YRITTÄJÄ, tule mukaan omiesi pariin! Liity Yrittäjiin.
Luonnos hallituksen esitykseksi laiksi perintätoiminnan harjoittajien rekisteröinnistä
Työ- ja elinkeinoministeriö
Lausuntokierroksella oleva uusi lakiehdotus korvaisi nykyisen perintätoiminnan luvanvaraisuudesta annetun lain. Esityksen tavoitteena on uudistaa perintätoiminnan elinkeino-oikeudellista lainsäädäntöä niin, että sen käytännön soveltamisessa ilmi tulleet ongelmat voidaan poistaa. Tavoitteena on varmistaa, että perintätoimintaa harjoitetaan asianmukaisesti. Sen vuoksi viranomaisen tulee varmistua perintätoiminnan harjoittajien ammattitaidosta, luotettavuudesta ja vakavaraisuudesta. Samalla pyritään helpottamaan perintätoiminnan harjoittajiin kohdistuvaa valvontaa ja ehkäisemään harmaata taloutta.
Työ- ja elinkeinoministeriö pyytää Suomen Yrittäjiltä lausuntoa lakiluonnoksesta. Kiitämme tästä mahdollisuudesta ja lausumme seuraavaa.
Lakiesitys on kannatettava
Perintätoiminnan luvanvaraisuudesta ehdotetaan luovuttavaksi, ja jatkossa perintätoiminnan harjoittaminen edellyttäisi rekisteröitymistä. Perintätoimintaa saisi harjoittaa vain sellainen yksityinen elinkeinonharjoittaja tai oikeushenkilö, joka on merkitty Etelä-Suomen aluehallintoviraston pitämään perintätoiminnan harjoittajien rekisteriin. Katsomme, että menettely on toimintaa harjoittavalle yritykselle nykyistä kevyempi ja valvovan viranomaisen kannalta perustellumpi. Muutos vähentää yrityksen tarvetta toimittaa viranomaiselle tietoja, kun taas valvovalle viranomaiselle luodaan velvollisuus viran puolesta selvittää tarvittavat tiedot toisten viranomaisten rekistereistä.
Rekisteröinnin edellytyksenä olisi, että rekisteri-ilmoituksen tekijä on luotettava ja vakavarainen. Ilmoituksen tekijällä olisi oltava palveluksessaan perintätoiminnasta vastaava henkilö, jolla on oltava soveltuvalla tutkinnolla osoitettu perintätoiminnan harjoittamisen kannalta tarpeellisen lainsäädännön tuntemus. Vastaavan henkilön tehtävänä olisi huolehtia siitä, että perintätoiminnassa noudatetaan hyvää perintätapaa ja että toimintaa muutoinkin harjoitetaan lainmukaisesti. On perusteltua, että pätevyysvaatimuksia sekä muita edellytyksiä tarkennetaan lailla.
Perintätoiminnan harjoittajia valvoisi jatkossakin Etelä-Suomen aluehallintovirasto. Aluehallintovirasto voisi puuttua epäasianmukaisesti harjoitettavaan perintätoimintaan pakkokeinoin. Esityksessä todetaan, että nykyiset viranomaisen puuttumiskeinot ovat riittämättömät tapauksessa, jossa perintätoiminnan harjoittaja jatkuvasti ja vakavasti rikkoo perintätoimintaa koskevia säännöksiä.
Suomen Yrittäjät on jo pidemmän aikaa tuonut ministeriöiden ja valvovan viranomaisen tietoon huolestuttavan ilmiön, jossa epärehelliset toimijat käyttävät epärehellisiä ja hyvän perintätavan vastaisia toimia yritysperinnässä. Tällaiseen toimintaan liittyvät tavallisesti epäselvät tai täysin perusteettomat laskut, joita peritään hyvin aggressiivisesti maksuhäiriömerkinnöillä ja tratalla uhkaillen. Vaikka perintälaissa on nykyään hyvin selkeät säännöt esimerkiksi riitaisen saatavan perimisestä ja tratasta, tällainen perintä on erittäin tehokasta erityisesti pieniin yrityksiin nähden, jotka säikähtäneinä maksavat niin sanotusti varmuuden vuoksi perusteettomiakin saatavia. Tästä syystä pidämme erittäin tärkeänä, että perintäviranomaisella on käytössään tehokkaat valvontakeinot.
Perintäkulukatto auttaisi etenkin yksin yrittävää ja pienyritystä
Vaikka työ- ja elinkeinoministeriön lakiesitys on kannatettava, katsomme, että se ei ole riittävä kitkemään epäasiallista perintää. Olemme jättäneet oikeusministeriölle vuonna 2016 aloitteen, jossa pidämme perustellusti järkevänä, että myös yrityssaatavien perintäkuluille säädetään enimmäismäärät (liite). Tällä hetkellä yrittäjät ovat perintäkuluasioissa huomattavan eriarvoisessa asemassa kuluttajiin verrattuna, vaikka perintäprosessi on nykyisin monelta osin samanlainen riippumatta siitä, onko kyse yritys- vai kuluttajasaatavien perintäprosessista. Yrityssaatavia koskeva sääntely voitaisiin mielestämme toteuttaa noudattaen samoja periaatteita, joita tällä hetkellä noudatetaan kuluttajasaatavien osalta.
Asia on yrittäjäjärjestölle äärimmäisen tärkeä. Tällä hetkellä yrityksiin kohdistuvissa perintäkuluissa ei ole kattoa ja yritysten maksettavaksi tulevat perintäkulut voivat pahimmillaan olla pääomaa suuremmat. Se puolestaan on ollut omiaan pahentamaan entisestään taloudellisissa vaikeuksissa olevien yrittäjien asemaa. Aiempaa selkeämmät ja yksiselitteiset säännöt vähentäisivät myös tarvetta kohtuuttomia perintäkuluja koskevien kanteluiden käsittelylle, minkä vuoksi uudistus vähentäisi Etelä-Suomen aluehallintoviranomaisen työmäärää ja vapauttaisi resursseja muuhun työhön. Selkeät säännöt palvelisivat myös velkojan oikeusturvaa.
Kunnioittavasti
Suomen Yrittäjät
Mikael Pentikäinen Tiina Toivonen
toimitusjohtaja lainsäädäntöasioiden päällikkö