-sovelluksen puhelimeesi? Lataa sovellus Androidille tai Applelle.

23.8.2006 klo 08:37
Lausunto

Lausunto rakennerahastolakiluonnoksesta

Sisäasiainministeriö

Sisäasianministeriö on pyytänyt Suomen Yrittäjät ry:n lausuntoa luonnoksesta rakennerahastolaiksi, jossa on huomioitu EU:n rakennerahastoja koskevien uudistettujen asetusten aiheuttamat muutokset kansallisiin menettelyihin. Lain tarkoituksena on parantaa rakennerahasto-ohjelmien hyödyntämistä alueiden omista lähtökohdista ja siirtää ohjelmien hallinnointiin liittyviä tehtäviä alueille. Tavoitteena on tehostaa ohjelmien hallinnointia, toimeenpanoa ja hyödyntämistä sekä eri rahastoista osarahoitettavien toimenpideohjelmien yhteensovittamista alueellisella ja keskushallinnon tasolla. Ohjelmavarojen jakamismenettely on tarkoitus tehdä nykyistä joustavammaksi.

SY:n mielestä lakiluonnoksessa tehdyt esitykset rahastojen lukumäärän vähentämisestä, ohjelmien rahoittamisen keskittämisestä sekä hallinnon ja valvonnan selkeyttämisestä ovat kannatettavia. Ohjelmavarojen jakamismenettelyjen joustavuuden lisääminen ja ennakoimattomiin menoihin varautumisen mahdollistaminen ovat myös hyviä tavoitteita.

Kaikkien toimijoiden, myös hankkeita toteuttavien yritysten kannalta, on tärkeää, että rakennerahastojen hallinnoinnista säädetään esityksen mukaisesti mahdollisimman pitkälle yhdessä laissa eli uudessa rakennerahastolaissa. Viittaukset muihin lakeihin ja niiden soveltamiseen, esimerkiksi aluekehityslaki ja yritystukilaki, tulee olla selkeitä.

Rakennerahastolaissa on määriteltävä eri viranomaisten roolit ja tehtävät EU:n rakennerahastoja koskevan yleisasetuksen mukaisesti. Lausunnolla olevassa lakiesityksessä ehdotetaan, että hallinto- ja todentamisviranomaisina toimisivat samat viranomaiset eli EAKR:n osalta sisäasianministeriö ja ESR:n osalta työministeriö.

Hallinto- ja todentamisviranomaisten tehtävien eriyttäminen muodostuu tällöin haasteelliseksi, mutta ei mahdottomaksi, tehtäväksi. Lakiesityksessä auki jääneenä tarkastusviranomaisena voisi tällöin toimia esimerkiksi valtiovarainministeriö.

Rakennerahastolaissa ehdotetaan, että valtioneuvosto asettaa sisäasiainministeriön esityksestä rakennerahastoneuvottelukunnan, joka vastaa rakennerahastotoimien sekä maaseudun ja kalatalouden kehittämistoimien yhteensovituksesta ja seurannasta. SY:n mielestä ehdotus on perusteltu, koska se parantaa rakennerahastotoimien koordinaatiota ja yhteensovittamista sekä lisää eri toimijoiden tietämystä toistensa tavoitteista ja toimenpiteistä. SY pitää tärkeänä, että sosiaalipartnereilla on vahva edustus rakennerahastoneuvottelukunnassa.

Lakiesityksessä EAKR- ja ESR-varat sekä niitä koskevat kansalliset vastinrahat ehdotetaan koottavaksi hallintoviranomaisen pääluokkaan yhdelle momentille. SY:n pitää hyvänä, että ohjelmatyötä tehostetaan muuttamalla varojen käsittelyä valtion talousarviossa. Ehdotus, jonka mukaan pieni osa rakennerahastovaroista jätetään ohjelmareserviin maakunnan yhteistyöasiakirjoissa esitettävien rahoitussiirtojen toteuttamista varten, ylimaakunnallisiin hankkeisiin ja mahdollisiin nopeasti esiin nouseviin rahoitustarpeisiin, on perusteltu ja lisää varojen käytön joustavuutta.

Suomen Yrittäjät toivoo, että uusi rakennerahastolaki ja sen pohjalta tehtävät muutokset ja yhteensovittaminen aluekehityslakiin sekä muuhun rakennekehitystyötä säätelevään lainsäädäntöön, tehostaisivat kehittämishankkeiden hallinnointia ja joustavoittaisivat hankkeiden toteuttamista.

SUOMEN YRITTÄJÄT RY

Martti Pallari
johtaja