YRITTÄJÄ, tule mukaan omiesi pariin! Liity Yrittäjiin.

JÄSEN, oletko jo ladannut Yrittäjät-sovelluksen puhelimeesi? Lataa sovellus Androidille tai Applelle.

25.8.2021 klo 08:04
Lausunto

Luonnos hallituksen esityksestä polttoturpeen verotusta koskevista muutoksista

Esityksessä ehdotetaan vuoden 2021 talousarvioneuvotteluissa sovitusta turpeen verotuksen lattiahintamekanismista, jolla varmistetaan turpeen energiakäytön puolittuminen vuoteen 2030 mennessä.

Lisäksi ehdotetaan määräajaksi turpeen verottoman käytön rajan korottamista ja sen soveltamisalan laajentamisesta koskemaan kaikkia turvetta käyttäviä voimalaitoksia ja lämpökeskuksia. Vuosina 2022–2026 verotonta olisi alle 10 000 megawattitunnin ja vuosina 2027–2029 alle 8 000 megawattitunnin vuotuinen käyttö. Vuoden 2030 alusta turpeen verottoman käytön soveltamisalassa palattaisiin nykykäytäntöön. Esityksen tavoitteena on saattaa myös turpeen verottoman käytön rajan alittavat voimalaitokset ja lämpökeskukset verovalvonnan piiriin. Lakien on tarkoitus tulla voimaan 1.1.2022.

Suomen Yrittäjien lausunto

Lämmityspolttoaineiden veroa nostettiin vuoden 2021 alussa reilulla 100 miljoonalla eurolla. Samalla korotettiin turpeen verotusta. Hallituksen tavoite on vähintään puolittaa turpeen energiakäyttö vuoteen 2030 mennessä. Tavoitteen saavuttamisen kannalta veronkorotus oli tarpeeton.Turpeen energiakäytöstä valtaosa on EU:n päästökaupan piirissä. Turpeen käyttöön vaikuttaa keskeisesti siten myös EU:n päästöoikeuden hinta. EU:n päästövähennystavoitetta päätettiin nostaa vuodelle 2030 vähintään 55 prosenttiin nykyisestä 40 prosentista. Tämä on nostanut EU:n päästöoikeuden hintaa viimeisen vuoden aikana selvästi, eikä ole näköpiirissä, että päästöoikeuksien hinnat romahtaisivat 2020-luvulla. Pelkkä päästöoikeuden hinta vähentää turpeen käyttöä merkittävästi tällä vuosikymmenellä.

Turpeen käyttö vähenee tällä hetkellä nopeasti ja hallituksen tavoite turpeen käytön puolittamisesta vuoteen 2030 mennessä tullaan ylittämään selvästi. Näin ollen lattiahintamekanismin rakentaminen on todennäköisesti tarpeeton ja sen toteuttamisen hyödyllisyyttä tulee tarkastella suhteessa sen aiheuttamiin hallinnollisiin kustannuksiin.

Kun tavoitellaan hiilineutraalia Suomea, on ymmärrettävää, että vuonna 2035 myös turpeen energiankäytölle ei tilaa juuri jää. Nyt muutos on kuitenkin alan toimijoille liian nopea. Alan yrityksillä häviää vauhdilla yritystoiminnan edellytykset. Jäljelle jää arvottomaksi muuttunutta kalustoa ja tuotantosoita. Esitetty turpeen verottoman käytön rajan korottaminen määräajaksi on näin perusteltu. Tämä ei kuitenkaan tule estämään turpeen käytön nopeaa vähentymistä, joten turveyrittäjien oikeudenmukaisen siirtymän muihin elementteihin tulee panostaa.

Suomen Yrittäjät

Mika Kuismanen Sampo Seppänen
pääekonomisti, johtaja ekonomisti