YRITTÄJÄ, tule mukaan omiesi pariin! Liity Yrittäjiin.

JÄSEN, oletko jo ladannut Yrittäjät-sovelluksen puhelimeesi? Lataa sovellus Androidille tai Applelle.

8.9.2023 klo 16:00
Lausunto

Lausunto valtioneuvoston kirjelmästä U 4/2023vp sekä jatkokirjelmästä UJ 20/2023 vp

Eduskunnan talousvaliokunta

U 4/2023 vp sekä UJ_20_2023

Eduskunnan talousvaliokunta on pyytänyt lausuntoa koskien valtioneuvoston kirjelmää eduskunnalle komission ehdotuksesta digitaalisten välineiden ja prosessien käytön laajentamiseksi ja parantamiseksi yhtiöoikeuden alalla.

Direktiiviehdotuksessa esitetään yritysrekistereissä ja yritysrekistereiden yhteenliittämisjärjestelmässä saatavilla olevien yritystietojen lisäämistä ja tietojen luotettavuuden parantamista. Lisäksi esityksellä pyritään vahvistamaan yhden kerran periaatteen toteutumista perustettaessa sivuliikkeitä ja tytäryhtiöitä rajat ylittävästi samoin kuin muissa rajat ylittävissä toimissa, luomaan yhteinen yritysrekisteriote ja digitaalinen valtakirja helpottamaan yrityksen puolesta asiointia sekä vähentämään muodollisuuksia.

Muutosten tavoitteena on lisätä yritystoimintaan liittyvää avoimuutta ja vähentää yrityksille aiheutuvaa hallinnollista taakkaa.

Suomen Yrittäjät kiittää mahdollisuudesta lausua asiasta.

Suomen kanta on kannatettava

U-kirjelmässä esitetty ja U-jatkokirjelmässä täydennetty valtioneuvoston kanta on näkemyksemme mukaan tarkoituksenmukainen ja perusteltu.

Yrittäjät pitää tärkeänä direktiiviehdotuksen tavoitteita toimintaympäristön kehittämisestä siten, että yritysten toiminta sisämarkkinoilla helpottuu ja että yritykset pystyvät entistä tehokkaammin hyödyntämään sen luomia mahdollisuuksia. Mutta kuten valtioneuvoston kirjelmässä on nostettu esiin, on tärkeää, että tavoitteiden saavuttamiseksi valittavat keinot ovat oikeasuhteisia siten, että ehdotettavien keinojen hyödyt ylittävät niiden toteuttamisesta aiheutuvat kustannukset.

U-kirjelmässä on näkemyksemme mukaan nostettu perustellusti esiin myös varaumat liittyen yksityiskohtaisiin muutosesityksiin, joiden osalta Suomen kantaa tulee seurata asian jatkovalmistelun yhteydessä. Perusteltu on esimerkiksi kirjelmässä esiin nostettu valtioneuvoston kanta liittyen hyötyihin yhdenmiehen rajavastuuyhtiöistä annetun direktiivin 2009/102/EY muuttamisesta siten, että direktiivissä edellytettäisiin direktiivissä tarkoitetun osakeyhtiön osakkeenomistajan julkaisemista kaupparekisterissä ja tiedon saataville asettamista rekistereiden yhteenliittämisjärjestelmässä. Kuten kirjelmässä on todettu, Suomessa osakeyhtiöiden omistamia ei ole julkaistu kaupparekisterissä, vaan osakkaan julkistaminen kaikkien yksityisten osakeyhtiöiden osalta tapahtuu yhtiön ylläpitämän osakasluettelon julkisuuden kautta. Tähän kansalliseen ratkaisuun ei ole tiettävästi liittynyt mainittavia ongelmia ja tämän vuoksi asian valmistelussa on huomioitava tarkasti ne mahdolliset kansalliset haasteet sekä tavoiteltavat hyödyt, joita esitettäviin muutoksiin liittyisi.

Kokonaisuutena Suomen Yrittäjät pitää esitettyä valtioneuvoston kantaa hyvin laadittuna sekä kannatettavana.

Suomen Yrittäjät

Atte Rytkönen-Sandberg
asiantuntija