YRITTÄJÄ, tule mukaan omiesi pariin! Liity Yrittäjiin.

JÄSEN, oletko jo ladannut Yrittäjät-sovelluksen puhelimeesi? Lataa sovellus Androidille tai Applelle.

31.3.2009 klo 08:47
Lausunto

Lausunto / sairaanhoitokorvaukset kunnallisen sosiaali- ja terveydenhuollon tiloissa annetusta yksityisestä terveydenhuollosta

Sosiaali- ja terveysministeriö

Sosiaali- ja terveysministeriö on pyytänyt Suomen Yrittäjät ry:n lausuntoa julkisissa tiloissa tapahtuvan yksityisen terveydenhuollon korvaamista selvittäneen työryhmän muistiosta 1.4.2009 mennessä.

Työryhmä on toimeksiantonsa mukaisesti tehnyt ehdotuksen julkisten tilojen käytön tehostamisesta terveydenhuollossa. Ehdotuksen lähtökohtana on laajentaa sairausvakuutuksen korvaukset koskemaan myös julkisissa tiloissa tapahtuvaa yksityistä terveydenhuoltoa. Työryhmän mukaan tämä toteutuisi poistamalla sairausvakuutuslain 2 luvun 3 pykälän 3 kohdassa säädetty rajoitus kunnallisen sosiaali- ja terveydenhuollon tiloissa tapahtuvan yksityisen terveydenhuollon korvaamisesta. Työryhmä esittää myös, että samassa yhteydessä sairausvakuutuslakiin sisällytettäisiin säännökset siitä, millä edellytyksin julkisissa tiloissa tapahtuvaa yksityistä terveydenhuoltoa korvattaisiin.

Suomen Yrittäjät pitää tavoitetta julkisten tilojen käytön tehostamisesta kannatettavana. Työryhmän tehtävä on ollut kuitenkin jo lähtökohdiltaan haastava. Tämä näkyy mm. työryhmän muistiossaan esittämistä lukuisista rajauksista ja ehdoista sairasvakuutuksen myöntämiselle. Niin ikään tilojen vuokraamiselle on jouduttu asettamaan ehtoja.

Suomen Yrittäjät edellyttää, että julkisten tilojen nykyistä tehokkaampi käyttö ei aiheuta vääristymiä eri palveluntuottajien väliseen kilpailutilanteeseen. Vuokrattaessa julkisia tiloja yksityiseen palvelutuotantoon, tulee vuokran yhteydessä periä kaikki ne kustannukset, jotka tilojen käytöstä tosiasiallisesti aiheutuvat. Kilpailuneutraliteetin turvaaminen julkisia tiloja yksityisille toimijoille vuokrattaessa vaikuttaa vähintäänkin haastavalta. Työryhmä ei pysty muistiossaan esittämään mallia todellisten vuokrauskustannusten laskemiseksi. Se on todettu myös ministeriön toimesta jo valmistelun aiemmassa vaiheessa mahdottomaksi. Näin ollen myös eri toimijoiden tasapuolisen markkina-aseman varmistamista voidaan pitää käytännössä näiltä osin mahdottomana.

Työryhmä painottaa muistiossaan, että yksityinen ja julkinen terveydenhuolto on pystyttävä erottelemaan selkeästi toisistaan tiloja vuokrattaessa. Tämä seikka on hyödyllinen niin asiakkaan kuin palvelun tarjoajankin näkökulmasta. Asiakkaan osalta yksityisten yritysten toimiminen terveyskeskusten yhteydessä saattaisi vaikeuttaa palveluntuottajan tunnistamista. Jo nyt asiakkaalle on käytännössä mahdotonta arvioida hoitaako häntä kunnan oma lääkäri, kunnan ostopalveluina hankkima lääkäri vai uudistuksen toteutuessa kunnan terveyskeskuksessa toimivan yksityisen yrityksen palkkalistoilla oleva lääkäri.

Niin ikään työryhmän esittämillä uudistuksilla voi olla terveydenhuollon rahoitusjärjestelmää hämärtävä vaikutus. Suomen Yrittäjät toivoo, että sairausvakuutusjärjestelmä pidettäisiin nykyisenkaltaisena selkeästi verorahoitteiselle järjestelmälle vaihtoehtoisena tapana mahdollistaa kansalaisille yksityisten terveyspalvelujen hankkiminen. Julkisissa tiloissa tuotettavien terveyspalvelujen rahoitus tulee jatkossakin järjestää verovaroilla.

Työryhmän muistio ei esitä kovinkaan seikkaperäistä arviota tekemänsä esityksen mahdollisista vaikutuksista yksityisten palveluntarjoajien toimintaedellytyksiin tai palvelumarkkinoiden kehittymiseen. Vaikka uudistuksen tarjoamien mahdollisuuksien käyttö arvioidaankin muistiossa alkuvaiheessa vähäiseksi, voi uudistuksella olla pidemmällä aikavälillä merkittäviä vaikutuksia. Tästä syystä Suomen Yrittäjät esittää perusteellisemman vaikutusarvioinnin tekemistä ennen asiasta päättämistä.

Työryhmän tavoitteena oli tehdä esitys julkisten tilojen käyttöä terveyspalveluissa tehostavasta toimintamallista. Työryhmän esityksen vaikutukset voivat olla suhteessa tavoitteeseen täysin päinvastaisia. On perusteltua olettaa, että esitetyt muutokset aiheuttaisivat kilpailuvääristymiä ja haittaa palvelumarkkinoiden kehittymiselle sekä lisäisivät terveyspalvelujen rahoitus- ja palvelujärjestelmän sekavuutta nykyisestä.

Edellä esitetyin perustein Suomen Yrittäjät ei tue työryhmän esitystä sairausvakuutuslain muuttamiseksi (poistetaan ko. lain 2 luvun 3 pykälän kohdassa 3 säädetty rajoitus).

SUOMEN YRITTÄJÄT

Jussi Järventaus

Toimitusjohtaja

Janne Pesonen

Kehittämispäällikkö