YRITTÄJÄ, tule mukaan omiesi pariin! Liity Yrittäjiin.

JÄSEN, oletko jo ladannut Yrittäjät-sovelluksen puhelimeesi? Lataa sovellus Androidille tai Applelle.

5.12.2008 klo 10:30
Lausunto

Lausunto valtioneuvoston kirjelmästä eduskunnalle ehdotuksesta raskaussuojeludirektiivin muuttamiseksi (U 70/2008 vp)

Eduskunta
Työelämä- ja tasa-arvovaliokunta

Eduskunnan työelämä- ja tasa-arvovaliokunta on pyytänyt Suomen Yrittäjiltä lausuntoa otsikossa mainitusta asiasta. Suomen Yrittäjät lausuu asiassa kunnioittavasti seuraavaa:

Euroopan yhteisöjen komissio on antanut ehdotuksen raskaana olevien ja äskettäin synnyttäneiden tai imettävien työntekijöiden turvallisuuden ja terveyden parantamisen kannustamiseksi työssä annetun direktiivin (raskaussuojeludirektiivi) muuttamisesta. Direktiiviehdotuksella pyritään parantamaan raskaana olevien tai äskettäin synnyttäneiden työntekijöiden suojaa.

Direktiiviehdotuksessa esitettyjä ehdotuksia ei kuitenkaan ole erikseen perusteltu terveydellisillä syillä. Äitiysvapaata koskevia säännöksiä tulee tarkastella kokonaisuutena yhdessä muiden perhevapaasäännösten kanssa, kuten valtioneuvoston kannassakin on todettu. Suomen perhevapaajärjestelmä on varsin kattava, eikä sen muuttamiseen ole esitetty kansallisella tasolla senkaltaisia muutosesityksiä, joita direktiivissä nyt esitetään. Lisäksi on syytä kiinnittää huomiota siihen, että tämänkaltaisilla muutoksilla on vaikutuksia sekä töiden järjestelyyn yrityksissä että työllistämisen kannattavuuteen, ja muutoksia tulisi arvioida myös tästä näkökulmasta.

Äitiysvapaan kestoa ei tule pidentää 18 viikkoon pelkästään yhdenmukaistamisen vuoksi. Äitiysvapaan kesto on Suomessa nyt noin 17,5 viikkoa, ja lähes kaikki äidit käyttävät vanhempainvapaaoikeuttaan äitiysvapaan jälkeen. Ehdotuksessa ei ole perusteltu äitiysvapaan pidentämistä äidin tai lapsen terveydestä lähtevistä syistä. On tarpeetonta lähteä muuttamaan hyvin toimivaa kansallista lainsäädäntöä ilman, että sille olisi terveydellisiä tai muita perusteita.

Suomen Yrittäjät yhtyy valtioneuvoston kirjelmässä esitettyyn Suomen kantaan, että direktiivitekstiin tulisi lisätä maininta siitä, että äitiysvapaan ilmoitusajoista voidaan säätää kansallisesti. Ilmoitusajat ja niiden riittävä pituus ovat työnantajayrityksille tärkeitä erityisesti toimivien sijaisjärjestelyjen järjestämiseksi.

Suomen Yrittäjät ei myöskään näe perusteita pakollisen äitiysvapaan pidentämiseen kuuteen viikkoon, tai sen siirtämiselle kokonaisuudessaan synnytyksen jälkeiseen aikaan. Pakollisen osuuden pidentämiselle kuuteen viikkoon ei ole esitetty äidin suojeluun liittyviä perusteita. Lähes kaikki äidit pitävät äitiysvapaansa pidempänä kuin pakollinen 2+2 viikkoa (kaksi ennen synnytystä, kaksi sen jälkeen), mutta katsomme, ettei mahdollisuutta palata työhön kahden viikon kuluttua synnytyksestä tule rajata, silloin kun äiti itse työhön haluaa palata. Direktiiviehdotuksessa ei myöskään ole esitetty perusteita äitiysvapaan pakollisen osuuden siirtämiselle synnytyksen jälkeen. Järjestelmän muuttaminen nykyisestä aiheuttaisi todennäköisesti sairauspoissaolojen lisääntymistä niillä työntekijöillä, jotka päättäisivät työskennellä synnytykseen saakka, ja näin ollen johtaisi epävarmuuteen muun muassa sijaisjärjestelyissä.

Lopuksi toteamme, että valtioneuvoston kannassa viitataan asian käsittelyyn jaostoissa, joissa kaikki keskeiset työmarkkinajärjestöt ovat edustettuina. Suomen Yrittäjät ei kuitenkaan ole edustettuna kyseisissä jaostoissa.

SUOMEN YRITTÄJÄT
Merja Hirvonen
Työmarkkina-asiamies