YRITTÄJÄ, tule mukaan omiesi pariin! Liity Yrittäjiin.

JÄSEN, oletko jo ladannut Yrittäjät-sovelluksen puhelimeesi? Lataa sovellus Androidille tai Applelle.

13.3.2003 klo 10:23
Lausunto

Lausunto tasa-arvolain uudistamistoimikunnan mietinnöstä

Sosiaali- ja terveysministeriö

Lausuntonaan tasa-arvolain uudistamistoimikunnan mietinnön johdosta Suomen Yrittäjät esittää kunnioittavasti seuraavaa:

Työelämän tasa-arvo-ongelmien arviointia

Suomen Yrittäjät haluaa aluksi todeta, että työelämän tasa-arvo-ongelmien aiheuttajana on perusteltua pitää naisten ja miesten ohjautumista palkan ja muiden työsuhteen ehtojen osalta erilaisilla työurille. Naiset valikoituvat toimialoille ja työtehtäviin, jossa palkkataso on alempi, työsuhteet useammin epätyypillisiä ja johtavaan asemaan pääsy harvinaisempaa kuin miehille tyypillisillä toimialoilla ja tehtävissä. Erilaisuuteen ja eriarvoisuuteen valikoitumisen prosessi on pitkä ja monivaiheinen: jo opiskelualan valinta vaikuttaa tulevaan työuraan, niinikään perheiden sisällä tehtävät valinnat kotitöiden – ennen muuta lasten hoitovastuun – jakautumisesta.

Tasa-arvo-ongelmien monimutkaisuuden vuoksi niiden pelkistämistä ja korjauskeinojen hakemista yksittäisen työsuhteen tasolla on pidettävä ongelmallisena. Työnantaja, jonka palkanmaksuvara määräytyy toimialan tai tehtävän työn tuottavuuden perusteella, ei pysty korjaamaan palkkatasa-arvon puutteita omilla toimillaan. Työnantaja ei myöskään pysty välittömästi vaikuttamaan perheiden sisäiseen työnjakoon, saati lasten ja nuorten opintojen suuntautumiseen. Tällä asiaintilalla on olennainen vaikutus toimikunnan useiden ehdotusten kannalta.

Huomioita mietinnön yksityiskohdista

Toimikunta ehdottaa, että tasa-arvolaissa työntekijöihin rinnastettaisiin soveltuvin osin myös muussa palvelussuhteeseen rinnastettavassa oikeussuhteessa työskentelevät. Perustelujen mukaan tämä voisi tarkoittaa mm. itsenäisiä työnsuorittajia ja ammatinharjoittajia eli siis yrittäjiä ja riippumatta siitä, missä yhtiömuodossa toimintaa harjoitettaisiin. Yrittäjien ottamista toimeksiannon suorittajan muodossa mukaan tasa-arvolain piiriin ei voida pitää riittävästi perusteltuna. Toimeksiantajan on mahdotonta arvioida ja valvoa yrittäjänä toimivan henkilön työpanoksen määrää ja sisältöä ja työn suorittamistapaa. Valvonta- ja ohjausmahdollisuuksien puuttuminen on itse asiassa olennainen tekijä, joka erottaa yrittäjälle annetun toimeksiannon työsuhteesta. Se on niinikään olennainen yrittäjäntyön kannattavuuteen vaikuttava tekijä: itsenäisenä yrittäjänä toimiva henkilö voi sen turvin saada kokonaan omaan käyttöönsä työnsä tuottavuutta kasvattavien innovaatioiden tuoman hyödyn.

Mielestämme tasa-arvolaissa ei tulisi sen työ- ja palvelussuhteita koskevissa säännöksissä soveltamisalaa laajentaa siitä, mitä varsinaisessa työlainsäädännössä työsuhteella tarkoitetaan. Laissa oleva 7 §:n yleinen syrjintäkielto koskee jo muiden ohella yrittäjiä. Samalla perusteella ei mielestämme ole syytä laventaa palvelussuhdesäännösten soveltamisalaa myöskään toimitusjohtajiin.

Toimikunta ehdottaa hyvin pitkälle meneviä velvoitteita työnantajalle tasa-arvon edistämisessä. Ehdotuksen mukaan kaikilla vähintään 30 työntekijän työpaikoilla olisi laadittava vuosittain tasa-arvosuunnitelma. Suunnitelmaan olisi sisällytettävä
– selvitys työpaikan tasa-arvotilanteesta ja sen osana erittely naisten ja miesten sijoittumisesta eri tehtäviin sekä selvitys naisten ja miesten palkoista tehtäväryhmittäin,
– käynnistettäviksi tai toteutettaviksi suunnitellut toimenpiteet tasa-arvon edistämiseksi, ja
– arvio tasa-arvosuunnitelmaan sisältyneiden aikaisempien toimenpiteiden toteuttamisesta ja niiden tuloksista.

Suunnitelman aineelliselle sisällölle asetetaan nykyisestä poiketen selviä vaatimuksia ja siinä korostuvat palkkauskysymykset. Jos suunnitelman laatiminen laiminlyödään, siihen voitaisiin velvoittaa sakon uhalla. Suunnitelmassa olisi esitettävä esim. se, miten palkkoja yrityksessä tullaan kehittämään, jotta mahdolliset erot miesten ja naisten palkkojen välillä poistuvat. Ehdotus ilmeisesti merkitsisi jopa sitä, että jos suunnitelmassa ei riittävän tehokkaalla tavalla esitetä korjaavia toimenpiteitä, viranomainen voisi velvoittaa yrityksen muuttamaan suunnitelmaa. Ehdotetun kaltainen suunnitteluvelvoite ylittää selkeästi sen tason, jota esim. työturvallisuusasioissa edellytetään. Suomen Yrittäjät ei voi hyväksyä esitettyä suunnitteluvelvoitteen laajentamista.

Muilta osin Suomen Yrittäjät yhtyy toimikunnassa mukana olleiden Teollisuuden ja Työnantajain Keskusliiton, Palvelutyönantajain ja Kunnallisen Työmarkkinalaitoksen esittämään eriävään mielipiteeseen.

SUOMEN YRITTÄJÄT RY

Rauno Vanhanen
johtaja